Skjortefirmas salg eksploderede efter tv-program: “Wow, hvad er der lige sket her?"

393655_16_9_large_796.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
03. jan 2020 KL.14:30
“Wow, hvad er der lige sket her?”

Sådan tænkte Joachim Latocha, stifter og adm. direktør i det danske skjortefirma Barons, torsdag aften, efter at han havde været med i DR's iværksætterprogram Løvens Hule.

Barons laver skjorter, der skal gøre livet nemt for den travle forretningsmand, og i timerne efter programmet var løbet over skærmen, solgte Barons skjorter for mere end 1 mio. kr. Det svarer til to måneders normal omsætning for virksomheden, der blev stiftet i 2016.

 “Vi sad og kiggede på de der tal i går, og det eksploderede bare. Vi havde mere end 13.000 mennesker inde på sitet i timerne efter udsendelsen,” siger han.

Ham og resten af folkene bag Barons havde ventet, at der nok ville blive solgt flere skjorter end normalt efter programmet var blevet sendt, men ikke i det omfang, som det skete i i går.

“At vi ville ramme over 1 mio. kr. de første timer før midnat, det havde vi ikke regnet med. Vi havde hørt historien om de her bukser fra Shaping New Tomorrow, men i vores vildeste fantasi havde vi ikke regnet med, at vi ville sælge så mange skjorter på så kort tid,” siger Joachim Latocha.

Buksefirmaet Shaping New Tomorrow deltog i Løvens Hule i 2018 og kunne senere fortælle, at de i timerne efter programmet var blevet sendt, nåede at omsætte for 1 mio. kr.

Fik løve ombord

Barons kan ikke kun glæde sig over, at de har fået solgt en del flere skjorter, end de plejer.

Med sig fra programmet, der blev sendt torsdag aften, fik de en investor i Jacob Risgaard, der med virksomheden Coolshoop har bevist, at han er særdeles erfaren med online markedsføring.

“Jeg er mega glad. Vi har kendt ham i lidt tid nu, for vi optog programmet i starten af oktober. Selvom det er meget nyt, har vi et rigtig godt samarbejde,” siger Joachim Latocha, der er uddannet i finansiering og regnskab fra CBS og har en fortid hos Deloitte. 

Jacob Risgaard, der investerede 750.000 kr. i Barons mod en ejerandel på 10 pct. af virksomheden, er også godt tilfreds.

“Jeg er helt vildt glad. Det er altid spændende at starte noget nyt og så er Joachim og resten af teamet fantastiske,” siger Jacob Risgaard.

Jacob Risgaard, der blandt andet skal hjælpe virksomheden med logistik og internethandel, bød dog ikke på Barons som en af de første, men skiftede i sidste øjeblik mening.

“Joachim virkede så skarp så jeg måtte simpelthen bare hoppe med. Som jeg sagde i udsendelsen, gør det ondt at lave en investering og tabe penge på den, men det gør endnu mere ondt at misse en stor chance. Det ville jeg ikke her,” siger han.