Nok en pensionskasse melder sig på banen som ufrivillig bank for den danske stat. Det drejer sig om juristerne og økonomernes pensionskasse, JØP, der har ikke mindre end 2 mia. kr. til gode hos skattefar.
"Grundlæggende har jeg lidt svært ved at forstå logikken," lyder det fra adm. direktør i JØP Torben Visholm.
Årsagen er, at JØP er blevet dobbeltbeskattet, men først kan få de penge, staten har fået for meget tilbage, efter en femårig periode.
Buffer forsvinder
Problemet opstår, fordi medlemmerne i JØP i 2012 og 2013 har opgivet de gammeldags pensionsprodukter med garanti til fordel for nye produkter, der følger markedsudviklingen.
For at være sikker på, at kunne overholde garantierne har pensionskunderne i årevis indbetalt til en fælles buffer som selskabet forvalter. Når garantierne droppes, forsvinder også behovet for bufferen og det er de penge, som selskaberne fordeler ud på de enkelte kunders opsparinger som bonus.
Pengene havde JØP allerede betalt skat af en gang. Men på grund af en uhensigtsmæssig lovgivning skal pensionskunderne igen betale den såkaldt pensionsafkastskat (PAL) efter pengene var landet på hver enkelt konto - et samlet beløb på 2 mia. kr.
Netop trafikken fra de garanterede produkter til markedsrente er noget, som myndighederne har opfordret selskaberne til at få iværksat.
"Vi har gennemført omvalg for at komme af med garantierne, som myndighederne har opfordret til. Det virker underligt, at vi skal straffes," siger Torben Visholm.
Kunder er kompenseret
Også Industriens Pension er havnet i samme kattepine, men har kæmpet for at få pengene tilbage. Det har vist sig ikke at kunne lade sig gøre. I stedet valgte selskabet i går at tage de 2 mia. kr., som staten skylder kunderne, fra selskabets egen basiskapital og dele ud på kundernes konti. I JØP kompenserede man kunderne på samme måde, men det skete umiddelbart efter skiftet mellem de to pensionstyper.
"Kunderen er kompenseret fuldt ud, så de har ikke noget tilgodehavende eller krav på efterbevilling. Vi har bare et skatteaktiv tilbage hos staten," forklarer JØP-direktøren.
Ligesom Industriens Pension har JØP også fået sig forhandlet frem til at pengene bliver forrentet med 1,2 pct. i de fire ud af de fem år, hvor staten holder på pengene.
"Selvom der stort set er samme risiko ved at have pengene hos staten, som der er ved at have dem investeret i danske statsobligationer, så virker det underligt at have pengene båndlagt i en femårig periode," siger Torben Visholm og understreger at forrentningen dog gør aftalen spiselig.
"Der er nogle afledte konsekvenser, som giver os nogle vanskeligheder med forskellige regler, så det er rigtig bøvlet for os, men det vigtige var at vi fik en forrentning. Vi kan godt leve med aftalen, som den er nu."
"Grundlæggende har jeg lidt svært ved at forstå logikken," lyder det fra adm. direktør i JØP Torben Visholm.
Årsagen er, at JØP er blevet dobbeltbeskattet, men først kan få de penge, staten har fået for meget tilbage, efter en femårig periode.
Buffer forsvinder
Problemet opstår, fordi medlemmerne i JØP i 2012 og 2013 har opgivet de gammeldags pensionsprodukter med garanti til fordel for nye produkter, der følger markedsudviklingen.
For at være sikker på, at kunne overholde garantierne har pensionskunderne i årevis indbetalt til en fælles buffer som selskabet forvalter. Når garantierne droppes, forsvinder også behovet for bufferen og det er de penge, som selskaberne fordeler ud på de enkelte kunders opsparinger som bonus.
Pengene havde JØP allerede betalt skat af en gang. Men på grund af en uhensigtsmæssig lovgivning skal pensionskunderne igen betale den såkaldt pensionsafkastskat (PAL) efter pengene var landet på hver enkelt konto - et samlet beløb på 2 mia. kr.
Netop trafikken fra de garanterede produkter til markedsrente er noget, som myndighederne har opfordret selskaberne til at få iværksat.
"Vi har gennemført omvalg for at komme af med garantierne, som myndighederne har opfordret til. Det virker underligt, at vi skal straffes," siger Torben Visholm.
Kunder er kompenseret
Også Industriens Pension er havnet i samme kattepine, men har kæmpet for at få pengene tilbage. Det har vist sig ikke at kunne lade sig gøre. I stedet valgte selskabet i går at tage de 2 mia. kr., som staten skylder kunderne, fra selskabets egen basiskapital og dele ud på kundernes konti. I JØP kompenserede man kunderne på samme måde, men det skete umiddelbart efter skiftet mellem de to pensionstyper.
"Kunderen er kompenseret fuldt ud, så de har ikke noget tilgodehavende eller krav på efterbevilling. Vi har bare et skatteaktiv tilbage hos staten," forklarer JØP-direktøren.
Ligesom Industriens Pension har JØP også fået sig forhandlet frem til at pengene bliver forrentet med 1,2 pct. i de fire ud af de fem år, hvor staten holder på pengene.
"Selvom der stort set er samme risiko ved at have pengene hos staten, som der er ved at have dem investeret i danske statsobligationer, så virker det underligt at have pengene båndlagt i en femårig periode," siger Torben Visholm og understreger at forrentningen dog gør aftalen spiselig.
"Der er nogle afledte konsekvenser, som giver os nogle vanskeligheder med forskellige regler, så det er rigtig bøvlet for os, men det vigtige var at vi fik en forrentning. Vi kan godt leve med aftalen, som den er nu."