Fødevarer og fejlslutninger

authorimage
BLOGS
Af: Nikolaj Stenberg
13. apr 2011
Der er et gammelt ordsprog der siger, at man skal høre meget før ørerne falder af. Hvor meget man rent faktisk skal høre før end de falder af, bør være genstand for en indgående videnskabelig prøvelse og Christel Schaldemose – der er medlem af Europa-Parlamentet og en dettes socialistiske gruppe – leverer måske ufrivilligt det første oplagte testemne til lydprøven.

I en debat med Liberal Alliances Simon Emil Ammitzbøll i Deadline (se den her: http://bit.ly/fCO5XM) om det eventuelle behov for en langt mere indgående regulering af fødevarer til detailsalg, kunne den socialistiske europaparlamentariker, med en næsten overspillet indignation, berette om den markedsøkonomiske ondskab, der har ført til, at mennesker bliver federe og mere usunde. Det er, ifølge hende, tvingende nødvendigt, at man enten forbyder visse fødevarer, som embedsmandsværket dømmer som ”usunde”, eller skærper mærkningskravene.

Som bevis på at forbrugerne i øjeblikket vildledes, kunne Christel Schaldemose fortælle om det såkaldte ”pizzatopping”, der ikke er ost, men i smag og konsistent minder om ost når det kommes ovenpå en varm pizza. Problemet med pizzatopping er, får vi at vide, at det markedsføres som ost, til trods for at det ikke er ost. Christel Schaldemose må dog ikke være en hyppig besøgende i danske supermarkeder – hvorfor skulle hun også være det, nå nu hun bor i Bryssel? – for havde hun været det ville hun vide, at pizzatopping netop ikke sælges som ”ost” men som ”pizzatopping”. Se selv indpakningen næste gang De er i supermarkedet.

Ja, det blev skam heller ikke bedre, da Christel Schaldemose kastede denne uges nok mest bizarre påstand på bordet: ”Kapitalisme fører til fedme”. Hendes bevis herfor var, at sammenlignende undersøgelser af kapitalistiske og ikke-kapitalistiske økonomier viste, at befolkningerne i de ikke-kapitalistiske økonomier var mindre fede end befolkningerne i de kapitalistiske.

Cum hoc ergo propter hoc!

Det er i sandhed en mærkelig verden vi lever i, når mennesker, der fremfører dén type af argumenter, kan få air-time på TV og så endda i et program som Deadline. – For ikke bare er logikken forskruet; forståelsen for, hvordan varer og tjenesteydelser i en markedsøkonomi florerer mangler totalt. Christel Schaldemose vil tydeligvis gerne beskytte forbrugeren, men ved hun overhoved hvilken magt forbrugeren rent faktisk har? Har hun nogensinde skænket dét en tanke?

Det er på tide at Christel Schaldemose, og andre der deler hendes holdninger, sætter sig ned i en god stol og grubler lidt over, hvordan verden i virkeligheden er, i stedet for bare at kæfte op om, hvordan verden bør være. Så ville hun og de nok indse, at det markedsøkonomiske system forudsætter, at der kan afsættes varer til den stadig voksende masse af forbrugere – til den effekt, at levestandarden generelt forhøjes og såkaldte klasseforskelle, hold nu på hat og briller, udlignes. Producenter og forhandlere – og det gælder isæt de største af dem – tjener altid, direkte eller indirekte, forbrugerne. Uden efterspørgsel, intet produkt.

Heri er også den moderne frihedsforståelses kerne: Alle mennesker – høj som lav, ung som gammel – nyder på grund af markedsøkonomien gnaske stor frihed til at tilpasse sit eget liv indenfor de rammer, som er tilgængelig for vedkommende; ingen tvinges til at lave sit liv efter en statsmagts autoritative plan. At ville noget andet, er at ville ufrihed. For man forøger eller bevarer ikke, som Christel Schaldemose eller påstår, menneskers frihed ved at begrænse deres handlemuligheder. Tværtimod.
Profil
Nikolaj Stenberg authorimage Nikolaj blogger om de danske og europæiske retsstaters gode og dårlige sider, den politik der føres og de konsekvenser dén har for erhvervslivet og borgernes rettigheder. Det er emner, som Nikolaj er velbevandret i både fagligt og praktisk, og som han har været præmieret til Danmarks bedste blogger for at skrive om.

Nikolaj arbejder i en statslig myndighed. Alt hvad han skriver her på bloggen er i eget navn og for egen regning.

Kontakt Nikolaj

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk