Undgå at slå din forretning ihjel på Amazon

 STRATEGI | Af Ulla Johanne Johansson

Amazon er fristende. Det er et godt sted at sælge elektronik, legetøj eller design, hvis du ved, hvad du gør. Men det er også nemt at ende som en elefant i et glasbur, der slår sin forretning ihjel, før den overhovedet er blevet til noget.

Amazon er fristende af mere end én grund. I dag omsætter Amazon for knap 2 mio. kr. i minuttet, og det gør Amazon til verdens andenstørste retailer baseret på omsætning. Hver fjerde dansker benytter sig allerede af Amazon, og det tal spås kun at stige, når den globale gigant indtager det skandinaviske marked. Med sine 560.000.000 varenumre er det et oplagt sted at være repræsenteret, specielt hvis du sælger elektronik, legetøj, underholdning eller design.

Alligevel oplyser 41 pct. af danske industrivirksomheder ifølge analyseinstituttet Wilkes undersøgelse af virksomheders erfaringer med onlinesalg, at de mangler de nødvendige kompetencer til at blive konkurrencedygtige på Amazon.

Det er ikke så svært at få de kompetencer, hvis man skal tro Andreas Bork, der har en fortid hos Amazon.

”Det vigtigste er, at du starter småt, tester og lærer af dine test. Tag de erfaringer, som du gør dig undervejs, og juster efter dem, så øger du din chance for succes på Amazon,” siger han, der i dag rådgiver om digitale markedspladser via Finc3, Tysklands største uafhængige rådgivningsfirma.

Syv tip, der øger dine chancer for at sælge på Amazon

Det råd er der en grund til at tage alvorligt:

”Amazons algoritme A9 belønner de forhandlere, der giver den største livstidsværdi pr. kunde. Det handler om at give brugerne det, de efterspørger, samtidig med at du giver dem en god kundeoplevelse, så de køber igen. Derfor er mange gode reviews helt centralt,” siger Jeppe Hamming, head of marketplaces, Nørgård Mikkelsen, der lever af at hjælpe danske virksomheder på Amazon.

Han peger på syv centrale overvejelser, det er godt at gøre dig, hvis du vil undgå de værste fejl:

1. Allerførst: Skal dit produkt overhovedet sælges på Amazon? Undersøg, hvad der bliver solgt lige nu. Er der for mange at konkurrere med på dit område?

2. Amazon er drevet af data; det skal du også være. Brug de værktøjer, der findes, til at undersøge, hvilke af dine produkter der vil kunne generere mest salg.

3. Registrer din brand. Du får en større grad af kontrol over, hvordan dit produkt bliver repræsenteret, og indsigt i, hvem der sælger dit produkt.

4. Vælg få og let håndterbare produkter først, og lav en plan for, hvordan du udvider antallet af produkter eller antallet af produktvariationer. Det vigtigste er at starte forsigtigt. Du skal lære Amazon at kende. Find ud af, hvordan Amazon virker,​ med nogle få produkter, før du kaster dig ud i det 100 pct. Lær af andres fejl, lær af dine egne, test en masse, og juster.

5. Arbejd på dine reviews. Amazon har altid, også i dens algoritme A9, kundernes udgangspunkt. Du bliver straffet, hvis du får dårlige reviews, hvis du ikke kan levere, eller hvis du snyder dine kunder – gode kundeoplevelser bliver honoreret med bedre ranking.

6. Dediker en person til at have ansvar for dit produkt. Det behøver ikke være på fuld tid, men du skal være der, når dine kunder er der. Det påvirker også din ranking.

7. Dit indhold skal være optimeret efter dine kunders adfærd. De søger på et kendt brand eller et behov som f.eks. et glas. Sørg for, at beskrivelsen af dit produkt er forståelig for kunden.

Lær at sælge globalt på Amazon på Børsen Uddannelses masterclass den 7. oktober. Se mere her