Mundbind, sprit og uforudsigelighed bliver en lige så vigtig del af forretningshabitten i 2021, som den har været i det forgangne år. Da coronaen ramte erhvervslivet, foreslog jeg at gøre bestyrelsen til en del af ejerlederens hjælpepakke. Anlægsgartner Gottlieb fra Skibby er et slående eksempel på, hvorfor det betaler sig at omgive sig med fagpersoner, der dækker én ind der, hvor man selv mangler muskler. Derfor gentager jeg budskabet:
Hvis du ikke allerede har en bestyrelse til at hjælpe dig igennem, så inviter dygtige mennesker med til din virtuelle nytårskur. Se, om der ikke skulle være nogle, du kan svinge med værdimæssigt, og som kan spille ind med en faglighed omkring f.eks. økonomi eller forretningsudvikling, hvor du måske ikke selv er 100-meter-mester.
Otte uger med nationale udmeldinger om, hvad vi må og ikke må, kan tage livet af selv den mest tålmodige ejerleder. Konkurrencegenet og viljen til at overleve er ellers meget veludviklet blandt netop smv’ere. Men det giver simpelthen coronarøv at sidde stille så længe. Og når det ikke har været klart, om det var 100 meter sprint eller en maraton, man skulle træne til, så bliver det også svært at komme i mål med en god tid, når startskuddet endelig lyder. Mange ser nu ud til slet ikke at komme i mål og det på trods af, at regeringen har skabt et utal af hjælpepakker. Bevares, erhvervsministerens straksudbetaling foretaget i 11. time i forbindelse med månedsskiftet kunne midlertidigt sikre ro hos nogle af de efterhånden mere og mere respiratorkrævende smv’er. De var heldige at blive tilsmilet lige inden lønningsdag. Mange var knap så heldige. Hjælpepakkerne kan give kunstigt åndedræt til smv-virksomhederne i en tid, hvor store dele af indtægtsgrundlaget er forsvundet. Og det er på det teoretiske plan en velkommen håndsrækning. Men ligesom en redningskrans kun er til nævneværdig nytte for en, der er faldet i vandet, hvis den bliver kastet, før vedkommende er druknet, så gælder det samme for de mange hjælpepakker: Pengene skal falde, inden firmadøden indtræffer. Ellers bliver det en gravsten og ikke en hjælpepakke, virksomhederne har brug for. Likviditet er livsvigtigt for en virksomhed, ikke mindst omkring den første i måneden. Derfor er det bare ikke godt nok, når staten blot sender et brev med beskeden om, at “pengene kommer i løbet af syv dage”, som nogle smv’ere oplevede omkring 1. maj. Det kan man ikke betale med. Og mange har ved et besøg i banken gjort den noget bitre erfaring, at (stats) papiret heller ikke er det værd, det er skrevet på, hvis man spørger om en udvidelse af kreditten. Hvilken vækstorienteret smv kan være i det? Ingen. Disse virksomheder har p.t. hårdt brug for ilt – som en coronapatient i respirator. Og de har brug for hjælpen nu. Det handler om rettidig omhu. Smv-virksomhederne har dog en ikkestatslig hjælpepakke til rådighed, som mange undlader at udnytte optimalt eller slet ikke benytter. Den hedder en bestyrelse. Årsagen til at for få udnytter denne oplagte mulighed, er for nogles vedkommende, at de ikke vil have nogen udefra til at blande sig i deres forretning; andre kender simpelthen ikke dens værdi. Det er en skam. For professionelle bestyrelsesprofiler er langt mere end habitter med overskæg og et strategiark i ærmet. Det er engagerede mænd og kvinder med et stort hjerte for smv’er og vækst. De har sat sig ind i, hvad medarbejderne producerer, udvikler og leverer i de virksomheder, de hjælper. De har respekt for indsatsen – ikke mindst hvis de selv er selvstændige. Og så kan de se perspektiverne i at trække i arbejdstøjet og yde en ekstra indsats i en særlig tid. De kan hjælpe med at få det nye lån hevet hjem, få en online løsning på plads, se nye vækstmuligheder, give sparring til kundeplejen, sørge for at opmuntre ledelsen, så den daglige drift kan komme på skinner igen. Og ikke mindst fintune strategien, som alt andet lige skal tilpasses den nye virkelighed. Til de virksomheder, der ikke har følt behovet for fremmed indblanding, men som lige nu gisper efter vejret, er der kun en ting at sige: Det kan kun gå for langsomt med at skaffe dig noget kvalificeret, professionel sparring. Der ligger en guldgrube af erfaring og venter på at hjælpe derude. Og mange gør det helt uegennyttigt – ganske enkelt, fordi de brænder for det og har et overskud at dele ud af. Der er selvfølgelig også nitter iblandt. Hvis de eksisterende bestyrelsesmedlemmer ikke kan tilføre virksomheden værdi i en krise, bør de udskiftes. Der er masser af bestyrelseskandidater derude – og de er hurtigere at få fat på end en statslig hjælpepakke.
