BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
Da Volkswagen præsenterede to nye biler for forhandlerne, røg fingrene i vejret med kritiske spørgsmål: Nu sælger selskabet bag dieselskandalen flere elbiler end Tesla i Danmark, og partnerne vil have flere ladestandere
2
Bæredygtig
“Det er ikke den samme mekaniker, der skiftede din olie for ti år siden, som skal fikse din elbil”
Bæredygtig
Da Volkswagen præsenterede to nye biler for forhandlerne, røg fingrene i vejret med kritiske spørgsmål: Nu sælger selskabet bag dieselskandalen flere elbiler end Tesla i Danmark, og partnerne vil have flere ladestandere
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Volkswagen døjer stadig med efterdønningerne af dieselskandalen og har i 80 år været storleverandør af biler med sort røg fra udstødningen. Nu forsøger den tyske gigant at erobre elbilsmarkedet og blive en klimaneutral koncern

I 2019, længe før pandemirelaterede restriktioner og forsamlingsforbud, holdt bilgiganten Volkswagen en særlancering af sine første to elbiler i Danmark samt strategien for, hvordan de skulle markedsføres. Til arrangementet var repræsentanter fra mærkets 54 danske, selvstændige partnerforhandlere bænket. Efter præsentationen sad flere af dem med kritiske spørgsmål til adm. direktør for Volkswagen Danmark, Mads Lauvring.

“Kan det virkelig være rigtigt, at vi skal have installeret ti ladestandere ved hver forretning?” lød det bl.a.

Tilliden, til at elbilerne på få år skulle komme til at optage en markant luns af bilhandlernes salg og service, var med andre ord ganske lille.

Mads Lauvring, der har brugt omtrent 30 af sine 47 leveår i branchen, er til gengæld slet ikke i tvivl om elbilernes indtog.

“Det er sådan, vi skal overleve ti og 50 år frem.”

Hos Volkswagen er målet, at holde positionen som et af verdens største bilkonglomerater målt på volumen, mens elbilerne i stabilt tempo skal overhale salget af traditionelle forbrændingsmotorer, og produktionen af de strømdrevne køretøjer skal overstige 1 mio. kr. i 2025. Endestationen er en klimaneutral koncern i 2050.

Sorte streger

Ambitionen skal ses i skyggen af kundernes hukommelse. De skal kun huske seks år tilbage for at blive mindet om den verdensomspændende emissionsskandale, hvor bilkæmpen endte med at punge omkring 100 mia. kr. ud i et forlig ved en domstol i USA for bevidst at have fusket med tallene for omkring 500.000 bilers forurening. Vi går fra en lidt simpel verden, hvor benzin og diesel var dejlig nemt at arbejde med Mads Lauvring, adm. direktør, Volkswagen Danmark

Spørger man Mads Lauvring, har skandalen kun accelereret klimaarbejdet.

“Der er ingen tvivl om, at den krise og skandale har skaleret det her yderligere og sat hastigheden op. Med de her målsætninger ønsker man at få pletten renset væk,” siger han.

Professor ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, John Thøgersen, fortæller også, at Volkswagens sats på elbiler indtil videre er blevet taget overraskende godt imod af danskerne, der i april købte flere elbiler fra Volkswagen end fra Tesla.

“Det tyder på, at skandalen ikke har ramt selskabet så hårdt i Danmark, og at forbrugere generelt har tiltro til, at en elbil er klimavenlig, uanset, hvem producenten er,” siger han.

Selvom bilkøberne tager godt imod den tyske gigants eldrevne alternativer, kommer Volkswagen ikke til at satse hele butikken på de grønne biler, så længe der er markant omsætning i forbrændingsmotorer. Om ti år skal genanvendelsesprocenten for bilbatterierne ligge på 90 pct. I 2030 skal produktionen udlede 30 pct. mindre CO2 end i 2018 I 2025 skal energiforbruget være 45 pct. lavere end i 2010 En del af CO2-reduktionerne bliver allerede i dag hentet gennem investering i skovprojekter i bl.a. Borneo, der skal kompensere for Volkswagens udledning

Når jeres klimamål er absolut, hvorfor stopper I så ikke bare med at markedsføre fossilt drevne biler?

