Visionen - ledestjernen ingen kan se

authorimage
BLOGS
Af: Alexandra Krautwald
13. jun 2012
Hvorfor, spørger topledere mig tit, er det så forbandet svært at sætte strøm til vores formulerede forretningsstrategi? Og hvordan kan det være, at implementeringsprocessen så ofte ender med, at vi ikke hjemtager de resultater, der var tiltænkt fra starten?

Jeg har netop deltaget i en ny undersøgelse om emnet.

Endnu en analyse. En til rapport.

Svaret på topledernes spørgsmål er stadig det samme;

Strategien bliver tilvejebragt, præsenteret og forsøgt implementeret uden passion og blottet for nerve. Hierarkiet fra mellemlederne og ned fatter ikke indholdet. Og de er også så godt som ligeglade. For den vision og strategi der burde have sat alles sind i positiv svingning, fremstår som bovlam og slatten retorik, som ingen hverken kan eller gider eksekvere på. Her starter forklaringen. Men den ender desværre ikke der.

Resultatet af Composings nyeste analyse viser en opsigtsvækkende indrømmelse fra ledelsesniveauerne; ” Vi mangler kompetencer, konkrete strategiimplementeringsværktøjer og en veldefineret implementeringsproces, som vi kan følge. At implementere en strategi kræver uhyrligt meget af organisationen og af lederne selv. Vi magter det ikke”.

Og de fortsætter fortællingen: ” Vi udarbejder strategien primært for at tilfredsstille bestyrelsen. Det færdige resultat kommer sjældent fra hjertet. Det vi virkelig brænder for, det vil aktionærerne og ejerne ikke se skyggen af. Derfor leverer vi den umiddelbare sikre vare. Den vare vores overordnede vil have, men som organisationen aldrig lærer at føle noget for”. Omtrent sådan lyder de ærlige ord fra 130 netop adspurgte strategiansvarlige.

Billedet af en hverdag tildænget med middelmådighed og mangel på mod illustrerer på glimrende vis en sygdomstilstand, ledere har ladet inficere virksomhederne med, og som har resulteret i en merkantil folkesygdom. Mangel på engagement, laden som om og halvhjertede forsøg med at omsætte ord til handling.

Vi har glemt den ædle kunst at forholde os til, om ting virkelig skaber positiv revolution. Om en idé eller proces har sin berettigelse i forhold til det, der kunne skabe kvantespring for os i markedet.

Dette burde være ledelsernes fornemmeste opgave. At udvikle epokegørende og banebrydende strategiske forandringer der skaber forspring og opsigtsvækkende positionering.

Jeg har kastet mig over at skrive en bog om emnet. Jeg vil gerne invitere interesserede i at deltage i debatten. Jeg mangler gode eksempler på ledere og virksomheder, der kan det her.

Jeg kan kontaktes på akr@composing.dk
Profil
Alexandra Krautwald authorimage Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af tre bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.

Få Alexandras indlæg
som RSS-feed her




 
Tidligere bloggere på borsen.dk