Jeg er med på, at det for de fleste nok ikke lige er tiden, hvor det personlige overskud vælter ud af kroppen, som nytårskonfekten i et overflødighedshorn fra La Glace. Men ved man først, hvad den rette faglighed kan gøre af forskel, kommer energien helt af sig selv.
Hos Anlægsgartner Gottlieb A/S kender ejerlederen til at være under økonomisk, mentalt og tidsmæssigt pres, som netop er det, mange ejerledere oplever i denne tid. Efter en ellers god start i en kostald med en trillebør og kultivator tilbage i 2001, sad han i saksen, da finanskrisen buldrede. Heldigvis havde Gottlieb allerede fået en professionel bestyrelse ind samtidig med, at han gjorde virksomheden til et A/S. Det har Gottlieb aldrig fortrudt.
“En del af skrivebordstiden har han netop brugt på at lave en 10-års plan, der inkluderer tre nye forretningsområder, fem af verdensmålene og en god portion flere medarbejdere
Bestyrelsen hjalp ham med at vækste til 50 medarbejdere på ti år. Og det var også bestyrelsen, der i mellemtiden var skiftet ud til én med speciale i finansiel krisehåndtering, som trak på hele fagpaletten, da det gik galt. En hovedentreprenør, som Gottlieb leverede til, gik konkurs og hev gartneren med i faldet.
Det fald ville have givet ham ubetalelig gæld for livet, hvis ikke bestyrelsesprofiler i skikkelse af modne advokat- og finanshjerner sørgede for de mest optimale finansielle betingelser og en tilrettet strategi, som gjorde det muligt for den noget mere finansgrønne gartner at udbetale de trofaste medarbejdernes løn hver måned gennem de to år, mareridtet varede.
Den slags slider på sjælen, og at den – såvel sjæl som virksomhed – ikke gik helt itu, skyldes en aktiv indsats fra grønne Gottlieb og hans tillidsfulde medarbejdere og ikke mindst bestyrelsen, som fik alle op til overfladen igen, hvilket med stor sikkerhed ikke var lykkedes med en kultivator og en trillebør alene.
Ejer af kommunikationsbureauet Marott K, journalist, kommunikationsrådgiver og professionelt bestyrelsesmedlem, medlem af Bestyrelseskvinder.
Bestyrelsesprofilerne fik også lært Gottlieb så meget om krisestyring, rettidig omhu og netværks betydning, at han har smidt hækkeklipperen og omprioriteret sin tid, så han nu bruger 85 procent af den på psykologi og økonomi.
En del af skrivebordstiden har han netop brugt på at lave en 10-års plan, der inkluderer tre nye forretningsområder, fem af verdensmålene og en god portion flere medarbejdere end de 100, virksomheden netop har rundet.
Indsatserne vurderes tilsammen at skabe en årlig tilvækst på +10 millioner kroner, og det vil derfor være en meget attraktiv forretning, der står tilbage, når den gamle gartner vælger at blive i sin egen have og se græsset gro, når han fylder 61 år.
At gå i målrettede ejerskiftetanker 10 år før tid, er uhørt for mange ejerledere. Og det kunne hænge sammen med, at det er uhørt for mange ejerledere at have professionelle bestyrelsesprofiler helt tæt på forretningen, der både hjælper med at få en til at vokse, men i lige så høj grad hjælper en med ikke at forsvinde helt, når krisen kradser allermest – præcis som vi ser det nu.
Lad 2021 være året, hvor flere ejerledere lukker dygtige bestyrelsesprofiler ind, så virksomhederne kan bestå trods de mange udefrakommende benspænd.
Skål for professionel og motiverende rådgivning, klare mål og de helt igennem hårdtarbejdende ejerledere. Rigtig godt nytår.