BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
13.000 orange cykler skal på børsen: Donkey Republic vil med Vækstfonden i ryggen rejse 100 mio kr i kapital
2
Bæredygtig
Cyklernes Uber kom ud af en garage i Brønshøj
Bæredygtig
13.000 orange cykler skal på børsen: Donkey Republic vil med Vækstfonden i ryggen rejse 100 mio kr i kapital
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Den danske tjeneste for lejecykler Donkey Republic vil på børsen. Forretningen skal udvides til flere lande, og omsætningen skal tidobles de næste tre år

De højorange cykler kan lejes på minuttet, eller kunder kan skrive sig op til månedsbaserede abonnementer med ubegrænset brug. Donkey Republic råder over 13.000 cykler i 14 europæiske lande. Og nu er virksomheden, der siden 2015 er vokset med bl.a. 35 mio. kr. i investeringer fra Vækstfonden, klar til at tage næste skridt i sin europæiske vækststrategi for den såkaldte mikromobilitet. Vi vil gribe det momentum og skalere den forretningsmodel, vi allerede har bevist fungerer Erdem Ovacik, stifter og direktør, Donkey Republic

Planen er at rejse 100 mio. kr. i vækstkapital i løbet af 2021 gennem en børsnotering på den københavnske vækstbørs Nasdaq First North til sommer.

“Europæiske byer bliver kun mere interesserede i forretningsmodeller, der skubber biler og forurening ud af bymidten. Det handler ikke kun om lavere CO2-udledning, men også om luftforurening, og hvordan vi gør trafikerede storbyer mere mobile. Så vi vil gribe det momentum og skalere den forretningsmodel, vi allerede har bevist fungerer,” fortæller stifter og direktør i Donkey Republic, Erdem Ovacik.

Københavnervirksomheden omsatte i 2019 for 33,4 mio. kr. og har fra begyndelsen bygget forretningen på en digital platform. Med den kan Donkey Republic bl.a. automatisk indsamle store mængder data for, hvor meget CO2 og forurening cykeludlejningen er med til at fortrænge.

Data er forretning

Den del er essentielt i virksomhedens nye mål om at blive en overskudsgivende virksomhed i 2024 med en omsætning på ca. 200 mio. kr. i samme år. Lejer både traditionelle cykler og elcykler ud i mere end 60 europæiske byer i 14 lande. Gennem børsnoteringen skal der rejses kapital til at indkøbe langt flere cykler og skabe tilstedeværelse i flere lande. Selskabet har lavet livscyklusanalyser af hele sin forretning for at kvalificere, hvor stor CO2-udledningen er gennem forretningen. Samt hvor meget CO2, der bliver fortrængt ved at skifte biler ud med cykler.

Data og dokumenterede argumenter for mindre forurening vejer nemlig tungt hos de europæiske storbyer, der forhåbentlig skal slå dørene op for Donkey Republic. Og ifølge Erdem Ovacik kan det tydeligt bevises, at selskabet får byboere til at udskifte motorer med cykelpedaler.

Hvordan ved I, at folk ikke bare går fra ejecykel til lejecykel?

“Vi har bl.a. i samarbejde med Technische Universitát i Dresden lavet en stor undersøgelse blandt vores brugere for at finde ud af, hvilke transportformer, de erstatter med vores cykler. Så vi har konkrete tal, der viser, at europæere både skifter toget, bussen og bilen ud med cykler, når der er et fleksibelt system, de nemt kan tilgå.”

Elcykler er vokset til en betydelig del af udlejningerne, og Donkey Republic har derfor også en strategi om at bruge strøm fra vedvarende energikilder til opladninger og til de køretøjer, der servicerer cykelflåden.

Det er kombinationen af den datadrevne grønne forretningsmodel og den målrettede vækst, der siden 2016 har fået Vækstfonden til at investere løbende i virksomheden og som nu bliver en katalysator for, at ejerskabet skal gøres offentligt på børsen. Det fortæller fondens adm. direktør, Rolf Kjærsgaard. 33,4 mio. kr. omsatte Donkey Republic for i 2019

“Vi har fra begyndelsen set et stort vækstpotentiale i virksomheden og en enorm lyst til at udvikle sig. Sammen med samfundets fokus på grønne og bæredygtige virksomheder, så tidspunktet for børsnoteringen, mener vi, er helt rigtigt. Og vi vil fortsat være med som markant investor.”

