Kaffefirma med 8 ansatte fik afslag fra svenske detailkæder – nu åbner Amazons indtog i Sverige mulighed for eksportgennembrud

Real Coffee har kæmpet med at få sine varer på hylderne i svenske butikker. Men Amazons lancering af en svensk side kan åbne døre

realcoffee_larsmansfeldgi#8.jpg
Real Coffee har haft svært ved at lande leverandøraftaler med svenske supermarkedskæder som ICA og Coop. Med Amazons indtog i Sverige øjner de en åbning. Arkivfoto: Steven Achiam
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
06. nov 2020 KL.17:30

“Vi har løbet panden mod muren.”

Sådan fortæller stifter og adm. direktør i den danske producent af kaffekapsler til Nespresso-maskiner Real Coffee Lars Mansfeld-Giese om virksomhedens gentagne forsøg på at lande en leverandøraftale med store svenske detailkæder som ICA og Coop.

De sidste tre år har han forsøgt at forhandle sig frem til en plads på hylderne, og selvom kæderne gerne holdt møder og var flinke nok, så endte det igen og igen med et afslag.

“Forklaringen er nok, at de svenske forbrugere i højere grad går efter velkendte brands og mærkevarer. Og vi er selvfølgelig ikke et brand på samme måde som Starbucks, så vi er blevet valgt fra,” fortæller Lars Mansfeld-Giese.

Men så skete der noget i slutningen af sidste måned. Amazon lancerede en svensk side.

“Det ser jeg bare som en kæmpe mulighed,” fortæller Real Coffee-direktøren.

Han satser nu på at kunne bruge Amazon som den trojanske hest, der skal få hans kaffekapsler ind i svenskernes hjerter, hvorefter han kan overbevise ICA om også at sætte dem på hylderne i sine butikker.

Satser på fairtrade

Real Coffee, der blev stiftet i 2013 og har hovedkontor i Holte nord for København, har solgt via Amazon siden 2017.

I dag sælger Real Coffee via Amazon i England, Tyskland, Frankrig, USA – og nu også Sverige.

realcoffee_larsmansfeldgiese_stevenachiam_FV21165.jpg
Real Coffee genererer 35 pct. af sin omsætning via Amazon. Virksomheden har 1,5 fuldtidsmedarbejder dedikeret til at håndtere platformen. Arkivfoto: Steven Achiam

Lige pludselig kan de kan se, at det sælger og får gode anmeldelser Lars Mansfeld-Giese, adm. direktør, Real Coffee

For da Amazon rykkede ind i nabolandet med sit Amazon.se-domæne havde Lars Mansfeld-Giese allerede sørget for at få oversat Real Coffees tekstmateriale til svensk, så det kunne lægges ind på deres svenske side, ligesom Real Coffee havde lavet særlige fairtrade-pakker.

“Mens danskerne går mere op i økologi og varernes betydning for deres personlige sundhed, så går svenskerne mere op i fairtrade,” fortæller Lars Mansfeld-Giese, der allerede har solgt til svenskerne i fem år via virksomhedens webshop.

Derudover har virksomheden sikret sig, at der er nok kaffekapsler på virksomhedens Amazon-lager i Tyskland, så de er klar til den svenske efterspørgsel.

Sverige har endnu ikke fået et Amazon-lager, men når det kommer, skal kapslerne rykkes derop, så Real Coffee sparer omkostningerne ved at fragte dem fra Tyskland.

Og når produkterne først har vist deres værd på Amazon, så satser Lars Mansfeld-Giese på, at det bliver langt lettere få hul igennem til supermarkederne.

“Det er helt sikkert min forventning. For lige pludselig kan de kan se, at det sælger og får gode anmeldelser på Amazon,” siger han.

Døråbner til eksport

Metoden med at bruge Amazon som indgangsdør til et eksportmarked er set før.

Pro selvstændig

Det danske hudplejefirma Australian Bodycare forsøgte sig eksempelvis med at komme ind på det tyske marked via landets apotekskæder, men uden held. Så i 2018 begyndte firmaet at sælge via Amazons tyske side, og det viste sig at blive en succes, der bl.a. banede vej for, at de kom på hylden hos en af Tysklands største apotek-webshops ifølge Dansk Erhverv.

Selvom Amazon er rykket tættere på, forventer Lars Mansfeld-Giese ikke, at lanceringen af en dansk Amazon-side er lige om hjørnet. Ikke desto mindre er Real Coffee i fuld gang med at forberede sig på den danske entré, bl.a. ved at ansætte unge medarbejdere med flair for digital markedsføring samt ved at udvikle produkter rettet mod Amazon, f.eks. en julekalender med kaffekapsler, som sælger godt på den britiske Amazon-side.



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.

Tilknyttet artikel


Er du ikke på Amazon endnu? Så hold dig fra den svenske side foreløbig, råder kaffedirektør

realcoffee_larsmansfeldgiese_stevenachiam_FV21274.jpg
“I Sverige kommer du til at vente på kundevolumen, så der tror jeg, at du kommer til at lave for meget arbejde og for lidt salg,” siger Lars Mansfeld-Giese om, hvorfor danske virksomheder skal fravælge Amazon.se som indgangsdør til Amazon. Arkivfoto: Steven Achiam
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
06. nov 2020 KL.17:45

28. oktober gik Amazon.se i luften, og hvis e-handelsgiganten har virket lidt fjern og amerikansk for danske virksomheder, så er den nu ikke længere væk end en køretur over Øresundsbroen.

Amazon vil sådan set meget gerne have flere sælgere ind. Man føler, at armene er åbne Lars Mansfeld-Giese, adm. direktør i Real Coffee

Men selvom lanceringen i Sverige kan give anledning til at overveje, om platformen skal være en af dine salgskanaler, så er den svenske side ikke noget godt sted at starte op som ny Amazon-sælger.

Det mener stifter og adm. direktør i Real Coffee, Lars Mansfeld-Giese. Virksomheden, der producerer kaffekapsler til Nespresso-maskiner, har solgt på Amazon siden 2017 og er til stede på Amazon i Tyskland, Storbritannien, Frankrig, USA og nu Sverige. Platformen står for 35 pct. af Real Coffee's omsætning.

“I Sverige kommer du til at vente på kundevolumen, så der tror jeg, at du kommer til at lave for meget arbejde og for lidt salg,” siger Lars Mansfeld-Giese om, hvorfor danske virksomheder skal fravælge Amazon.se som indgangsdør til Amazon.

Se mod Tyskland og UK

Han råder i stedet til at prøve at sælge i Tyskland, hvor Amazon i 2019 stod for 27 pct. af e-handelsmarkedet, ifølge Ecommercenews Europe, eller Storbritannien, hvor markedsandelen var på godt 30 pct. i 2019, ifølge UKTechnews.

Pro selvstændig

Først bør du dog undersøge, hvem der allerede sælger produkter, der ligner dit, samt hvilke anmeldelser disse har fået.

“Afhængigt af ens produkt, skal man selvfølgelig altid undersøge: Hvad er konkurrencesituationen i Tyskland og England? Har man noget at bidrage med? Og hvis man har det, så synes jeg man skal prøve i Tyskland og England,” siger Lars Mansfeld-Giese.

Det tager ifølge ham ca. en måneds tid at blive oprettet på Amazon.

“Det svarer lidt til, at du skal have bankkonto i en ny bank i udlandet. De kræver noget legitimation mm. Men Amazon vil sådan set meget gerne have flere sælgere ind. Man føler, at armene er åbne.”



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.