Er trængsel ved Tappernøje vigtigere end i Trekantområdet?

authorimage
BLOGS
Af: Carl Holst
22. aug 2012

I dag mødes regeringens trængselskommission til sit andet møde. Kommissionen blev nedsat i kølvandet på den skrinlagte betalingsring og skal komme med forslag til at løsne op for de mange og lange bilkøer i hovedstaden. Og det er jo sådan set fint nok.

For trængslen i København er stor og også større end andre steder i landet. Så hvis kommissionen således alene fik til opgave at se på trængsel og løsningsmuligheder her, ville jeg ikke have noget problem. Men kommissionen skal meget mere end det. Den skal også vurdere roadpricing som et af midlerne mod trængsel – for hele landet!

Trængselskommissionen skal altså på baggrund af trafikale problemer og muligheder i hovedstaden vurdere, om roadpricing er en god ide i Esbjerg, Kolding eller Sønderborg? Det giver absolut ingen mening. Det ville svare til at sende en jyde, en fynbo og sjællander over for at lave byplanlægning for københavnerne. Tak men nej tak ville Hovedstaden sikkert sige til sådan et forslag.

Sagen er blevet endnu mere absurd af, at Region Sjælland har fået plads i kommissionen. For hvorfor i alverden skal resten af Sjælland med for, hvis kommissionen kun skal se på mobilitet i København?

Jeg anerkender gerne, at der også er trafikpropper fra det sjællandske på motorvej E20 ind mod København, men køerne starter ofte på Fyn eller helt fra Trekantområdet, hvor bilisterne på den trængselsplagede E45 oplever køkørsel hver eneste dag.

Min pointe er: Skal kommissionen kun se på trængsel i København, som der tydeligt står, ja så skal den naturligvis kun bestå af personer fra Region Hovedstaden. Skal kommissionen se på roadpricing og fremkommelighed i hele landet, så må hele landet også være repræsenteret. Intet andet giver mening.

Jeg kan også blive bekymret over, at Trængselskommissionen skal komme med anbefalinger, når det gælder udmøntning af den halve milliard kroner til trafikinvesteringer, som regeringen afsatte for kun nogle få måneder siden. Hvis kommissionen kun må kigge på hovedstaden og Sjælland, vil de næppe komme med anbefalinger uden for dette snævre område.

Trængsel skal derfor ses i en større, landsdækkende sammenhæng, hvor vi får afdækket de forskelligartede problemer og løsningsmuligheder. Hvor en ny motorvej til aflastning af E45 måske er det bedste svar på trængslen i Trekantområdet, kan en letbane være løsningen i hovedstaden.

Det må afvente Trængselskommissionen arbejde, som jeg vil ønske held og lykke med – men jeg vil også på forhånd sige klart nej tak til københavnske løsninger på syddanske trængselsproblemer.

Profil
Carl Holst authorimage Forhenværende formand for Team Danmark og regionsrådsformand for Region Syddanmark. Har gennem mange år været en central person - både i det kommunale Danmark og i partiet Venstre.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk