Omdømmemåling: Danskerne mister tillid til de store firmaer

395553_16_9_large_114.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
07. feb 2020 KL.17:22

En spritny omdømmemåling med mere end 8000 deltagende danskere giver en hård øretæve til Falck og fastslår, at danskerne generelt har en faldende tillid til de store, danske firmaer.

Omdømmemålingen fra firmaet Caliber er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor firmaet løbende spørger danskerne, om de kan lide virksomhederne og om de har tillid til dem.

Denne “trust & like”-score omsættes til et enkelt tal mellem 1 og 100.

Falck er målingens store taber og bliver sendt fra en nydelig 5. plads på Top 100 for forrige år ned på en 37. plads for 2019 - målingens største fald.

Men i år er det mest markante resultat - ud over øretæven til Falck - at danskerne generelt har fået en mere kritisk holdning til de største og mest kendte danske virksomheder.

Fald i tillid

Det ses af, at det kun er et mindretal af danske virksomheder, der overhovedet går frem i omdømme-karakter. Langt de fleste har tilbagegang.

Og selv det mindretal af virksomheder, der får plusser på omdømme-scoringen, har minimal fremgang i omdømmepoints - mens taberne har store fald.

“Folks forventninger til Big Business bliver højere: Det er en ting at levere kommercielle resultater–en helt anden ting at levere på forventningerne i forhold til adfærd, etik og kultur. De fleste store virksomheder i Danmark ser ud til at have undladt at opfylde forventningerne til sidstnævnte i 2018,” vurderer analysens ophavsmand, Shahar Silbershatz, adm. direktør for Caliber.

Flere omdømmeeksperter, som Børsen har talt med, studser over tendensen.

“Det er et overraskende fald i tillid. Jeg ser det som et udtryk for, at vores institutioner ikke har leveret brugbare løsninger på det, danskerne ser som de store spørgsmål. Vi har haft et klimavalg med krav om et andet tempo i den grønne omstilling. Vi har haft øget fokus på misbrug af vores data og en teknologiudvikling, folk føler, de har mistet kontrol over. Og de rige er blevet rigere og uligheden større,” lyder vurderingen fra Kristian Eiberg, PR-ekspert og partner i firmaet Relationspeople.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Godheds-aura er væk

Er det generelle tillidsfald overraskende, så er det til gengæld nemt at forklare Falcks placering som det firma, der fra det ene år til det andet er faldet allermest i omdømmescore.

Redningsselskabet blev i starten af 2019 afsløret i at være ophavsmand til en systematisk kampagne for at sværte en ny hollandsk konkurrent, selskabet Bios, som Falck havde tabt en lukrativ opgave med ambulancekørsel i Region Syd til.

Konkurrencestyrelsen bedømte Falcks adfærd - der især bestod i en systematisk kampagne med beskidt PR, hvor der blev plantet dårlige mediehistorier om konkurrenten for at skræmme Falcks egne ansatte til at lade sig ansætte hos den nye aktør - til at være ulovlig.

I kølvandet på sagen har Falcks egen, nuværende ledelse med adm. direktør Jakob Riis i spidsen accepteret en to-cifret millionbøde og kaldt den “en påmindelse om, hvad vi aldrig gør igen.”

“Falck havde tidligere nærmest en aura af ikonisk godhed over sig, men denne aura ser ud til at være forduftet efter afsløringerne. Det bliver i årene fremover meget spændende at se, om den nye ledelse i Falck formår at reparere på Falcks omdømme,” siger professor, Ph.D. Morten Thanning Vendelø, CBS, der forsker i firmaomdømme og krisehåndtering.

Falck selv siger, at bedømmelsen nok havde været endnu barskere, hvis den var lavet for tre-fire måneder siden.

” Fra målinger kan vi se, at faldet var meget dybt, og at en del danskere faktisk anerkender, at vi arbejder for at genvinde deres tilliden. Vi kravler støt og roligt tilbage, og tilliden til vores medarbejdere, der hver dag arbejder for at hjælpe mennesker i akutte situationer, er intakt. Men Falck hører ikke hjemme på en 37. plads, og det er forhåbentlig sidste gang, at vi ligefrem er taknemmelige for sådan en placering,” siger kommunikationsdirektør Kasper Bach Habersaat, Falck.

Danske Bank i kriseklister

Danske Bank, der allerede sidste år fik en alvorlig imageøretæve for sin rolle i hvidvasksagerne, er i år faldet næstmest i omdømme og sidder nu hermetisk fast i “kriseklister” på sidstepladsen i målingen.

Også Nykredit Bank (ledelseskrise, minusrenter og gammel bidragssag), B&O (langvarig indtjeningskrise), Apple (generel utryghed ved store tech-giganter) og Føtex (i shitstorm efter bortvisning af ung bager-ansat, der spiste en kanelsnegl uden at betale) er højt på listen over firmaer og brands, danskerne har givet kritiske bedømmelser af og sendt nedad i omdømmescore.

Bedst placerede virksomhed er en gammel kending: legetøjsikonet Lego, der ofte indtager førstepladsen i denne type målinger.

Se hele listen for 2019 her: