Det store boom i genbrugsmarkedet vidner om en tendens, der er kommet for at blive. Det kan blandt andet ses på et overraskende julesalg
Mens tilbageholdende kunder har været overskriften for flere danske virksomheder den seneste tid, er fortællingen en helt anden for secondhandmarkedet.
Særligt inden for det sidste halve år beretter både virksomheder og velgørenhedsorganisationer om en massiv fremgang i efterspørgslen på genbrugte varer – en efterspørgsel, der i forvejen lå på et højt niveau.
“Hele det her fokus på bæredygtighed har betydet, at vi har haft fremgang hvert år, siden vi åbnede vores butik i 2014. Men den krise, som vi kigger ind i øjeblikket, har helt klart skubbet til væksten,” siger Morten Bøjland, adm. direktør i loppesupermarkedet Kirppu, hvor man kan købe og sælge genbrugte varer.
I løbet af de sidste ni år har Kirppu haft en organisk vækst på 7-8 pct. om året. I 2022 landede det tal på 20 pct., mens nogle af deres butikker i udkantsområderne oplevede en fremgang på 100 pct. fra december 2021 til december 2022.
Faktaboks
Energikrise i DBA‘s søgemaskine
Data fra DBA viser, at søgningerne efter træpiller på markedsplatformen steg med 1303 pct. fra september 2021 til september 2022. I samme periode steg søgningen på brænde med 441 pct., mens brændeovne steg med 383 pct.
I 2022 var det mest populære søgeord på DBA “sofa”. “Iphone” indtog en andenplads, mens “Lego” var det tredje mest søgte ord i 2022.
Som noget helt nyt placerede søgeordet “gratis” sig på listen over de mest søgte ord og indtog en femteplads på listen.
Kilde: DBA
Kirppu er ikke de eneste, der mærker en øget interesse for brugte fund og preloved-items. Enslydende fortæller også DBA, Trendsales, Greenmind samt genbrugsbutikkerne Dansk Røde Kors og Blå Kors, at omsætningen er gået en vej – og det er opad.
“Vi havde nogle gode år under coronanedlukningen, og derfor har alt andet blegnet lidt lige siden. Men vi kunne bare se her i det sidste halvår af 2022, at vi ikke bare kunne følge med 2021, vi lå også over det niveau,” siger Julie Schoen, talsperson for DBA.
I tredje kvartal 2022 blev der lagt 6,4 pct. flere annoncer op på markedsplatformen sammenholdt med samme periode i 2021.
Blå Kors‘ største genbrugsbutik i Horsens har øget salget med 30 pct. i 2022, og Dansk Røde Kors har haft 25 pct. flere transaktioner igennem deres 255 butikker det sidste år. Mens 95 pct. nye brugere kom til markedsplatformen Trendsales i fjerde kvartal 2022 sammenlignet med samme periode i 2021.
Den krise, som vi kigger ind i øjeblikket, har helt klart skubbet til væksten Morten Bøjland, adm. direktør, Kirppu
Ifølge Thomas Klausen, direktør i brancheforeningen Dansk Mode & Textil, er en del af forklaringen, at det særligt blandt de unge er blevet moderne at købe genbrugt.
“Der er sket et skifte. Især yngre forbrugere er stolte af at genbruge og praler på sociale medier af gode fund. Det handler om klima og miljø, men selvfølgelig også om, at der kan spares penge ved at købe brugt tøj – som ofte ikke er voldsomt slidt – frem for at investere i helt nye kjoler, bluser og bukser,” siger direktøren.
Han nævner, at en tredjedel af danskerne – 33,4 pct., ifølge en undersøgelse foretaget af kommunikations- og analysebureauet Step for Dansk Mode & Textil – har købt brugt tøj inden for det seneste år. Mens DBA‘s genbrugsindeks fra 2022 viser, at det gælder for 90 pct. af de 18-30-årige.
Af samme indeks fremgår det, at 34 pct. køber genbrug for at spare penge, mens 33 pct. køber genbrug for at minimere overforbrug.
Secondhandmarkedets vækst er kommet for at blive. I hvert fald hvis man spørger de virksomheder, som Børsen har talt med, der fremhæver et overraskende godt julesalg og en fortsat vækst i januar måned.
Der er sket et skifte. Især yngre forbrugere er stolte af at genbruge og praler på sociale medier af gode fund Thomas Klausen, direktør, Dansk Mode & Textil
“Vores julesalg i år har været større, end det plejer. Samtidig har butikkerne oplevet flere folk, der kommer og spørger efter specifikke ting, hvilket vi tager som et udtryk for, at man er blevet mere åben over for at købe genbrugte julegaver,” siger Tina Donnerborg, chef for genbrug i Dansk Røde Kors.
Enslydende fortæller Mads Mathiesen, adm. direktør i Trendsales, at mens december måned sjældent har været en prangende tid for markedsplatformen, så det anderledes godt ud i år, hvor de fik 84 pct. flere nye brugere end i december 2021.
“I år lancerede vi et gavekort i december. Det var ikke noget, som vi lavede den store markedsføring på, og alligevel solgte det for en halv million kroner. Om det er meget eller lidt er selvfølgelig svært at sige, men det er i hvert fald mere, end hvad vi havde turde håbe på.”
Samtidig estimerer Trendsales i en analyse fra 2022, at online secondhand vil syvdoble frem mod 2030 i Europa. Mens en rapport fra den amerikanske secondhandplatform ThredUp vurderer, at det globale secondhandmarked vil vokse med 127 pct. frem mod 2026.