Klumme: Begynderguide til annoncering på Google – og 3 fejl, du skal undgå

Google er et oplagt værktøj til at reklamere for din virksomhed, men mange begår en række klassiske fejl, der koster dyrt. Få her en begynderguide til Google-annoncering, tre typiske fejl og tre råd til at undgå dem

20201021-154502-4_50Mb.jpg
"Når folk søger aktivt, er de langt mere købsparate – de udviser et behov, som de vil have dækket her og nu – og her kan Google give dem de resultater, de leder efter," skriver klummeforfatteren. Arkivfoto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
25. nov 2020 KL. 7:00

Først lidt grundlæggende fakta om annoncering på Google.

Google har i Danmark en markedsandel på 96 pct.*, når det kommer til søgninger. Og en gennemsnitsperson foretager 3-4 søgninger pr. dag**.

Derfor er det for de fleste virksomheder en nødvendighed at være til stede i Google, hvis man vil fange folks opmærksomhed og vise sine produkter og ydelser frem.

Det nytter ikke noget at bygge den flotteste og dyreste butik med de bedste varer på hylderne, hvis man har placeret den langt inde i skoven, altså at man ikke viser kunderne, at den findes.

Så hvordan kan du skaffe synlighed til din forretning og komme “ud af skoven”?

Købsklare Googlere

Der er flere metoder at gribe til, når du vil vise din forretning frem, men en af de mest effektive er at være til stede på Google, så dit firma bliver vist, når potentielle kunder søger efter den vare eller ydelse, din virksomhed har på hylden. Knap halvdelen af alle forbrugere starter nemlig deres digitale kunderejse i en søgemaskine***.

Pro selvstændig

Når folk søger aktivt, er de langt mere købsparate – de udviser et behov, som de vil have dækket her og nu – og her kan Google give dem de resultater, de leder efter – i modsætning til at få vist en reklame, man ikke har bedt om, når man tilfældigt scroller igennem sit feed på sociale medier, får vist en reklame på tv eller læser en online, reklamefinansieret avis.

For at blive vist på Google, skal du bruge Google Ads.

Men det er ikke nok blot at blive vist i Google – man skal også ligge højt. Og det “at ligge højt”, vil oftest sige at være “above the fold” – altså at ligge over den synlige del på skærmen, uden at der scrolles ned. Oftest vil det betyde, at man på desktop kun vil se 3-4 søgeresultater, før man skal scrolle – og endnu færre på en mobiltelefon.

Første, anden, solgt!

Google Ads fungerer som en auktion.

Alle virksomheder, der gerne vil vise sig frem, når en kunde søger, kan på forhånd lægge et bud ind. Det, man byder på, er søgeord eller kombinationer af søgeord. Man indtaster i Google Ads, hvad man maksimalt vil give for bestemte søgetermer, som man selv vælger. Når så en kunde går ind på Google og i søgefeltet indtaster et af de ord, som du har valgt, skal få Google til at vise en annonce for din virksomhed, så deltager du i auktionen sammen med alle de andre virksomheder, der har valgt at blive vist på de samme søgeord.

Pro selvstændig

Hvis du f.eks. er en hudplejevirksomhed og har valgt, at du skal blive vist, når folk søger på “tør hud”, så deltager du i en auktion med alle de andre virksomheder, der også gerne vil vises for kunder, der indtaster “tør hud” på Google.

I en traditionel auktion er det altid det højeste bud, der vinder. På Google har det højeste bud også stor betydning, men da Google lever af, at folk bruger deres søgemaskine, er Google tvunget til at levere kvalitet – i form af det bedst mulige søgeresultat til brugeren. Derfor er det ikke altid den virksomhed der har budt højest der får det øverste resultat.

Betaler man for ingenting?

Som virksomhed der annoncerer på Googles søgemaskine betaler du først, når en bruger klikker på din annonce.

I princippet betyder det, at du kan have 100-vis af gratis visninger uden at skulle betale. Men oftest er det netop klikket på din annonce, som leder ind til din hjemmeside eller webshop, der viser, om kunden reelt er interesseret i din virksomhed.

Pro selvstændig

Udover Google Ads er søgemaskineoptimering også en metode til at ligge højt i Google. Søgemaskineoptimering er manipulering med Googles algoritme, så ens virksomhed bliver vist over andre virksomheder i de organiske – gratis – placeringer. Her er altså ikke tale om annoncer, men om ganske almindelige søgeresultater.

De øverste tre-fire søgeresultater er oftest annoncer i form af tekstannoncer eller produktkarruseller, der viser billeder af produkter relateret til søgningen. Det er først under annoncerne, at de gratis resultater vises.

Søgemaskineoptimering koster i princippet ikke noget, men kan være meget krævende og kompliceret, så de fleste skal have konsulenthjælp til at sikre et topresultat i de organiske søgeresultater.

Det du ikke skal gøre

Efter ovenstående crash course i Google-annoncering og alt, hvad du skal huske at gøre, er det nu tid til at stille skarpt på nogle af de ting, du skal undgå.

For der er mange faldgruber, når det gælder annoncering på Google.

Her er 3 klassiske fejl, lokale virksomheder begår, når de annoncerer på Google, og tre råd til at undgå dem:

  1. En lokal annoncør byder for lidt for søgeordene, så firmaet ikke er synligt i top-resultaterne i sin egen hjemby.

    Da Google Ads virker efter et auktionsprincip, skal man byde højt nok til et topresultat, for ikke at gå glip af potentiel omsætning. Konsekvensen for annoncøren bliver altså, at man ikke bliver vist, eller at konkurrenter “stjæler” ens kunder for næsen af en.

    Råd: For at ligge højt placeret i annoncedelen er du nødt til at byde højt nok – samtidigt med at du har optimeret dine annoncer med lokale søgeord (f.eks. “Kalundborg” + “tømrer”), der viser både Google og kunden, at du er yderst relevant.

  2. En annoncør målretter ikke sine annoncer geografisk.

    Det kan f.eks. være en københavnsk elektriker, der annoncerer på fuld tryk i Grenaa, selvom han kun udfører arbejde i bestemte københavnske bydele

    Råd: I Google Ads kan man vælge, i hvilken geografi man vil vise sine annoncer. Man kan indstille visningen helt ned på byniveau.

  3. At man slet ikke annoncerer.

    Dette er en særligt ærgerlig fejl, hvis du driver virksomhed i en mindre by med færre konkurrenter, da det er meget billigt at annoncere, når man er få om annoncepladsen.

    Råd: Sørg for at være til stede som minimum på dit eget brand, men også på de søgeord der potentielt kan bidrage mest til din bundlinje.

Principperne ovenfor kan benyttes på alle brancher, hvor forretningsområdet er lokalt funderet.

Det allervigtigste er at være til stede – at have annoncer på Google. På den måde får du indsamlet data – i form af visninger, klik og salg – som du kan bruge til at skabe et solidt grundlag til at træffe forretningsmæssige beslutninger ud fra og bruge til at optimere din forretning.

God kamp med Google!

* https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/denmark

** https://seotribunal.com/blog/google-stats-and-facts/

*** https://www.marketingcharts.com/charts/where-online-shoppers-start-their-search/attachment/wundermanthompson-where-online-shoppers-start-their-search-may2020