Klumme: Er du bange for Amazon? Kun en tåbe frygter ikke Amazon!

En internetbaseret flodbølge er snart på vej ind over Danmark. Fjendtligheden er på plads. Angsten. Alle skal med rette være bange for Amazon, men det løser ikke problemet. Ignorerer du Amazon, er du færdig. Gør dig i stedet strategisk klar til Amazons indtog og få adgang til at øge din omsætning dramatisk. Nu.

thumbnail_0CLMF2Ww.jpg
”Amazons vigtige kundeklub, Prime, hvor de lover levering inden for to dage, vil kunne fungere i Danmark nu, hvor selskabet har placeret et leveringscenter lige syd for den tyske grænse – og i øvrigt i Sverige. Vi har desuden en høj pris på vores varer i Danmark, og så er vi sindssygt gode til at bruge internettet til handel. Amazon vil blive vilde med os,” skriver Søren Kiepling. PR-foto
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
02. mar 2021 KL.12:30

Det smiler faktisk til os. Amazons logo. Og så peger pilen ikke uvæsentligt på “a” og hen til “z” i ordet Amazon – det vil sige, man produktmæssigt dækker fra a til z. Man dækker alt. Tilfældigt er det nok heller ikke, at Amazon-stifteren, Jeff Bezos, tilbage i 1994 valgte navnet på verdens største flod til sin iværksættervirksomhed, der i dag er verdens mest værdifulde selskab med en imponerende salgskanal, der i den grad kan booste din omsætning.

Man mærker fjendtligheden derude – og trangen til at sætte sig med hænderne i skødet og vente på, at det går over. Godt nok er Amazon i Tyskland, og nu også i Sverige, og det kan jo være at Danmark går under radaren.

Pro selvstændig

I 1946 rådede Danmark over 653.000 heste – i 1966 var der 45.000 tilbage. Motoren havde indtaget det danske land, og pludselig var der ikke brug for hestene mere. En helt naturlig udvikling, som den vi står i nu. Du kunne godt have besluttet dig for at fortsætte med at køre hestevogn dengang, og så ville du i dag holde i seletøjet på de prægtige heste ved Bakken sammen med ganske få andre. Beslutningen er jo helt op til dig, men den kloge virksomhedsejer tager kørekort til fremtiden.

Det er forståeligt, at danske virksomhedsejere er bange for Amazon, vi skal være bange, men det er svært at se, hvordan det løser problemet. Ignorerer du Amazon, eller bliver du handlingslammet af angst, står du af udviklingen. Find i stedet for ud af, hvordan du sælger på Amazon, så det bliver en fordel for dit brand, og at du får en optimal start når Amazon er på dansk jord.

Det er forståeligt, at danske virksomhedsejere er bange for Amazon, vi skal være bange, men det er svært at se, hvordan det løser problemet Søren Kipling, adm. direktør Be-ahead

Amazon vil ændre måden vi sælger på

I en undersøgelse fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel), fra sidste år blev medlemmerne spurgt, om de vil på Amazon. Det vidste langt størstedelen ikke, om de ville. Danske virksomheder ved slet ikke, hvor stort det her er. Når Amazon træder ind i Danmark, vil det ændre den måde, vi sælger på, og i øvrigt vil de sælgere, der i forvejen er på Amazon i resten af Europa, kunne sælge i Danmark. Så vi står virkelig foran en udfordring.

Amazon har allerede omkring to pct. af den danske onlinehandel, og det er helt uden markedsføring fra deres side. I Tyskland har selskabet ifølge den internationale statistikbank, Statista, mere end 50 pct. af den digitale omsætning, og Amazon ligger nummer et på top ti over de ti største ehandelsselskaber.

Når du ser på tallene, er det interessante, at Amazon i Tyskland er lige så stor som sine ni andre konkurrenter tilsammen. Hvorfor skulle det scenarie ikke også komme til at udspille sig i Danmark? Amazon er mange steder den altdominerende salgskanal, og det kan vi sagtens forvente også vil ske her.

Forvent Amazons indtræden i efteråret

I Danmark er det ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt Amazon kommer hertil mere. Nu er det et spørgsmål om, hvornår. Deres vigtige kundeklub, Prime, hvor de lover levering inden for to dage, vil kunne fungere i Danmark nu, hvor selskabet har placeret et lager lige syd for den tyske grænse, og i øvrigt i det meste af Sverige. Vi har desuden en høj pris på vores varer i Danmark, og så er vi sindssygt gode til at bruge internettet til e-handel. Amazon vil blive vilde med os. Min vurdering er, at Amazon træder ind i Danmark i september i år, fordi de her vil kunne træde ind mest effektfuldt med black friday, og et glitrende julesalg om hjørnet.

