BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
Lang produktlevetid bliver straffet i populær standard til klimaaftryk
2
Bæredygtig
“Lang levetid er nøglestrategi”
Bæredygtig
Lang produktlevetid bliver straffet i populær standard til klimaaftryk

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Danske virksomheder er frustrerede over, at beregningsmetoden i Science Based Target ikke tager højde for produkters lange levetid

Hvis en støvsuger for eksempel udleder 50 kg CO2 om året i brug og har en forventet levetid på 20 år, bliver det noteret i klimaregnskabet som 1 ton CO2. Lever konkurrentens støvsuger kun i ti år, bliver produktet noteret for at udlede i alt 0,5 ton CO2. Så når de to virksomheder tilmelder sig den efterhånden populære globale og uafhængige standard Science Based Targets-initiativet (SBTi), ser regnskabet bedst ud for den støvsuger, der har kortest levetid.

Og det holder ikke, hvis man gerne vil fremme produkter med lang levetid, pointerer Malene Thiele, der er chef for bæredygtighed i Nilfisk, som har tilmeldt sig standarden.

“Rent teknisk indgår den samlede levetid på produktet som en multiplikator. Og så bliver udledningen jo højere, des længere et produkt lever,” siger hun.

“Nilfisk introducerede de første elektriske støvsugere på det europæiske marked tilbage i 1910, og nu, hvor Nilfisk ønsker at tage klimahandling og nedbringe vores klimapåvirkning ude hos forbrugeren, så viser det sig, at lang produktholdbarhed ikke kun er en fordel,” siger hun.

Chef for global udvikling og bæredygtighed i Dansk Industri (DI) Marie Gad er opmærksom på udfordringen, som hun hører om fra flere virksomheder.

“Det er tosset, at man bliver straffet for lang levetid,” siger hun og ser et generelt problem i, at metoderne på bæredygtighedsområdet endnu ikke er helt gennemarbejdede.

“Vi er i en transformationsproces, og SBTi er det bedste metodeværk, der er tilgængeligt, men det er ikke perfekt,” siger hun.

“Derfor skal vi have sat fart på at udvikle de bedst mulige metoder, for investorer og kunder skal jo kunne stole på de her tal og har ikke ressourcer til at dykke ned i hver virksomhed,” siger Marie Gad.

Skal give mening

Professor i klima og økonomi på DTU og en af forfatterne til FN’s klimaekspertpanels rapport om klimaforandringer Kirsten Halsnæs mener heller ikke, der bliver taget højde for lang levetid med de nuværende udregningsmetoder for produkter.

“Så det er ikke retvisende, da det jo vil være meget relevant for virksomheder og forbrugere at sammenligne baseret på et system som SBTi,” siger hun.

FN’s Global Compact er en af parterne bag Science Based Targets-initiativet, som 117 især store danske virksomheder indtil videre er tilmeldt, og i Global Compact Network Denmark anerkender man problemstillingen, fortæller programchef Joachim Marc Christensen.

“Vi har kun interesse i, at det giver mening for virksomhederne. Det dur ikke, at vi på den ene side opfordrer til produkternes lange levetid i EU, og at virksomhederne så på den anden side bliver straffet for det i deres klimaregnskab, som bliver valideret af SBTi,” siger han og understreger, at Global Compact vil komme til at arbejde for eksempelvis en kredit for produkter med lang levetid.

Joachim Marc Christensen peger på, at styrken ved Science Based Targets netop er, at initiativet er videnskabsbaseret og så afkoblet fra politik, som det kan blive.

“Men SBTi har også et ansvar i, hvordan virksomheders klimamål fremstår over for deres interessenter,” siger han og fortæller, at der næste år udkommer et rammeværk (Measurement, Reporting and Verification), som sikrer pålidelig og rettidig information om virksomheders fremdrift på deres klimamål.

“Her kunne man jo sikre, at positive scope 3-detaljer – såsom produkters lange levetid – bliver belyst,” siger programchefen.

Risiko for kortere levetid

I Nilfisk sidder Malene Thiele med en bekymring for, om beregningsmetoden kan få virksomheder til at designe produkter med kortere levetid for at få tallene til at se bedre ud i regnskabet.

“Og med den vækst, SBTi oplever, bliver risikoen kun større,” siger hun og hentyder til, at standarden alene i Danmark har fået dobbelt så mange tilmeldte virksomheder det seneste år, ligesom tilslutningen også er steget eksplosivt globalt.

Bjarne Bach er partner og chef for ledelse og strategi i rådgivningsfirmaet Viegand Maagøe og hjælper både store og små virksomheder med blandt andet deres klimaregnskab.

Han mener, at Malene Thiele kan have en pointe i, at virksomheder kan miste incitamentet til at forbedre deres produkter. Men generelt mener han ikke, man som virksomhed kan sammenligne sig med andre ift. CO2-aftryk – heller ikke i SBTi-regi.

“Det kræver mange forudsætninger at sammenligne to virksomheders CO2-aftryk, for der kan være et utal af grunde til, at to virksomheder ser forskellige ud,” siger han og mener til gengæld, at SBTi’s styrke er, at man kan sammenligne sig på, hvor ambitiøse målsætninger, man har.

“Og det er stadig en rigtig god idé at designe produkter med lang levetid, fordi du bruger færre ressourcer og har nogle bedre produkter end konkurrentens.”

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Bæredygtig
“Lang levetid er nøglestrategi”

Science Based Targets-initiativet (SBTi) bliver i stigende grad brugt af virksomheder som en standard til at sætte mål for deres reduktion af CO2-udledning – og blive holdt oppe på dem.

Initiativet er frivilligt, men der ligger et stort arbejde for virksomhederne i at indsamle data, som derefter bliver verificeret af SBTi, der består af medarbejdere fra de fire organisationer bag: WWF Verdensnaturfonden, CDP, World Ressource Institute og FN’s Global Compact.

Medstifter og teknisk direktør i SBTi Alberto Carrillo Pineda medgiver, at der er behov for at få langt flere nuancer på, hvordan man definerer målene på tværs af sektorer.

Derfor er den gode nyhed, at SBTi lige nu er i gang med at se på de udfordringer, virksomhederne har med at sætte mål for scope 3 for at styrke metoderne til netop “Brug af solgte produkter” og “Leverandørernes udledning”, som tilsammen repræsenterer de to største områder for udledning på verdensplan.

“Vi har absolut ikke brug for, at virksomheder begynder at udvikle produkter med kortere levetid, for lang levetid og cirkularitet er to nøglestrategier til at nå reduktionsmålene,” siger han.

I dag er 3904 virksomheder tilmeldt Science Based Targets globalt, og Alberto Carrillo Pineda understreger, at idéen med SBTi er at give virksomhederne fleksibilitet til selv at vælge, hvad der giver mening.

“Vi har ikke krav til, hvor meget man reducerer i den enkelte kategori. Der er forventninger til, at virksomheder reducerer deres samlede udledning på scope 3, men ikke på produktniveau,” siger han.

Ikke til benchmark

Han er klar over, at det er kompliceret at sætte absolutte reduktionsmål for scope 3 – leverandørers og ens egne produkters udledning i levetiden hos brugeren – men han mener, det aldrig har været meningen, at virksomheder skulle bruge SBTi til at sammenligne sig med hinanden.

“Vi er et rammeværk til reduktion af udledninger, ikke til benchmarking,” slår han fast, selvom virksomheder over for Børsen fortæller, at de netop bruger deres tilslutning til SBTi i både markedsføring og over for interessenter, samt at kunder og investorer også bruger det som et argument for investeringer, sådan som eksempelvis Nrep er inde på i artiklen på side 8 i dette tillæg.

“Vi er klar over, at virksomheder bruger det til at benchmarke sig, men det er ikke så ligetil uden en bredere kontekst,” svarer Alberto Carrillo Pineda.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
6. dec 2022