Den væsentligste indsigt fra 2021, du skal tage med ind i det nye år

Det er en tradition ved årsskiftet, at man kigger tilbage på året, der er gået – og gør sig klar til det nye.

Derfor vil vi gerne sige god jul og godt nytår til dig – og benytte lejligheden til at pege på én ting, du skal tage med dig fra 2021: Den væsentligste trend i dansk erhvervsliv lige nu er bæredygtighed.

Hos Børsen oplever vi et stigende fokus på bæredygtighed fra både de brands, vi samarbejder med, og fra Børsens læsere – og der er ingen tvivl om, at det kommer til at fortsætte i det nye år. Den trend kan du gribe i din markedsføring og skabe kampagner, der gør en reel forskel for dit brand – og verden omkring os.

At bæredygtighed kom øverst på agendaen i dansk erhvervsliv har også resulteret i lanceringen af det redaktionelle tiltag Børsen Bæredygtig – et ugentligt tillæg til Børsens trykte avis, et digitalt univers på borsen.dk samt et ugentligt nyhedsbrev til p.t. 70.000 modtagere. Vi indgik et kommercielt partnerskab med Danske Bank i forbindelse med lanceringen, der bl.a. har gjort det muligt for alle danskere at læse de digitale artikler fra Bæredygtig gratis på borsen.dk. Formålet er at levere en kontinuerlig dækning af virksomheders arbejde med bæredygtighed og drive udviklingen på vej mod et mere bæredygtigt erhvervsliv.

Men hvordan skaber man troværdig og effektiv markedsføring om bæredygtighed? Det har vi samlet de bedste indsigter i fra 2021 her.

67% af Børsens brugere køber helst miljøvenlige produkter.

29% af Børsens brugere betragter sig selv som miljøforkæmper.

Få succes med at sætte bæredygtighed øverst på agendaen

Historier om bæredygtighed bliver altså mere og mere populære blandt Børsens læsere. Den trend kan du gribe i din markedsføring og skabe kampagner, der gør en reel forskel for både dit brand og for verden. 

Er du omstillingsparat?
Det spørgsmål stillede vi sammen med Mercedes-Benz til Børsens målgruppe i en kampagneløsning, der skulle inspirere Børsens købestærke målgruppe til at tage et aktivt valg omkring el- og hybridbiler.

Strategisk koblede kampagnen traditionel annoncering og native advertising på tværs af Børsens digitale kanaler og på print. Kreativt satte vi spot på stærke personligheder, der er omstillingsparate og har tænkt nyt for at sikre deres hverv i en tid, hvor verden omkring os forandres. Trine Bang, direktør for Kulturmødet Mors, Matt Orlando, kok og ejer af restaurant Amass i København, og Søren Hermansen, direktør for Energiakademiet på Samsø og kåret til global klimahelt af Time Magazine, delte alle deres historie om at være omstillingsparate.

Se hele casen her: Mercedes-Benz x Børsen Brands: Er du omstillingsparat?

Undgå greenwashing, og skab troværdige historier om bæredygtighed
Men det er ikke altid så let at lave troværdig markedsføring om bæredygtighed. Og netop troværdig er nøgleordet, hvis du vil have succes med bæredygtighed. For det er en svær balancegang, hvor man som brand risikerer, at i stedet for at blive opfattet som klimahelt bliver man stemplet som greenwasher. I dag kræver forbrugerne både gennemsigtighed og et reelt bidrag til bæredygtighedsagendaen.

Det emne diskuterede vi med to dygtige bæredygtighedskommunikatører til Børsens podcast om native advertising: Flemming Møldrup, partner og strategisk rådgiver hos Märk CPH, der er specialister i at hjælpe virksomheder med bæredygtighed, og Laura Bisted Jacobsen, kommerciel redaktør hos Børsen Creative, der har lavet flere interessante bæredygtighedskampagner for brands til Børsens medieplatforme.

Lyt til afsnittet af vores podcast ”Native advertising” om, hvordan du undgår greenwashing og skaber effektiv kommunikation omkring bæredygtighed, her.

Eller læs de 12 tips fra eksperterne i podcasten kogt ned i blogindlægget her.

Skal vi samarbejde?

Hos Børsen hjælper vi dig hele vejen. Lige fra kampagneplanlægning og produktion af skræddersyet indhold til distribuering og aktivering af indhold til vores værdifulde målgruppe.

Vi stiller vores ekspertise til rådighed, og uanset om du allerede nu har en god idé om, hvad du kunne tænke dig, eller om du er i tvivl om den bedste løsning for dig og din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os for et uforpligtende møde. Du kommer i kontakt med en af vores erfarne konsulenter, der hjælper dig godt i gang og viser dig dine muligheder hos Børsen.

Ring til os på 72 42 33 20, skriv til brands@borsen.dk eller udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.