Vi kan som erhvervsledere sætte os ned med hænderne i skødet og se på, hvad der sker, eller vi kan lave en strategi. Når Amazon først er her, er du for sent ude med din strategi. Du kan gå i to retninger: Enten konkurrerer du mod Amazon, eller også arbejder du med Amazon. Jeg er fuld af respekt for de virksomheder, der vil konkurrere mod Amazon, men det er væsentligt, at du allerede nu går i gang med at udarbejde en strategi for, hvordan din forretning skal klare denne store udfoldning.

Du kan også bruge den dyrebare tid op til, ved at dygtiggøre dig på Amazon i Tyskland eller Sverige. Så bliver du bekendt med den her måde at sælge dine varer på. Der er mange ting, man skal være opmærksom på. For blot et par år siden tog det et par timer at oprette dig hos Amazon – i dag tager det ofte tre uger.

Og så er der hele problematikken omkring, hvordan dine varer bliver fundet, når der er mio. af dem. Tager du dit første skridt ind i Amazons verden, er du i gang med at dygtiggøre dig, og så er du bedre stillet, når de kommer ind på dit lokale marked her i Danmark. Det vil i øvrigt give dig en god start, og skille dig positivt ud fra dine danske konkurrenter, som slet ikke er forberedt på det her. Når Amazon kommer, vil vi vågne op til en helt ny virkelighed i detailhandlen.

Pro selvstændig

Hvem skulle have troet, at Google ville få konkurrence? I Tyskland “amazoner” man i dag et produkt oftere, end man googler det. Hvis færre og færre søger efter produkter på Google, så vil trafikstrømmen hurtigt blive meget, meget mindre – og man bliver nødt til at overveje, om man kan undvære at være på Amazon. Det viser samtidig med al tydelighed, at store virksomheder også skal udvikle sig for ikke at blive overhalet.

Frygt Amazon. Ha’ respekt for selskabet. Ager, og se de enorme muligheder for salg, som Amazon giver dig. Det er ikke svært at tage skridtet, men det kræver en strategisk indsats.

Tilknyttet artikel


Er du ikke på Amazon endnu? Så hold dig fra den svenske side foreløbig, råder kaffedirektør

realcoffee_larsmansfeldgiese_stevenachiam_FV21274.jpg
“I Sverige kommer du til at vente på kundevolumen, så der tror jeg, at du kommer til at lave for meget arbejde og for lidt salg,” siger Lars Mansfeld-Giese om, hvorfor danske virksomheder skal fravælge Amazon.se som indgangsdør til Amazon. Arkivfoto: Steven Achiam
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
06. nov 2020 KL.17:45

28. oktober gik Amazon.se i luften, og hvis e-handelsgiganten har virket lidt fjern og amerikansk for danske virksomheder, så er den nu ikke længere væk end en køretur over Øresundsbroen.

Amazon vil sådan set meget gerne have flere sælgere ind. Man føler, at armene er åbne Lars Mansfeld-Giese, adm. direktør i Real Coffee

Men selvom lanceringen i Sverige kan give anledning til at overveje, om platformen skal være en af dine salgskanaler, så er den svenske side ikke noget godt sted at starte op som ny Amazon-sælger.

Det mener stifter og adm. direktør i Real Coffee, Lars Mansfeld-Giese. Virksomheden, der producerer kaffekapsler til Nespresso-maskiner, har solgt på Amazon siden 2017 og er til stede på Amazon i Tyskland, Storbritannien, Frankrig, USA og nu Sverige. Platformen står for 35 pct. af Real Coffee's omsætning.

“I Sverige kommer du til at vente på kundevolumen, så der tror jeg, at du kommer til at lave for meget arbejde og for lidt salg,” siger Lars Mansfeld-Giese om, hvorfor danske virksomheder skal fravælge Amazon.se som indgangsdør til Amazon.

Se mod Tyskland og UK

Han råder i stedet til at prøve at sælge i Tyskland, hvor Amazon i 2019 stod for 27 pct. af e-handelsmarkedet, ifølge Ecommercenews Europe, eller Storbritannien, hvor markedsandelen var på godt 30 pct. i 2019, ifølge UKTechnews.

Først bør du dog undersøge, hvem der allerede sælger produkter, der ligner dit, samt hvilke anmeldelser disse har fået.

“Afhængigt af ens produkt, skal man selvfølgelig altid undersøge: Hvad er konkurrencesituationen i Tyskland og England? Har man noget at bidrage med? Og hvis man har det, så synes jeg man skal prøve i Tyskland og England,” siger Lars Mansfeld-Giese.

Det tager ifølge ham ca. en måneds tid at blive oprettet på Amazon.

“Det svarer lidt til, at du skal have bankkonto i en ny bank i udlandet. De kræver noget legitimation mm. Men Amazon vil sådan set meget gerne have flere sælgere ind. Man føler, at armene er åbne.”



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.