SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Virksomheder

Egmont er klar med milliardkrigskasse mod Amazon og vil kapre de største nichewebshops: “Det er selskaber, det principielt kan koste et milliardbeløb at købe”

“Vi skal være nummer ét inden for udvalgte områder,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, der er direktør i Egmont Publishing. Foto: Andreas Vinther
“Vi skal være nummer ét inden for udvalgte områder,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, der er direktør i Egmont Publishing. Foto: Andreas Vinther

Mediekoncernen Egmont Publishing er på opkøbsjagt og vil bruge et milliardbeløb i kampen mod Amazon. Et af de eneste våben mod giganten, siger ekspert

Den fondsejede mediekoncern Egmont, der har skabt en milliardforretning på bl.a. at udgive bøger, ugeblade og film, går nu i offensiven og er klar med en milliardkrigskasse, der skal bruges til at tage kampen op med den amerikanske netgigant Amazon.

Det er koncernens datterselskab Egmont Publishing, som vil skrue op for en satsning om at opkøbe webshops, der har specialiseret sig i at sælge bestemte varer som f.eks. outdoorudstyr og skønhedsprodukter.

Det er selskaber, det principielt kan koste et milliardbeløb at købe

Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør, Egmont Publishing

Alene de næste tre år er Egmont Publishing klar til at bruge mindst 1 mia. kr. på at købe danske og skandinaviske webshops.

Ifølge adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussen skal virksomhederne have potentiale til at blive de absolut største onlinespillere i Norden inden for deres felt.

“Vi kigger primært efter selskaber i Norden, som kan blive nummer ét inden for deres niche, og hvis de skal blive så store, skal de omsætte i milliardklassen. Så det er selskaber, det principielt kan koste et milliardbeløb at købe,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Han har tidligere sagt til erhvervsmediet Finans, at koncernen er på opkøbsjagt, men det er først nu, at han sætter et beløb på, der ifølge ham “sagtens” kan overstige 1 mia. kr. de næste tre år.

Det eneste modsvar

Angrebet fra Egmont kommer på et tidspunkt, hvor en lang række virksomheder forbereder sig på, at Amazon indtager det nordiske marked.

Tidligere på året bekræftede den børsnoterede netgigant, der er stiftet af verdens rigeste mand, Jeff Bezos, at selskabet efter flere års spekulation er på vej med en svensk hjemmeside og dermed rykker tættere på Danmark.

Selvom Amazon ikke har lanceret planer om at etablere sig i Danmark, men har solgt varer til det danske marked fra særligt Tyskland og England, er Amazon allerede en af de største onlinespillere i landet.

I en ny undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia svarer hver tredje dansker, at de allerede har handlet hos Amazon, mens syv ud af ti danskere svarer, at de kender Amazon.

Ifølge tal fra Dansk Erhverv stod Amazon for 2 pct. af de danske ordrer på nettet i 2019 som den fjerde mest populære netbutik kun overgået af de to modekæmper Zalando (10 pct.) og H&M (3 pct.) samt kinesiske Wish (2 pct.).

Derfor er danske onlineforretninger tvunget til at adskille sig fra Amazons forretningsmodel, hvis de skal have en chance, mener Mogens Bjerre, professor ved CBS og forsker i detailbranchen.

“Amazon er jo et super-supermarked med vanvittigt mange varenumre, men de er ikke fageksperter i nogle kategorier. Så Egmonts modsvar er nok det eneste våben, man har, nemlig at specialisere sig,” siger Mogens Bjerre.

Ifølge ham bør danske webshops være opmærksomme på Amazon strategi om at fokusere på kundeservice.

“Det er en fordel, hvis de bliver fuldstændig hysteriske på kundeservice og satser alt på at give kunderne nogle fænomenale oplevelser, specielt når der er utilfredshed,” siger Mogens Bjerre.

Vil være nummer ét

Siden 2013 har Egmont Publishing satset på onlinesalg, og koncernen har indtil videre købt otte webshops, heriblandt skønhedsproduktfirmaet Nicehair og Jollyroom, som sælger børneprodukter.

Selskabet har nedsat et hold på 12 medarbejdere, der skal finde opkøbsemner. Strategien skal ifølge Torsten Bjerre Rasmussen skubbe Egmont Publishing op blandt de største onlinekoncerner i Norden.

“Vi skal være nummer ét inden for udvalgte områder, fordi modsat Amazon har vi jo ikke en bred markedsplads, hvor du kan købe alt godt fra havet,” siger han.

Børsen har forsøgt at få et interview med Amazon, men det har koncernen afvist.



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.