Startupvirksomhed vil udbrede dansksproget kunstig intelligens: “I stedet for, at det er et menneske, der svarer, så er det vores AI”

393082_16_9_large_200.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. dec 2019 KL.13:37
Grundelementerne til et kunstigt intelligensværktøj, som gør en computer i stand til at kommunikere med kunder på dansk og hjælpe dem med deres spørgsmål, ligger nu frit tilgængeligt på nettet.

Det er den danske startupvirksomhed BotXO, som har lagt værktøjet ud til fri afbenyttelse. De har modificeret og trænet en allerede eksisterende kunstig intelligens, kaldet BERT, oprindeligt udgivet af google, til nu at kunne forstå dansk bedre. Den kunstige intelligens fra BotXO har læst 1,6 mia. ord, svarende til over 30.000 romaner på dansk.

Værktøjet på dansk skal være med til drive den digitale omstilling, forklarer Henrik Fabrin adm. direktør i BotXO.

“Alt fra borgerservice og kunders kommunikation med virksomheder er digitaliseret. I stedet for at skulle trykke på en masse knapper, så skal man kunne tale med en chatbot,” siger Henrik Fabrin.

Med en dansksproget chatbot kan man på virksomheders hjemmeside stille forskellige spørgsmål til chatbot’en.

“I stedet for, at det er et menneske, der svarer, så er det vores AI (kunstig intelligens red.), der forstår, hvad der bliver sagt og hjælper med at besvare spørgsmålet,” siger Henrik Fabrin.

Udvider kendskabet

Når man som virksomhed har brugt mange timer på at skabe et produkt, så kan det virke besynderligt at give produktet væk gratis. Ifølge Henrik Fabrin er håbet at sætte fokus på området og derigennem få skabt en efterspørgsel.

“Vi har givet dem en kasse fuld af Lego, men vil man gerne have den færdigbyggede batmobil i Lego, så har vi den,” siger Henrik Fabrin.

BotXO giver mulighed for, at virksomheder selv kan bygge deres egen chatbot ud fra det værktøj, som de har udviklet. Har man ikke kompetencerne eller tiden til at bygge det op fra bunden selv, har BotXO med deres 30 ansatte færdiglavede skabeloner til f.eks. kundesupport til e-handel eller Borgerservice, som man kan købe.

Ifølge Henrik Fabrin er det marked, hvor BotXOs konkurrenter er giganter.

“På verdensplan konkurrerer vi bl.a. imod Google og Microsoft, men disse er mere udviklerværktøjer, hvor BotXOs platform er skræddersyet til lande med små sprog, såsom de nordiske lande,” siger Henrik Fabrin.

BotXo så dagens lys i 2017. Hovedaktionærerne er de to stiftere Darío Rodríguez López og Henrik Fabrin. Derudover er der en række investorer bag, f.eks. WhiteAway grundlægger Esben Gadsbøll.

Glædelig udvikling


Anders Søgaard er professor på datalogisk institut på Københavns Universitet. Han forklarer, at teknologien har været tilgængelig siden 2017, og at en lang række andre sprogmodeller for dansk har været tilgængelige på markedet længe.

“Google har også trænet BERT-modeller for dansk længe og bruger dem i dag til at forbedre deres søgemaskine,” skriver Anders Søgaard fra Tyskland i en mail.

Han ser positivt på, at BotXO deler viden om den model, som de har trænet.

“Det er glædeligt, at danske virksomheder begynder at bidrage til open-source ressourcer for dansk. I kunstig intelligens går udviklingen så hurtigt, at det ikke giver mening at holde kortene ind til kroppen. Omvendt, hvis man deler, kan man blive en del af et miljø, hvor idéer udveksles, og alle kan gøre hinanden klogere,” skriver Anders Søgaard.

Henrik Fabrin håber, at store virksomheder og universiteter vil benytte sig af værktøjet.

“Indirekte, så er vi med til at løfte hele branchen og det at bruge dansksproget kunstig intelligens i det offentlige og private. Dermed vil der også komme flere virksomheder, som vil kunne forstå, hvordan de kan bruge det. Det vil åbne markedet op, fordi flere virksomheder vil tage stilling til om de skal bygge fra bunden eller bruge nogle af de løsninger, som er derude, og der har vi et rigtig godt bud.”

Tidligt stadie

En af de virksomheder, der benytter sig af teknologien, er Carlsberg.

“Mange af de spørgsmål vi får fra kunderne, er enslydende, og kræver et hurtigt og klart svar, og Chat Bot kan måske også hjælpe os med at sikre større forståelse for, hvilke udfordringer kunderne oplever hyppigst, og hvornår de oplever dem. Den data kan vi bruge til videreudvikling af vores indsatser og planer og sikre endnu bedre kundeservice,” skriver Mie Bilberg, chef for onlinesalg hos Carlsberg.

Carlsberg har til at begynde med benyttet sig af en løsning sat sammen af BotXO, men de er stadig tidligt i forløbet.

“Vi er stadig i et meget tidligt stadie, og tester det stadigvæk, og det er et af mange redskaber, som kan forbedre kundeoplevelsen,” skriver Mie Bilberg.