BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
Fynsk ingeniørklenodie har fundet vej til eksplosivt marked for elbiler
2
Bæredygtig
Virtuel virkelighed hjælper kunder på vej til færre flyrejser
Bæredygtig
Fynsk ingeniørklenodie har fundet vej til eksplosivt marked for elbiler

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Robotter får tingene til at glide på produktionslinjerne hos fødevarekæmper til elbilproducenter. Danske Jorgensen Engineering har set en forretningsmulighed i løsninger til den hastigt voksende batteriproduktion til elbilmarkedet

Hundemad, modermælkserstatning eller metallet litium. Der er ingen forskel. I hvert fald ikke fra ingeniørvirksomheden Jorgensen Engineerings perspektiv.

For et år siden udviklede selskabet robotsystemer, der flytter emballerede varer til især fødevare- og medicinalindustrien. I dag har det fynske foretagende på 150 ansatte solgt to løsninger i form af fuldautomatiserede produktionsafsnit til batterier, hver med en pris på et tocifret millionbeløb. Køberen er en af verdens største producenter i et andet stærkt voksende marked: elbiler.

I begyndelsen måtte vi jo virkelig tale for vores syge moster og forsøge at banke døre ind Kenneth Bo Madsen, direktør, Jorgensen Engineering

Storproducenten, som Jorgensen Engineering ikke må oplyse navnet på, er en afledt indgangsvinkel til den højteknologiske grønne industri. Jorgensen Engineering fik selv fodfæste i Danmark, efter grundlæggeren Rasmus Bøg Jørgensen i 1920’erne havde arbejdet ti år i USA. Derefter tog han inspiration med hjem til landbrugstunge Fyn for at lave maskiner til at rense og snitte grøntsager. 89 år efter er det den danske virksomhed, der tager inspiration med over Atlanten, hvor den ene af de to nye batterilinjer bliver opført i Texas.

Det hele begyndte, da Jorgensens adm. direktør Kenneth Bo Madsen fik en opringning fra en hollandsk søstervirksomhed. Kollegaen skulle løse en opgave til en produktionslinje for batterier på en fabrik i Tyskland.

“På det tidspunkt var batterier og elbiler helt uden for radaren. Vi begyndte så at undersøge mulighederne for at samarbejde, men det var faktisk en fiasko for at sige det rent. Det blev overhovedet ikke til noget – men vi fik jo så alligevel smagt på det og mente, at vi havde noget at byde på,” husker han.

Læs også: To grønne danskere lander på prestigefyldt vækstliste: Biomasse og ladere til elbiler er blandt Europas hurtigst voksende virksomheder

Derefter gik han og holdet i ingeniørhuset selv i gang med at tage kontakt til et par af verdens største bilproducenter.

“I begyndelsen måtte vi jo virkelig tale for vores syge moster og forsøge at banke døre ind. Men da vi fik muligheden for at vise, at der rent faktisk var hold i det, vi sagde, begyndte interessen også at fange,” lyder det.

Rullende bånd

For at forstå, præcis hvad der får internationale kæmpekoncerner til at lægge ordrer ved en relativt ukendt, Odensebaseret forretning, kan det være en fordel at begynde i det helt simple.

F.eks. ved billedet af en produktionslinje, hvor tusindvis af små, sølvgrå dåser ruller afsted på blå bånd, mens de bliver renset, fyldt og lukket tæt.

“Vi flytter ting. Vi gør det hurtigt og med mange ad gangen, mens vi holder styr på hver enkelt vare. Og så får vi vores robotsystemer til at spille sammen med de led i produktionslinjen, vi ikke står for,” siger Kenneth Bo Madsen. Den samme evne tiltrækker altså både fødevarekæmper som Nestlé og Danone og elbilproducenter.

Oprettet et team i virksomheden, der arbejder fokuseret med at udvikle løsninger til elbilindustrien. Lavet et system, der kan give alle stålcylindrene i bilers batteripakke et serienummer af laserprint, som kan scannes. På den måde kan man potentielt føre status på hver enkelt cylinders vedligehold. Enkelte cylindre kan udskiftes, i stedet for hele batteriet, der består af op mod 8000 cylindre.

Ved produktionen af batterier til elbiler er det først de seneste år, at bilproducenterne selv er begyndt at håndtere det led af værdikæden.

“Hvis du kigger på batteridelen, er der mange dygtige tyske ingeniørvirksomheder som konkurrerer. Men vores værdiposition er, at vi er fleksible, fordi vi ikke er en stor koncern, men et relativt lille hold ingeniører i et fladt hierarki.”

Kæmpemarked vokser

Markedstallene tyder også på, at der bliver brug for flere virksomheder, der kan håndtere de værdifulde batterier.

20 pct. af nye biler solgt i Europa var i december 2021 elbiler

I EU alene er det Kommissionens målsætning at have mindst 30 mio. elbiler i 2030, og at europæiske fabrikker skal stå for 90 pct. af batteriproduktionen. December 2021 var den første måned nogensinde, hvor der blev solgt flere elbiler end dieselbiler i Europa.

Globalt er elbilmarkedet vokset eksplosivt de seneste år og ramte omkring 1871 mia. kr. i 2021 og skal mangedobles frem mod 2028, anslår amerikanske Fortune Business. Markedet for batterierne til elektriske køretøjer bevæger sig også hastigt opad og lå i 2021 på ca. 143,5 mia. kr.

Læs også: Markedet for ladestandere til elbiler tordner højere op

Hvis den fynske ingeniørvirksomhed virkelig har fundet en niche her, er markedets potentiale voldsomt, vurderer Kenneth Bo Madsen.

“Men vi er rigtig godt tilfredse, hvis vi bare kan få en god bid af den store markedskage.”

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Bæredygtig
Virtuel virkelighed hjælper kunder på vej til færre flyrejser

Som producerende ingeniørvirksomhed til hovedsageligt fødevareindustrien er fynske Jorgensen Engineering ikke sat i verden for at minimere industriens klimaaftryk. Men virksomheden har de seneste år igangsat en række initiativer, der kan rykke på kundernes aftryk.

Det mest iøjefaldende er brugen af såkaldt “augmented reality”, eller suppleret virkelighed på dansk. En slags simuleret virkelighed, virksomheden bruger, når kunder skal teste Jorgensen Engineerings robotstyrede systemer til produktionslinjer af.

Tidligere har det været kutyme, at internationale kunder fløj delegationer på op mod ti personer til Odense for at afprøve robotteknologien, som deres fabrikkers effektivitet delvist afhænger af. Nu kan det klares med digitale briller, der kombinerer virkeligheden med et digitalt univers.

Vi kan i bund og grund lave et virtuelt univers, hvor kunden kan afprøve og teste hele vores produkt Kenneth Bo Madsen, direktør, Jorgensen Engineering

“Så er det lige meget, om kunden sidder i Singapore eller Sydamerika. Vi kan i bund og grund lave et virtuelt univers, hvor kunden kan afprøve hele produktet og teknologien bag,” siger han og bemærker, at kunder som Nestlé og Danone bruger de sparede flyrejser i deres egne grønne regnskaber.

“Men i det øjeblik, der begynder at være tvivl om delelementer af teknologien, så begynder folk at komme fysisk for at tjekke, at de ikke har købt en løsning, der vil sænke effektiviteten i deres egen produktion. Så alt skal kunne testes ned i mindste detalje.”

Omvendt kan Jorgensen Engineering også udføre service på robotternes styresystemer, når de er leveret hos kunderne. Tidligere har den funktion også krævet, at der skulle sendes en medarbejder ud.

Ny rejse for selskabet

Bæredygtighedsrejsen er mere eller mindre kun lige begyndt for den danske ingeniørvirksomhed. Selskabet har det seneste år bakset sig vej ind i den hastigt voksende elbilindustri. Men indenfor virksomhedens egne vægge er det ikke umiddelbart lavere CO2-belastning, mere biodiversitet eller politiske klimaslagsmål, man orienterer sig efter.

10 personer ad gangen fløj tidligere til virksomheden

De helt simple skridt som at skifte al belysning til LED er taget, mens Kenneth Bo Madsen forsikrer, at Jorgensen Engineering også forventer, at et CO2-regnskab bliver en fast del af virksomhedens rapportering i fremtiden.

“Jeg skal fortælle dig hvornår i første kvartal af 2022, for der kommer tidshorisonten oppe fra vores moderkoncern Xano,” siger Kenneth Bo Madsen.

“Og her har vores arbejde med dataopsamling en afledt effekt. Hele vores funktion centrerer sig om, hvordan man kan håndtere flere varer med færre ressourcer. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om god økonomi,” tilføjer han.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
6. dec 2022