Strategiimplementering interesserer ikke danske ledere

authorimage
BLOGS
Af: Alexandra Krautwald
29. mar 2011
Danske ledere mangler såvel interesse som passion for virksomhedens strategiske fundament og arbejde.
Og selvom det påvirker virksomhedens resultat negativt, gør kun få topledere noget ved problemet. Mange ved ganske enkelt ikke, hvad de bør gøre - andre tør ikke.

Mellemledere, der mangler engagement og passion endog kompetencer indenfor implementering af virksomhedens strategi, er en velkendt udfordring for de fleste topledere. Det betragtes generelt som en problemstilling, der rammer den laveste halvdel af hierarkiet og ikke som et problem blandt ledergruppens medlemmer. Men det er langt fra tilfældet.

Erfaring med ledelsesarbejde fra over 100 af Danmarks store og mellemstore virksomheder viser os, at der i en gennemsnitlig dansk virksomhed med en ledergruppe på 15 m/k, sidder 2 til 5 personer, der trods ”det gode job” ikke har lyst til arbejdet med at implementere strategi og i stedet drømmer om at lave noget helt andet. Vores erfaring viser, at mangel på lederens kompetencer, passion og drive kan gøre 50 % forskel på om planer og strategier eksekveres efter hensigten - og så skal der ikke regnes længe for at se, at det hæmmer virksomheden i at indfri sit potentiale.

Men selv i mange tilfælde, hvor topledelsen kender problemet lader man stå til, fordi man ikke tør at tage fat på den proces, det kræver – eller ikke kan overskue, hvordan den gribes an. I stedet forfalder man til forklaringen om, at der skal være plads til forskellighed, at alle ledere jo ikke kan være lige eksekverende og engagerede, og at det samlede output bare skal være godt nok. Dårlige undskyldninger, snarere end handlekraftig topledelse.

Den største skalp af dem alle
”Godt nok” er en mental barriere, der på mange måder hæmmer danske virksomheder i at nå helt til tops i den internationale konkurrence. For når internationale virksomheder selv i en krisetid kan vise imponerende vækstrater, er det blandt andet fordi ”godt nok” er erstattet af en konstant spørgen om, ”hvordan kan vi blive endnu bedre?”. Composing har netop gennemført en international undersøgelse blandt 30 større danske og udenlandske virksomheder. Resultaterne viser, at vi i Danmark sakker bagud hvad angår at være ambitiøse og gå efter de helt store resultater. Danske høvdinge er tilfredse med den lille fangst og mindste skalp, mens vores udenlandske kolleger gerne sigter efter månen, i vished om, at det som minimum vil placere dem blandt stjernerne på erhvervshimlen.

Den resultatorienterede virksomhed er opmærksom på det ekstra potentiale, en strategikyndig ledergruppe bidrager med. Og den tør at arbejde målrettet mod at holde den hellige ild tændt hos hver enkelt leder. Fordi de ved, at trapper vaskes oppe fra, og at nødvendigheden for forståelse for strategien, motivation og kompetenceudvikling er bydende nødvendigt, såfremt det skal lykkes virksomhedens medarbejdere at nå opstillede mål.
Gennem dialog og ledelsesværktøjer skal der arbejdes med at identificere, hvad der tænder ilden hos hver enkelt leder eller mellemleder. Og efterfølgende skal de rammer og udfordringer skabes, der giver det bedste fundament for at lykkes med at eksekvere virksomhedens strategi. Det gavner virksomhedens konkurrenceevne og det bringer arbejdsglæde til den enkelte.

Vi skal turde
Men hvorfor bruge ordet ’turde’ om en proces, der umiddelbart ser ud til at være lige til og umulig at komme udenom? Fordi processen også vil medføre, at man vil opleve ledere, hvor passionen ikke kan tændes, og hvor den rigtige handling er at udskifte medarbejderen og lade en ny træde til. Også selvom personen måske har overholdt sine tal og måske selv tror, at han eller hun er glad i sit job.

Det kan være en skræmmende proces at tage fat på, når det ikke er praksis i virksomheden. Men det kan gøres - og det bør gøres i flere danske virksomheder.

”Barskt og udansk” har jeg fået at vide. Tværtimod, mener jeg. På sigt er det ikke barskt overfor den enkelte. Den er en hjælp. For oplægget er ikke, at topledelsen skal iværksætte en etnisk udrensning af ledere, der ikke aflægger faneed med rette begejstring. Den skal hjælpe lederne til at identificere egne værdier i forhold til virksomhedens strategi - eller hjælpe vedkommende på vej til noget andet, der bibringer glæde og gnist. Det er ikke kun økonomisk fornuft for virksomheden, men også menneskelig fornuft for personen.

Og med hensyn til det udanske. Ja, den skal vi vel efterhånden til at have aflivet en gang for alle i erkendelse af, at vi er i en stor international konkurrence - også på hjemmemarkedet.

Profil
Alexandra Krautwald authorimage Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af tre bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.

Få Alexandras indlæg
som RSS-feed her




 
Tidligere bloggere på borsen.dk