Onlinegiganten Amazon er nu åbnet i Sverige og har fra dag ét over 150 mio varer på hylderne: “Det her kommer til at få en massiv effekt på det svenske marked”

20201013-090219-2-1920x1211we (1).jpg
Den amerikanske onlinegigant Amazon har lagre i en lang række lande, heriblandt i Mexico. Arkivfoto: Carlos Jasso/Reuters/Ritzau Scanpix
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
28. okt 2020 KL.10:47

Den amerikanske onlinegigant Amazon, der de seneste år har oprustet massivt i Europa, tager nu efter flere års spekulation hul på et skandinavisk indtog.

Onsdag morgen er Amazon officielt åbnet i Sverige med en svensk hjemmeside, hvor netgiganten, der er ejet af verdens rigeste mand, Jeff Bezos, fra dag ét sælger over 150 mio. forskellige varer.

150 mio. forskellige produkter tilbyder Amazon fra dag ét til de svenske kunder
"Vi er begejstrede over at lancere Amazon.se og være i stand til at tilbyde svenske kunder et udvalg på over 150 mio. varer, heriblandt tusindvis af produkter fra svenske virksomheder,” siger Alex Ootes, der er vicepræsident for Amazons europæiske ekspansionsplaner, i en pressemeddelelse.

I første omgang lancerer Amazon tilsyneladende en svensk platform uden koncernens Amazon Prime-medlemskab, der giver en lang række fordele til kunderne, bl.a. gratis fragt.

I stedet tilbyder Amazon fri fragt til kunder, der køber for mere end 229 svenske kroner og har lanceret over 30 forskellige varekategorier som f.eks. bøger, elektronik, sportsudstyr, legetøj og boligtilbehør.

Ifølge en af Nordens førende Amazon-eksperter, finske Markus Varsikko, der i flere år har været konsulent for virksomheder, som forsøger at bryde igennem på Amazons platforme, har onlinegiganten potentiale til at ændre det nordiske detailmarked.

“De bruger præcis den samme opskrift i Sverige, som de har haft stor succes med i andre lande,” skriver Markus Varsikko i et svar til Børsen.

Han opfordrer samtidig særligt de svenske virksomheder til at tage boksehandskerne på, inden det er for sent.

“Det her kommer til at få en massiv effekt på det svenske marked, særligt fordi svenskerne ikke rigtigt har nogle alternativer (til Amazon, red.)," lyder det fra Markus Varsikko.

Konkurrenter opruster massivt

Onlinegigantens skandinaviske indtog har allerede nu fået flere danske virksomheder til at opruste massivt i kølvandet på, at den amerikanske virksomhed tidligere på året lancerede planerne om at åbne i Sverige og dermed rykke tættere på Danmark.

De bruger præcis den samme opskrift i Sverige, som de har har haft stor succes med i andre lande Markus Varsikko, detailhandelsekspert

Senest har bl.a. den svenske modetøjsplatform Boozt sat gang i en ny storsatsning, hvor selskabet, der blev stiftet af to danskere, udvider forretningen med salg af boligtilbehør med et mål om at blive Nordens største onlineforhandler af boligtilbehør.

Det sker ifølge Boozt som et direkte modsvar til Amazon, der ifølge tal fra Dansk Erhverv står for omkring 2 pct. af alle danske ordre på nettet.

“Amazon er jo nærmest en Bilka på steroider, så vi gør en dyd ud af at gøre det hele bedre, og det her styrker vores position,” sagde adm. direktør Hermann Haraldsson i sidste uge til Børsen.

Også den danske webshop Coolshop, der bl.a. blev stiftet af serieinvestor Jacob Risgaard, har sat gang i en offensiv og har netop åbnet et nyt lager på 10.000 kvm i Herning.

Hos mediekoncernen Egmont Publishing er topchef Torsten Bjerre Rasmussen alene de næste tre år klar til at bruge et milliardbeløb i kampen mod Amazon og vil opkøbe nordiske nichehjemmesider, som har potentiale til at blive de største inden for deres felt.

Amazon blev stiftet i USA i 1994 og startede som en internetboghandel, men er siden ekspanderet markant. Sidste år omsatte Amazon for ca. 280 mia. dollar og har tidligere fået kritik for ikke at betale føderale skatter i USA.



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.