“Så hopper kunderne et andet sted hen, og vi får mismatchet med vores forretningsmål. Det er en rejse, vi skal tage sammen med kunderne.”

Strøm på Rådhuspladsen

Derfor har det Wolfsburg-baserede mærke lagt en tocifret millioninvestering i et showroom på Rådhuspladsen i København. Her er det alene de to elektriske modeller ID.3 og ID.4, der bliver vist frem.

“Placeringen er til for, at så mange som muligt kan se os og komme ind for at få svar på alle de spørgsmål, der holder dem tilbage fra en elbil. Hvordan lader jeg? Er der nok ladere på motorvejen?”

Ser man på salgstallene, stod salget af el- og hybridbiler for omkring 2 pct. hos Volkswagen i 2019. I år forventer Mads Lauvring, at der står 30-40 pct. ud fra de helt eller delvist eldrevne bilers andel i det samlede salg.

Flere af de kritiske forhandlerne fra lanceringen i 2019 har ifølge direktøren siden ringet med en fornyet tro på elbilernes plads i danske indkørsler:

“‘Mads, det kunne sgu godt være, at vi skulle have installeret nogle flere af de ladestandere,’ har de sagt.”

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Bæredygtig
“Det er ikke den samme mekaniker, der skiftede din olie for ti år siden, som skal fikse din elbil”

De fleste af verdens store bilfabrikanter har efterhånden sendt helt eller delvist eldrevne køretøjer på markedet. Forskellen på forbrændingsmotorer og højspændte batterier betyder, at bilkoncerner skal tilegne sig nye kompetencer internt, men tendensen mod flere elbiler på vejene kommer også til at få stor betydning uden for selve producenterne.

“Det er ikke den samme mekaniker, der skiftede din olie for ti år siden, som skal fikse din elbil til næste år. I sidste ende bliver det jo en helt ny type branche og sektor,” fortæller adm. direktør hos Volkswagen Danmark Mads Lauvring. Der er ikke tale om en udvikling, hvor de traditionelle aktører pludselig står uden en rolle fra den ene dag til den anden Thomas Møller Sørensen, branchedirektør, DI

Branchedirektør i DI med ansvar for bilbranchen Thomas Møller Sørensen erklærer sig enig i, at elektrificeringen af sektoren får vidtrækkende konsekvenser. Han slår dog fast, at den teknologiske udvikling i høj grad bliver vurderet som en mulighed frem for en trussel.

“Vi kommer ikke til at køre elbiler alle sammen om ti år, så der er ikke tale om en udvikling, hvor de traditionelle aktører pludselig står uden en rolle fra den ene dag til den anden,” fortæller han.

F.eks. begyndte de danske mekanikeruddannelser allerede at tilbyde specialkurser i elbiler fra 2016, og for to år siden blev det obligatorisk at modtage undervisning i reparation af elbiler på grundforløbet. 121 mia. kr. var den samlede omsætning fra bilhandel i Danmark i 2020

“Til gengæld bliver kravene til mekanikerne også langt mere specialiserede, i takt med at de store bilfabrikanter udvikler deres egne teknologier og styringer af elbilerne. Derfor begynder vi også at se et skifte, hen mod at fabrikanterne skal stå for langt mere af uddannelserne til mekanikerne,” lyder det fra Thomas Møller Sørensen.

Batterier og ladere

DI-direktøren tilføjer, at der også vokser helt nye forretningsområder eller aktiviteter op med elektrificeringen af vejnettet.

“Det er ikke kun på værkstederne, at den gradvise elektrificering af bilparken mærkes. Der er også opstået et helt nyt marked for eksempelvis opsætning af ladestandere såvel som for genanvendelse af batterier.”

Det globale fokus på mindre forurening fra bilbranchen kommer altså ifølge DI med al sandsynlighed til at betyde større aktivitet i sektoren de kommende år. En anden tydelig samfundsudvikling kommer dog også til at kunne trække mængden af producerede biler nedad:

“Folks syn på en bil som en ejendel begynder langsomt at ændre sig. For flere handler det i mindre grad om at eje og i højere grad om at have adgang til bil, ikke mindst blandt de yngre bilkunder og i de større byer,” siger Thomas Møller Sørensen.

Forsiden af Børsen Bæredygtig