Guide til din kommunikation under coronakrisen

Guide til din kommunikation under coronakrisen

 

Vi ved, at det kan være svært at finde ud af, hvad man skal sige, og hvordan man skal tilrettelægge sin kommunikation og markedsføring i en ekstraordinær tid som nu, hvor coronakrisen har vendt op og ned på mange ting. Men hos Børsen oplever vi, at vores brugere er endnu mere aktive end normalt, fordi de har mange problemstillinger, de søger svar på. Derfor har redaktionen spurgt en stor gruppe af dem, hvad det er for typer af historier og problemstillinger, de gerne vil læse om.

På baggrund af de svar, har vi i Børsen Annonce fået lov til at lave en inspirationsguide til, hvad det er for typer af historier, du som virksomhed eller organisation lige nu kan fortælle, og hvilke problemstillinger du kan gøre brugerne klogere på – og dermed gøre en positiv forskel.

I vores rundspørge svarede Børsens brugere, at de overordnet især ønsker sig:

• Flere historier om samfundsøkonomien

• Flere historier om, hvordan investorer skal navigere i en krisetid

• Flere historier om virksomheder, der klarer sig godt i coronakrisen

Kigger man nærmere på besvarelserne, tegner der sig et mere detaljeret billede af, hvilke typer af historier der er et ønske om. Vi giver her tre forslag til overordnede temaer, som du kan pejle efter i din kommunikation under coronakrisen. Du er altid velkommen til at kontakte os på brands@borsen.dk eller 72 42 33 20, hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om dine muligheder med native advertising.

 

Negativ/positiv-balancen

I en tid med krise er det normalt, at der er mange negative historier – situationen er jo alvorlig. Men spørger man læserne, er der i høj grad brug for positive og inspirerende historier til at balancere det negative, f.eks.:

• Historier om industrier eller virksomheder, der omlægger til produkter, som bidrager positivt i coronasituationen, eller/og som sikrer virksomhedens egen overlevelse.

• Historier, som ser på afledte effekter af krisen i et konkret og konstruktivt lys.

• Bud på, hvordan vi kommer hurtigt op i gear igen efter krisen.

• Bidrag fra idérige personer eller/og eksperter, der spår om, hvad vi kan bruge denne situation til og lære af den.

 

Tendenser, videnskab og tal

I en krisetid, hvor konsekvenserne er så omfattende, som de er lige nu, kan det være nyttigt og interessant at bryde det ned i elementer og formidle det som tendens- eller talhistorier.

Eksempler på typer af historier, der kunne skrives inden for dette tema, er:

• ”Salget af rugbrød er steget med 800%.” Altså: Hvilke varer forbruger mennesker, når de skal gå derhjemme så længe? Netflix, slik, mad, brænde, rugbrød? Og hvorfor?

• ”Krisen rammer arkitekturen.” Altså: Er der brancher eller områder, som man ikke umiddelbart kunne forestille sig forandrer sig som konsekvens af situationen? Måske kan man allerede nu se et opgør med storrumskontorer, hvis man spørger førende arkitekter?

• ”De gamle bliver hastedigitale.” Altså: Kunne der være noget om, at vi alle sammen har taget et digitalt kvantespring? Selv vores forældre og bedsteforældre er røget på Facetime og Zoom. Eller er der andre digitaliseringstendenser, som har fået ekstra rygstød – og hvad betyder det?

• ”Tre ud af fem vil skifte job efter coronakrisen.” Altså: Nogle spår, at coronakrisen sætter gang i mange tanker, som man ellers ikke har tid til i hamsterhjulet. Hvad bliver konsekvenserne mon af det?

• ”Næste generation af batterier bygges ved hjælp af virus.” Altså: Eksempler på, hvad corona betyder for udviklingen af teknologien og nye idéer.

 

Rådgivning og inspiration

I en tid som denne er rådgivningshungeren endeløs. Og behovet for at blive inspireret ligeså.

Det giver en lang række oplagte muligheder for at bidrage med content som f.eks.:

• Hvordan skaber du en hjemmearbejdsplads, der fungerer ergonomisk?

• Hvordan skal man forstå de forskellige hjælpepakker fra regeringen?

• Hvad er det vigtigste i distanceledelse?

• Frygter du for dit job? Alt, hvad du skal vide om arbejdsgivernes greb, såsom tvungen ferie, lønnedgang, orlov uden løn og fyring, og hvordan du er stillet.

Eller i den blødere afdeling:

• De tre selvudviklingsbøger, du bør læse under coronakarantænen

• Det er nu, du skal gøre de ting, du altid udsætter – såsom…

• Hvilke skoleapps er de bedste til børnene? Eller hvilke spil?

Mange virksomheder har lige nu relevant viden, der kan bringes i spil til gavn for andre virksomheder og for samfundet. Så formater som FAQ, 10 tips til …, online-Q&A og lignende er i høj kurs.

Vi ser allerede mange, der selv gør det på f.eks. Linkedin, men har du brug for at bringe din viden i spil over for netop Børsens læsere, kan vi hjælpe dig med f.eks. live Q&A eller artikler med debatfunktion. Der er mange muligheder med Q&A, men vi har her samlet et lille udvalg, så du kan få en ide om hvad formatet kan og hvilke temaer, der er relevante netop nu. Klik på billedet for at læse mere om Q&A-formatet.

Du er altid velkommen til at kontakte vores kreative og kommunikationsstrategiske journalister i Børsen Creative på brands@borsen.dk eller 72 42 33 20, hvis du vil høre mere om dine muligheder med native advertising.

NYHEDSBREV

Gå aldrig glip af spændende cases og gode råd fra Børsen Brands.

Nyheder

Hvad en global virus betød for brand safety og værdibranding

Hvad en global virus betød for brand safety og værdibranding

Det skete for os i Børsen Brands, som det skete for så mange andre i marts og april 2020. Det hele gik i stå et øjeblik. Som en kanin i billygter frøs vi alle sammen og anede ikke, i hvilken retning vi skulle løbe i angst for, hvad der var ved at ramme os. Men i løbet...

Secher Fine Art & Design

Secher Fine Art & Design

Målsætning Da det københavnske galleri Secher Fine Art & Design fik en særlig samling af værker af den kendte maler Asger Jorn til salg, var det oplagt at markedsføre den med engagerende storytelling til Børsens målgruppe. Målsætningen med kampagnen for Secher...