BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
Genbrug går som varmt brød – markedet brager frem i sparetider
2
Virksomheder
Butikker må udvide for at hamle op må flere genbrugsjægere
3
Virksomheder
Genbrugsbutikker frygter vareknaphed: Tøjet er for slidt
Bæredygtig
Genbrug går som varmt brød – markedet brager frem i sparetider

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Det store boom i genbrugsmarkedet vidner om en tendens, der er kommet for at blive. Det kan blandt andet ses på et overraskende julesalg

Mens tilbageholdende kunder har været overskriften for flere danske virksomheder den seneste tid, er fortællingen en helt anden for secondhandmarkedet.

Særligt inden for det sidste halve år beretter både virksomheder og velgørenhedsorganisationer om en massiv fremgang i efterspørgslen på genbrugte varer – en efterspørgsel, der i forvejen lå på et højt niveau.

“Hele det her fokus på bæredygtighed har betydet, at vi har haft fremgang hvert år, siden vi åbnede vores butik i 2014. Men den krise, som vi kigger ind i øjeblikket, har helt klart skubbet til væksten,” siger Morten Bøjland, adm. direktør i loppesupermarkedet Kirppu, hvor man kan købe og sælge genbrugte varer.

I løbet af de sidste ni år har Kirppu haft en organisk vækst på 7-8 pct. om året. I 2022 landede det tal på 20 pct., mens nogle af deres butikker i udkantsområderne oplevede en fremgang på 100 pct. fra december 2021 til december 2022.

Data fra DBA viser, at søgningerne efter træpiller på markedsplatformen steg med 1303 pct. fra september 2021 til september 2022. I samme periode steg søgningen på brænde med 441 pct., mens brændeovne steg med 383 pct. I 2022 var det mest populære søgeord på DBA “sofa”. “Iphone” indtog en andenplads, mens “Lego” var det tredje mest søgte ord i 2022. Som noget helt nyt placerede søgeordet “gratis” sig på listen over de mest søgte ord og indtog en femteplads på listen. Kilde: DBA

Kirppu er ikke de eneste, der mærker en øget interesse for brugte fund og preloved-items. Enslydende fortæller også DBA, Trendsales, Greenmind samt genbrugsbutikkerne Dansk Røde Kors og Blå Kors, at omsætningen er gået en vej – og det er opad.

“Vi havde nogle gode år under coronanedlukningen, og derfor har alt andet blegnet lidt lige siden. Men vi kunne bare se her i det sidste halvår af 2022, at vi ikke bare kunne følge med 2021, vi lå også over det niveau,” siger Julie Schoen, talsperson for DBA.

I tredje kvartal 2022 blev der lagt 6,4 pct. flere annoncer op på markedsplatformen sammenholdt med samme periode i 2021.


Praler af genbrugsfund

Blå Kors‘ største genbrugsbutik i Horsens har øget salget med 30 pct. i 2022, og Dansk Røde Kors har haft 25 pct. flere transaktioner igennem deres 255 butikker det sidste år. Mens 95 pct. nye brugere kom til markedsplatformen Trendsales i fjerde kvartal 2022 sammenlignet med samme periode i 2021.

Den krise, som vi kigger ind i øjeblikket, har helt klart skubbet til væksten Morten Bøjland, adm. direktør, Kirppu

Ifølge Thomas Klausen, direktør i brancheforeningen Dansk Mode & Textil, er en del af forklaringen, at det særligt blandt de unge er blevet moderne at købe genbrugt.

“Der er sket et skifte. Især yngre forbrugere er stolte af at genbruge og praler på sociale medier af gode fund. Det handler om klima og miljø, men selvfølgelig også om, at der kan spares penge ved at købe brugt tøj – som ofte ikke er voldsomt slidt – frem for at investere i helt nye kjoler, bluser og bukser,” siger direktøren.

Han nævner, at en tredjedel af danskerne – 33,4 pct., ifølge en undersøgelse foretaget af kommunikations- og analysebureauet Step for Dansk Mode & Textil – har købt brugt tøj inden for det seneste år. Mens DBA‘s genbrugsindeks fra 2022 viser, at det gælder for 90 pct. af de 18-30-årige.

Af samme indeks fremgår det, at 34 pct. køber genbrug for at spare penge, mens 33 pct. køber genbrug for at minimere overforbrug.


Boomet er kommet for at blive

Secondhandmarkedets vækst er kommet for at blive. I hvert fald hvis man spørger de virksomheder, som Børsen har talt med, der fremhæver et overraskende godt julesalg og en fortsat vækst i januar måned.

Der er sket et skifte. Især yngre forbrugere er stolte af at genbruge og praler på sociale medier af gode fund Thomas Klausen, direktør, Dansk Mode & Textil

“Vores julesalg i år har været større, end det plejer. Samtidig har butikkerne oplevet flere folk, der kommer og spørger efter specifikke ting, hvilket vi tager som et udtryk for, at man er blevet mere åben over for at købe genbrugte julegaver,” siger Tina Donnerborg, chef for genbrug i Dansk Røde Kors.

Enslydende fortæller Mads Mathiesen, adm. direktør i Trendsales, at mens december måned sjældent har været en prangende tid for markedsplatformen, så det anderledes godt ud i år, hvor de fik 84 pct. flere nye brugere end i december 2021.

“I år lancerede vi et gavekort i december. Det var ikke noget, som vi lavede den store markedsføring på, og alligevel solgte det for en halv million kroner. Om det er meget eller lidt er selvfølgelig svært at sige, men det er i hvert fald mere, end hvad vi havde turde håbe på.”

Samtidig estimerer Trendsales i en analyse fra 2022, at online secondhand vil syvdoble frem mod 2030 i Europa. Mens en rapport fra den amerikanske secondhandplatform ThredUp vurderer, at det globale secondhandmarked vil vokse med 127 pct. frem mod 2026.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Virksomheder
Butikker må udvide for at hamle op må flere genbrugsjægere

Genbrugsboom fører til nye butikker, prøverum, kasseapparater og flere medarbejdere

Markedet for secondhand er i massiv fremgang. Det mærker virksomheder og velgørenhedsorganisationer ikke bare på antallet af transaktioner, der går igennem kassen, men også internt i forretningen, hvor medarbejderne må løbe hurtigere.

“Vi har virkelig travlt. I de travleste butikker har vi over 1000 mennesker om dagen, mens vi i mange af vores butikker har 4-6 ugers ventetid på at få en stand. Det er selvfølgelig dejligt, men vi vil helst have to ugers ventetid,” siger Morten Bøjland, adm. direktør i loppesupermarkedet Kirppu, der samtidig pointerer, at ventetiden på standleje er steget på trods af, at de satte deres kommission op fra 15 pct. til 19 pct. i maj sidste år.

For Kirppu har den massive fremgang blandt andet ført til nye prøverum i butikkerne og flere medarbejdere i eftermiddagstimerne og weekenderne. Hos Danmarks største genbrugsbutik, Blå Kors i Horsens, er nye kasseapparater sat op, mens markedsplatformen Trendsales har udvidet medarbejderstaben med 25 nye ansatte i organisationen, der nu består af i alt 60 ansatte.

“Når vi er vokset 40 pct. siden sidste år, går der jo også flere handler igennem og dermed flere handler, hvor køberen ikke har fået det, som de havde forventet eller som var beskrevet i annoncen. Når det sker, skal vi bruge medarbejdere til at give pengene tilbage til køberen og tage sagen op med sælgeren,” siger Mads Mathiesen, adm. direktør i Trendsales, og tilføjer:

“Så det er klart, at vi kan mærke det, og det fremgår også helt klart af vores planer, når vi kigger fremad. Vi forventer ikke, at det stopper her. Derfor ansætter vi en masse folk hele tiden.”

Ligeledes ser Kirppu heller ikke tegn på, at fremgangen i genbrugsforretningerne er ved at nå sin ende. I sidste uge kunne de derfor åbne en ny butik i Fredericia, der også blev deres hidtil bedste åbning i Jylland, mens der i februar måned står endnu en butiksåbning for døren i Køge.

“Vi har en tro på, at det her er kommet for at blive. Derfor har vi også vurderet, at vi skal have flere butikker,” siger Morten Bøjland.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Virksomheder
Genbrugsbutikker frygter vareknaphed: Tøjet er for slidt

Mens genbrugsbutikker frygter vareknaphed, oplever markedsplatforme, at flere sætter deres ting til salg

Hos genbrugsstationer landet over bliver store affaldssække finkæmmet i forsøget på at finde frem til indleveret tøj, der ikke er for slidt til at blive solgt videre.

Men i løbet af de seneste år melder organisationerne Dansk Røde Kors og Blå Kors om en proces, hvor de nu skal lede længe, før den gode kvalitet kommer frem. Samtidig bliver der indleveret færre møbler i takt med, at hele secondhandmarkedet oplever stor fremgang.

“Vi mangler især sofaer, fordi folk ikke udskifter på samme måde, som de gjorde før den her krise, og det mærker vi så ved, at der ikke er nogen sofaer, som de donerer til os,” siger Tina Donnerborg, der er chef for genbrug i Dansk Røde Kors.

Enstemmigt fortæller også Kirsten Nørlund, der er souschef for Blå Kors Genbrug, at der kommer mindre ind i deres butikker. Samtidig ser hun ikke tegn på, at det er en udvikling, der lige foreløbig ser ud til at vende.

“Jeg tror ikke, at vi kommer til at se en afmatning på det her punkt. Det, vi er bekymrede for, er, om vi i stedet vil opleve en vareknaphed, fordi der bliver indleveret mindre, mens efterspørgslen stiger,” siger Kirsten Nørlund.

Den modsatte effekt

Mens Dansk Røde Kors og Blå Kors oplever, at folk holder på deres tøj og møbler, oplever virksomheder som Greenmind, Kirppu, DBA og Trendsales noget nær det modsatte.

“Det var rigtig meget i efteråret, lige i den periode hvor alle elregninger steg, og folk var ekstra bekymrede – der væltede folk ned i vores butikker og solgte brugt elektronik, som vi aldrig nogensinde har set det før,” siger Tina Høgsted Svanberg, adm. direktør i Greenmind, der køber folks brugte elektronik for at reparere det og sælge det videre.

I tredje kvartal 2022 steg antallet af nye annoncer på Trendsales med 40 pct.

Mens der blev lagt 6,4 pct. flere ting op på DBA i efteråret 2022 sammenlignet med samme periode året forinden – og selvom Kirppu har sat deres kommission op, har det ikke ændret på, at ventetiden på standleje er 2-4 uger for lang i flere af deres butikker.

En ny tendens

“For os er det faktisk en ret ny tendens, som vi ser. Det var især i sidste halvår af 2022, at vi kunne se, at folk begyndte at sætte noget til salg. Forinden da havde det været lidt tungt, fordi vi sammenlignede os med 2021, som slog rekorder under corona,” siger Julie Schoen, talsperson for DBA.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Igen i år udvælger Børsen Bæredygtig virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Igen i år udvælger Børsen Bæredygtig virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter.

BØRSEN BÆREDYGTIG
24. jan 2023