Grønt fokus i storbyerne til trods, har Doneky Republic også haft modvind det sidste år, hvor coronapandemien har slået bremsen i mængden af turister og forretningsrejsende, der tager en cykel.

“Vores fokus på lokale, der lejer cykler på månedsbasis, har været en fordel, hvor vi stadig har en stabil brug af cyklerne, og det har egentlig vist, at vi har en forretningsmodel, der også kan tåle nedgang,” mener Erdem Ovacik.

I dag har Donkey Republic spredt risikoen endnu mere ud ved også at videresælge sin egen digitale platform til andre virksomheder, der vil leje egne cykler ud.

En forretningsgren Erdem Ovacik forventer kommer til at stå for en tredjedel af den samlede omsætning i 2024.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Bæredygtig
Cyklernes Uber kom ud af en garage i Brønshøj

Det var en paradoksal følelse af lettelse, der ramte Erdem Ovacik en søndag aften i 2015. Kort forinden havde han og Donkey Republic brugt samtlige 500.000 investorkroner på at købe 100 cykler og udstyre dem med selvudviklede bluetooth-låse.

Udlejningsplatformen var udviklet siden 2012, hvor han underviste amerikanske studerende i København i innovation og spurgte dem, hvilken ny virksomhed i verden, de syntes var mest spændende.

“De fortalte alle om Uber og sagde, at det ville gøre taxikørsel kæmpestort i byerne igen. Jeg havde aldrig hørt om Uber, men det gav mig en idé.”

Erdem Ovaciks bofælle havde på det tidspunkt repareret tre kasserede cykler fra sit arbejde og lejede dem ud til bekendte, der besøgte København. Den idé havde potentiale, mente han. Jeg havde aldrig hørt om Uber, men det gav mig en idé Erdem Ovacik, stifter og direktør, Donkey Republic

“Det er da ikke taxa- og bilkørsel vi skal skalere i byerne. Det er cykler. De forurener ikke og fylder meget mindre.”

Derfra voksede idéen sig langsomt til en fuldtidsbeskæftigelse, og fra en villagarage i Brønshøj, der var nådigt udlånt af medstifteren Jens Frandsens forældre, var selskabet i juni 2015 klar til at leje de 100 nye cykler ud. De havde store forhåbninger til cyklernes “Uber”, og opmærksomheden havde været overvældende, da han og medstifterne havde delt gratis is ud og havde haft tale fra borgmesteren til sit lanceringsevent for delecykeltjenesten i Roskilde.

Ingen udlejning

Men søndag var der for anden dag i træk ikke en eneste, som havde lejet en af de orange cykler, han og Donkey Republic havde stillet til rådighed i Roskildes bymidte. Lettelsen lå i, at det måtte være selve bookingsystemet, den var gal med.

Men mandag morgen blev lettelsen igen forvandlet til mismod, da der tikkede en enkelt udlejning ind på skærmen i den mørke familiegarage. Den digitale webshop fungerede alligevel. Det gjorde markedsføringen ikke.

Fokus på data blev allerede her afgørende for succesen; med tal kunne Donkey Republic udpege svagheder i forretningsmodellens opbygning.

“Vi havde målrettet vores butik mod turister, der ikke gad besværet med åbningstider i butikker, der lejede cykler ud, og hovedsageligt annonceret gennem googles reklameprogram,” fortæller Erdem Ovacik, der over de næste måneder lykkedes med at hive langt flere udlejninger i hus ved at fokusere på større byer og lokale indbyggere.

“Ved både at analysere vores udlejninger og markedsføring fandt vi frem til, hvordan vi både kunne ramme turister og lokale i byerne, der f.eks. hellere vil have et fast månedligt abonnement på lejecykler, så de altid har en let tilgængelig transportform.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig