Behold slipset på
Der var engang, da mandens garderobe gav sig selv. Han tog på kontoret i jakkesæt, skjorte og slips. Skoene var af læder og helst randsyede.
Efter 2. verdenskrig har jakkesættet været på retræte.
Hippier og 68’erer bærer en stor del af ansvaret. De brød sig ikke sig om jakkesættet. Det var konventionelt og begrænsede den frie tanke og krop. Selvrealisering og jakkesæt duede ikke sammen.
1990’ernes it-nørder har vist en beslægtet uvilje mod jakkesættet. Deres holdning har måske haft endnu større betydning for jakkesættets deroute end hippierne og 68’ernes oprør. For IT-nørderne kunne - og kan - tjene penge. Pludselig spankulerede milliardærer rundt i jeans, T-shirt og gummisko. Jakkesættets nære bånd til pengemagten sprak.
I dag har jakkesættet tabt yderligere terræn. Det er ganske vist stadig en udbredt dragt i toppolitik, internationale virksomheder, banksektoreren, centraladministrationen og i større advokat- og revisorfirmaer. Men det har flere steder fået konkurrence af en mere casual stil. På adskillige arbejdspladser er dresscoden ligefrem blevet, at man ikke bærer jakkesæt.
Det er der principielt ikke noget galt med. Klædedragten forandrer sig. Enhver sund kultur er under udvikling. Skiftet mangler bare stil. Alt for mange mænd flakker fortabt rundt i et tøjmæssigt ingenmandsland, som konfigurationen af jakkesæt, slips og skjorte har efterladt.
Nogle stiger i teenagetøjet og klæder sig i T-shirt, forvaskede jeans og gummisko. Andre forsøger at dæmpe jakkesættets formalitet ved at lægge slipset og lade skjortens en eller to øverste knapper stå åbne.
Men der er et par andre og mere elegante veje at dresse ned på, der ofte glemmes. Den ene vej hedder selvstændig sportsjakke, bukser, skjorte og slips. Den anden vej er et mønstret eller lysere jakkesæt med skjorte og slips.
Begge veje er funderet i jakkesættets fint forædlede univers. Begge veje borger for harmoni og en klar form i udtrykket, som al god stil hviler på.
Italienerne, i det mindste de midaldrende og ældre generationer, er fantastisk gode i begge genre. De lægger glad og fro den mørke habit og skifter til en lysere model eller sportsjakken, for eksempel en let tweedjakke med mønster eller en blå blazer. Men de beholder vel at mærke skjorte, slips og lædersko på.
Drop gerne det formelle jakkesæt, men slip ikke elegancen.
Efter 2. verdenskrig har jakkesættet været på retræte.
Hippier og 68’erer bærer en stor del af ansvaret. De brød sig ikke sig om jakkesættet. Det var konventionelt og begrænsede den frie tanke og krop. Selvrealisering og jakkesæt duede ikke sammen.
1990’ernes it-nørder har vist en beslægtet uvilje mod jakkesættet. Deres holdning har måske haft endnu større betydning for jakkesættets deroute end hippierne og 68’ernes oprør. For IT-nørderne kunne - og kan - tjene penge. Pludselig spankulerede milliardærer rundt i jeans, T-shirt og gummisko. Jakkesættets nære bånd til pengemagten sprak.
I dag har jakkesættet tabt yderligere terræn. Det er ganske vist stadig en udbredt dragt i toppolitik, internationale virksomheder, banksektoreren, centraladministrationen og i større advokat- og revisorfirmaer. Men det har flere steder fået konkurrence af en mere casual stil. På adskillige arbejdspladser er dresscoden ligefrem blevet, at man ikke bærer jakkesæt.
Det er der principielt ikke noget galt med. Klædedragten forandrer sig. Enhver sund kultur er under udvikling. Skiftet mangler bare stil. Alt for mange mænd flakker fortabt rundt i et tøjmæssigt ingenmandsland, som konfigurationen af jakkesæt, slips og skjorte har efterladt.
Nogle stiger i teenagetøjet og klæder sig i T-shirt, forvaskede jeans og gummisko. Andre forsøger at dæmpe jakkesættets formalitet ved at lægge slipset og lade skjortens en eller to øverste knapper stå åbne.
Men der er et par andre og mere elegante veje at dresse ned på, der ofte glemmes. Den ene vej hedder selvstændig sportsjakke, bukser, skjorte og slips. Den anden vej er et mønstret eller lysere jakkesæt med skjorte og slips.
Begge veje er funderet i jakkesættets fint forædlede univers. Begge veje borger for harmoni og en klar form i udtrykket, som al god stil hviler på.
Italienerne, i det mindste de midaldrende og ældre generationer, er fantastisk gode i begge genre. De lægger glad og fro den mørke habit og skifter til en lysere model eller sportsjakken, for eksempel en let tweedjakke med mønster eller en blå blazer. Men de beholder vel at mærke skjorte, slips og lædersko på.
Drop gerne det formelle jakkesæt, men slip ikke elegancen.
Profil

Tidligere bloggere på borsen.dk
- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak