For første gang nogensinde: Mærsk skyder penge i dansk startup

391995_16_9_large_554.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
28. nov 2019 KL.14:18
A.P. Møller-Mærsk fortsætter med at udbygge sin portefølje af startups. 

For 15. gang på halvandet år har koncernens venturearm, Maersk Growth, haft pengepungen fremme, og for første gang er det med dansk fortegn i form af it-selskabet Onomondo. 

"Det er en utrolig stærk kapitalpartner at have i ryggen. Selvom vi har været i gang siden 2012, er vi stadig en relativt lille fisk i en stor industri, så det er en kæmpe validering, at Mærsk går ind og blåstempler vores løsning," siger Michael Karlsen, medstifter og adm. direktør i Onomondo. 

Den 10 mand store virksomhed fra Taastrup er en global mobiloperatør, der har udviklet en erhvervskunde-løsning, som går på tværs af 700 mobiloperatører i 180 lande. Produktet retter sig mod Internet of Things-enheder, der er afhængige af permanent og stabil roaming med høj sikkerhed, så data ikke går tabt eller falder i hænderne på en tredje part. 

En samlet løsning 

Som en af verdens største shippingoperatører med mere end 700 aktive skibe, flere 3 mio. containere og over 70 havneterminaler modtager Mærsk hver dag tonsvis af data og er derfor dybt afhængig af stabile mobilnetværk i hele verden. 

Foruden medejerskabet i Onomondo indtræder Mærsk derfor som virksomhedens uden sammenligning største kunde. 

"Det er vigtigt for os, at vores partnere og leverandører har et stabilt netværk, men indtil videre har været en tung omkostning fra region til region. Det kan bedst sammenlignes med, hvis du som privatkunde skal skifte simkort, hvis din udbyder ikke har dækning i f.eks. Rusland. Med Onomondo har vi en operatør i hele verden," forklarer Klaus Bruun Egeberg, chef for mobility & connectivity i Mærsk. 

Ifølge ham vil man gradvist rulle Onomondos løsning ud i organisationen, startende med bl.a. de mange kølecontainere, som giver Mærsks kunder mulighed for at overvåge temperaturen i realtid. 

"Det mest interessante ved Onomondo er, at de tilbyder en rigtig høj datasikkerhed, og at vi ikke skal tage hensyn til, om det er den ene eller anden leverandør."

"Det er vigtigt for os, at vi bevarer den samme gode service til vores kunder som i dag, men at vi kan gøre det på en mere simpel og sikker måde," fortsætter Klaus Bruun Egeberg. 

Vokser i omfang 

Maersk Growth blev etableret i 2017, kort efter implementering af den nye strategi på Esplanaden. Fremover skal Mærsk være en integreret transport- og logistikkoncern, og her er det meningen, at Maersk Growth skal hjælpe med at finde og udvikle nye løsninger, der kan forsimple transport af containere. 

Siden da chefen for venturearmen, Sune Stilling, rejst jorden rundt og i gennemsnit haft 100 startups under luppen hver måned med 15 investeringer til følge. Målet er at udbygge porteføljen til 25-30 selskaber i løbet af næste år. 

Han er glad for endelig at kunne byde den første danske virksomhed velkommen om bord. 

"Vi er sikre på, at IOT er ligesom internettet - det er kommet for at blive. Onomondo er ikke kun relevant for vores forretning, men også i forhold til elmålere, biler og tusind andre ting," lyder det fra Sune Stilling. 

Tip fra Mærsk-kolleger

Størstedelen af de selskaber, Growth har knyttet til sig, er teknologivirksomheder, som på den ene eller anden måde adresserer nogle af de problemer, logistikindustrien kæmper med - det værende sig alt fra returvarer i netbutikker til madspild og online booking af transport på lastbiler. 

Sune Stilling fortæller, at Onomondo kom i søgelyset, da nogle af hans kolleger i A.P. Møller-Mærsk gjorde dem opmærksomme på selskabet. Ifølge chefen for Growth er det et klokkeklart eksempel på, at den dets rolle er ved at rodfæste sig som et led i den nye strategi i Mærsk. 

"Det er der slet ingen tvivl om. Der er sket rigtig meget det seneste halvandet år, og vi er blevet skarpere på, hvad det er, vi skal: Vi er et bindeled mellem det interne og eksterne i Mærsk, og det er folk begyndt at forstå," slutter Sune Stilling. 

Tilbage hos Onomondo er Michael Karlsen spændt på, hvad fremtiden bringer. 

"Det her er et skridt på vejen mod det, vi gerne vil arbejde os hen mod. Mærsk giver os skala og bringer os op der, hvor vi gerne vil være. Vi har en masse spændende cases og vertikaler af vores produkt på vej."

Foruden Mærsk har den stenrige it-familie Zibrandtsen tidligere købt aktier i Onomondo.