Firmabiler i orkanens øje: Leasede biler får skattesmæk, og grønne får skatterabat

392255_16_9_large_359.jpg
Politik
Eksklusivt for kunder
03. dec 2019 KL.16:05
Skatten på firmabiler får sig en rusketur i den nye finanslov, som finansminister Nicolai Wammen (S) har fået håndslag på fra R, SF, EL og Alternativet.

Der bliver nemlig pillet ved rammerne fra to fronter: For det første bliver skatten sat op på leasede firmabiler. Og for det andet bliver den sat ned på grønne firmabiler.

Først de leasede firmabiler.

Beskatningsgrundlaget bliver sat op

Ifølge aftalen er det en udbredt finte, at biler leases som firmabiler med et beskatningsgrundlag, der er 'væsentligt lavere' end prisen på en tilsvarende bil i normal handel.

"I registreringsafgiften er der indført stramninger for leasingbiler (genberegning af den afgiftspligtige værdi), som imidlertid ikke er afspejlet i beskatningsgrundlaget for fri bil, hvorfor beskatningsværdien ofte vil være mindre, end den reelle markedsværdi for almindelige privatpersoner. Dermed opstår der et incitament til at aflønne medarbejdere med fri bil frem for kontantløn," skriver partierne i aftalen.

Og derfor skal der strammes op, sådan at skattegrundlaget for de medarbejdere, der har fri bil, bliver sat i vejret, så det følger genberegningen.

Skal svare til skatten af løn

"Det vil betyde, at beskatningen vil følge det generelle princip i skattelovgivningen, at skatten af personalegoder bør svare til skatten af kontantløn," skriver partierne i aftalen.

Den manøvre vil sende 100 mio. kr. i statskassen årligt, når den fulde virkning er kommet i 2023.

Men så er der jo også gaven til de grønne firmabiler. Regeringen og støttepartierne er nemlig enige om, at det skal være billigere at køre grønt på jobbet, og firmabiler har en særlig rolle, når det gælder klimagevinster.

Fradrag på 40.000 kr. på grønne firmabiler

"Firmabiler kører typisk længere, og grønne firmabiler har derfor en relativt stor klimagevinst. Samtidig er en stor del af bilsalget i Danmark salg af brugte biler. Derfor kan grønne firmabiler, som videresælges efter et par års brug, være med til at fremme bilparkens grønne omstilling," skriver partierne i finanslovaftalen.

Derfor vil der fra 1. april næste år og frem til nytår blive indført et fradrag på 40.000 kr. i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler - i praksis på elbiler og plug-in hybridbiler.

Det kommer til at koste statskassen omkring 25 mio. kr. Men regningen kan vokse i de følgende år, for partierne skriver også, at "afgifterne fra 2021 også skal understøtte, at virksomhederne vælger grønne firmabiler".