Hvordan kommer det til at gå….

authorimage
BLOGS
Af: Alexandra Krautwald
12. dec 2012

 

…med strategien?

Et nyt forretnings år venter. En revideret - eller måske helt ny - strategi venter på at blive præsenteret. Ordene i strategien er kommet til verden ved fælles indsats hos direktørerne i virksomheden. En pseudo proces foregiver, at man har inddraget medarbejdergrupperne og kunderne i processen.
Men det er ikke sandt.

Nu byder december måned på årets store kanonslag. Topchefen vil fremlægge de vise ord for 2013.
Med overbevisning og en imponerende fanfare af filmklip, PowerPoint-modeller og veltimet humor, lirer direktøren den af. Publikum er med, og divisionsledelserne ser positivt på strategien. Alle glæder sig til, at strategien (endelig) kommer til at virke.

Og så går tiden….

Et år senere konstaterer man, at virksomhedens ambitioner måske nok var en anelse for intetsigende, målene var uspecifikke, og kulturen kvalte alle gode intentioner, som der ikke blev handlet på, men som man havde givet håndslag på skulle ske.

Alle gjorde deres bedste. Og er enige om, at det nok skal lykkes næste gang.

Forleden aften deltog jeg i en mægtig interessant diskussion: Hvorfor går det så ofte galt med at omsætte strategiens ord til virkelighed? Det handlede debatten om.

”Finanskrisen, interne strukturer, lang indsalgstid, afskedigelser, stres, store mængder arbejde, forkerte projekter, langsommelige arbejdsgange, indholdsløse møder, ineffektive IT systemer, uengagerede medarbejdere. Alt sammen mulige fakta, men som ikke kan bruges som undskyldning.

Er strategien rigtig og vigtig nok, og hvis virksomhedens ledelse formår at gøre det, der kræves af dem, så finder organisationen en måde at realisere strategien på.

End of discussion.

Hvis virksomhedens ledelse er ressourcestærk med gode ideer, ord og planer – men ikke kan lede og eksekvere, så går det galt. Man har eksekveringskraft, hvis man får sin strategi omsat i praksis – ikke blot ved intentionen herom.

Sorry….

 

Profil
Alexandra Krautwald authorimage Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af tre bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.

Få Alexandras indlæg
som RSS-feed her




 
Tidligere bloggere på borsen.dk