De to pensionskasser, JØP og Industriens Pension, er havnet i et uheldigt skattemæssigt limbo, hvor de begge har 2 mia. kr. tilgode hos skattefar.
Problemet opstår fordi, pensionskasserne er blevet dobbelt beskattet i forbindelse med, at kunderne er sendt fra de gammeldags pensionsprodukter med garanteret afkast og over i produkter, der følger afkastet på finansmarkederne.
Men selvom flere pensionsselskaber har lavet samme manøvre, så er de ikke havnet i skattefælden. Årsagen er, at de fortsat har kunder med de gammeldags produkter. Dermed beholder selskaberne den buffer, som pensionskunderne i fællesskab har opbygget gennem årtier for at være sikre på garantierne altid vil kunne overholdes.
Et af selskaberne er Sampension, der over en løbende periode har sendt kunder væk fra garantierne. Netop fordi processen er foregået løbende, har selskabet ikke en masse skattekroner til gode.
Kassen bliver ikke tømt
"Der opstår ikke det samme problem, når man har en on going proces. For vi tømmer jo ikke vores kasse på en gang, som det har været tilfældet hos JØP og Industriens Pension," lyder det fra pressechef i Sampension, Jens Nüchel.
Han forklarer, at Sampension for så vidt også bliver ramt af problemet med dobbeltbeskatning, men det er ikke noget kunderne mærker til. For populært sagt, så låner de nye markedsrentekunder den ekstra skattebetaling af garanti-kundernes fælles buffer
"Vi tager pengene fra den kollektive kasse, så kunden får både deres egen andel af de opsparede midler, plus det de egentlig ville have fået tilbage fra Skat om fem år. Så beholder vi bare pengene, når de kommer retur fra Skat," forklarer pressechefen.
"Sagen er, at pengene kommer retur med det samme hos os, fordi vi hele tiden har et regnskab kørende med ska. Men sådan er det ikke hos de selskaber, der tømte kassen på en gang," siger Jens Nüchel og understreger, at der reelt ikke er noget problem for Sampension, så længe der fortsat er kunder med garantier.
Hos landets to største pensionsselskaber, Danica Pension og PFA, er situationen nogenlunde den samme som hos Sampension.
Samme situation
"Problemet opstår ikke hos os, fordi vi fortsat har skat fra den fælles kasse at modregne med," lyder det fra pressechef i Danica, Mikkel Bro Pedersen.
"Hos os flytter alle ikke på en gang, så der har vi stadig noget at modregne i. Det, skattereglen siger, er, at har du ikke noget tilbage at modregne i, så går der fem år, før du får pengene igen. Men sådan er det ikke hos os," lyder det fra pressedirektør i PFA, Morten Jeppesen.
Landets første selskab til at sende kunderne over i markedsrenter var Pensiondanmark. Allerede tilbage i 2009 blev garantierne sløjfet for Pensiondanmarks kunder, men det har ikke haft nogen skattemæssig konsekvens, forklarer konstitueret presse- og kommunikationschef, Rune Lindberg i en mail.
"Vi oplevede ikke problemet med dobbeltbeskatning, da overgangen fra gennemsnitsrente til markedsrente i PensionDanmark skete i 2009, og de nye regler først trådte i kraft i 2010."
Problemet opstår fordi, pensionskasserne er blevet dobbelt beskattet i forbindelse med, at kunderne er sendt fra de gammeldags pensionsprodukter med garanteret afkast og over i produkter, der følger afkastet på finansmarkederne.
Men selvom flere pensionsselskaber har lavet samme manøvre, så er de ikke havnet i skattefælden. Årsagen er, at de fortsat har kunder med de gammeldags produkter. Dermed beholder selskaberne den buffer, som pensionskunderne i fællesskab har opbygget gennem årtier for at være sikre på garantierne altid vil kunne overholdes.
Et af selskaberne er Sampension, der over en løbende periode har sendt kunder væk fra garantierne. Netop fordi processen er foregået løbende, har selskabet ikke en masse skattekroner til gode.
Kassen bliver ikke tømt
"Der opstår ikke det samme problem, når man har en on going proces. For vi tømmer jo ikke vores kasse på en gang, som det har været tilfældet hos JØP og Industriens Pension," lyder det fra pressechef i Sampension, Jens Nüchel.
Han forklarer, at Sampension for så vidt også bliver ramt af problemet med dobbeltbeskatning, men det er ikke noget kunderne mærker til. For populært sagt, så låner de nye markedsrentekunder den ekstra skattebetaling af garanti-kundernes fælles buffer
"Vi tager pengene fra den kollektive kasse, så kunden får både deres egen andel af de opsparede midler, plus det de egentlig ville have fået tilbage fra Skat om fem år. Så beholder vi bare pengene, når de kommer retur fra Skat," forklarer pressechefen.
"Sagen er, at pengene kommer retur med det samme hos os, fordi vi hele tiden har et regnskab kørende med ska. Men sådan er det ikke hos de selskaber, der tømte kassen på en gang," siger Jens Nüchel og understreger, at der reelt ikke er noget problem for Sampension, så længe der fortsat er kunder med garantier.
Hos landets to største pensionsselskaber, Danica Pension og PFA, er situationen nogenlunde den samme som hos Sampension.
Samme situation
"Problemet opstår ikke hos os, fordi vi fortsat har skat fra den fælles kasse at modregne med," lyder det fra pressechef i Danica, Mikkel Bro Pedersen.
"Hos os flytter alle ikke på en gang, så der har vi stadig noget at modregne i. Det, skattereglen siger, er, at har du ikke noget tilbage at modregne i, så går der fem år, før du får pengene igen. Men sådan er det ikke hos os," lyder det fra pressedirektør i PFA, Morten Jeppesen.
Landets første selskab til at sende kunderne over i markedsrenter var Pensiondanmark. Allerede tilbage i 2009 blev garantierne sløjfet for Pensiondanmarks kunder, men det har ikke haft nogen skattemæssig konsekvens, forklarer konstitueret presse- og kommunikationschef, Rune Lindberg i en mail.
"Vi oplevede ikke problemet med dobbeltbeskatning, da overgangen fra gennemsnitsrente til markedsrente i PensionDanmark skete i 2009, og de nye regler først trådte i kraft i 2010."