Ros i julekurven, tak!

authorimage
BLOGS
Af: Alexandra Krautwald
19. dec 2012

Jeg vil gerne opfordre alle virksomhedsledere til at benytte julen til at sige (ordentligt) tak til sine medarbejdere for indsatsen i 2012.

Der er fundet budget til igen at give medarbejderne en julegave. Det viser en ny opgørelse fra landets julegavefirmaer.

På den måde adskiller 2012 sig fra 2011.

Men er der også fundet tid, lyst og kompetencer til at overlevere købmandskurven eller espressomaskinen med ledelsesmæssig manér?

En julekasse på bordet og en kuvert med en standard hilsen fra direktøren, er ikke tilstrækkelig. Hans kollektive (evig sjove) juletale rækker næppe her. Heller ikke HR-chefens velmente forsøg på at skabe optimisme på årets sidste dage, batter noget i en tid som denne.

I julen forventer vi os lidt ekstra af de nærmeste omring os. Julen er årets store anledning til at vise, at vi værdsætter, påskønner, beundrer – endda elsker – hinanden. Julen giver anledning til at sige tak. For nogle virksomhedsledere er der god grund til også at sige undskyld. Det kan december jo så passende benyttes til.

Hvad med noget i retning af….:

Kære medarbejder
”Tak for din enorme indsats. Du har været specielt god til at møde til tiden, komme når du var syg, bakke op om alle mulige og umulige ledelsesbeslutninger, og holde fanen højt i krisetider. Du har været loyal og udvist et dedikeret engagement overfor vores kunder. Du har været en god kammerat og kollega, og dine altid gode ideer og innovative tankegange, har ført os langt.

Undskyld fordi jeg kaldte på dig i ferien, og forventede at du var på mailen 20 timer i døgnet. Jeg er ked af, at du måtte rykke din sommerferie, og at jeg ikke kan tilbyde dig mere end 250.- kr. i lønforhøjelse til næste år. Det er pinligt. Jeg er ked af, at du missede din datters store skuespil i skolen, fordi der var en opgave, som jeg beordrede dig at udføre i sidste øjeblik. Vores fjerde fyringsrunde og udmattende effektiviseringsproces har betydet, at du har måtte arbejde for 1,5 mand i over 6 måneder nu. Det er jeg ked af, at du må udsættes for.

Undskyld og tak."

…..overleveret på et 1:1 møde, medarbejderen og vedkommendes leder imellem?

Og hvad med en ekstra ros(e) i kurven?

Profil
Alexandra Krautwald authorimage Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af tre bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.

Få Alexandras indlæg
som RSS-feed her




 
Tidligere bloggere på borsen.dk