Novo Nordisk er på jagt efter japansk partner til tablethåb: "Japan er unik", siger Mike Doustdar

391604_16_9_large_158.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
21. nov 2019 KL.12:47
Stik mod alt hvad Novo Nordisk har stået for i årtier, så vil diabetesgiganten lægge salget af tablethåbet Rybelsus i hænderne på en partner i det japanske marked, som vurderes at have det næststørste salgspotentiale for tabletten efter USA.

"Japan er unik, fordi kun 14 pct. af markedet er injektioner, så tabletmarkedet er ekstremt stort, men det betyder også, at der er mange praktiserende læger, der udskriver recepter på tabletter, og som vi ikke besøger i øjeblikket," siger Mike Doustdar, koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvaret for alle markeder uden for Nordamerika.

Rybelsus er spået topsalg over 50 mia. kr. og er allerede godkendt til salg i USA, hvor Novo Nordisk i øjeblikket forhandler om adgang til forskellige private sundhedsforsikringer, inden selskabet i 2020 for alvor sætter investeringer bag lanceringen derovre. I Japan og Europa kommer der beslutning om tabletten godkendes til salg i løbet af første halvår 2020.

Da Novo Nordisk er den nye i klassen på tabletdelen af diabetesmarkedet, er det blevet et emne, at selskabet overvejer en kommerciel partner til at stå for salget i Japan, hvilket er en vej Novo Nordisk ikke rigtigt har taget før, og det kommer nok heller ikke til at ske på andre markeder end i Japan.

"Japan vil formentlig være det eneste marked, hvor det giver mening at gøre det på den måde. Efter USA er Japan med afstand den største mulighed for Rybelsus," siger Mike Doustdar.

Udfordringer ved at gå selv

Han fortæller, at den endelige beslutning afhænger af, hvor meget profit Novo Nordisk skal dele med en en potentiel partner, men fortæller også, at der er nogle udfordringer ved at skulle opbygge en kommerciel infrastruktur på egen hånd. 

"Det handler ikke kun om at sætte folk ud i markedet, for relationer betyder også noget, så du er nødt til at have folk, der har noget forståelse for markedet. Samtidig er det dyrt at hyre, og næsten umuligt at regulere og afskedige folk, så vi har nået den konklusion, at vi i det mindste må forholde os til muligheden for et partnerskab parallelt med muligheden for at opbygge det på egen hånd," siger Mike Doustdar, der igen betoner, at beslutningen om et partnerskab afhænger hvilken mulighed, der bedst udnytter det potentiale, selskabet har med Rybelsus. 

I dag besøger Novo Nordisk omtrent 12.000 læger i Japan i forbindelse med salget af GLP-1 diabetesmidler til indsprøjtning, men det vil øges til over 40.000 læger, når selskabet skal promovere tabletten Rybelsus. 

Aktie: Novo Nordisk B