ForsikringsBrief AdvisorBrief
KØB SENESTE NYT KURSER
Køb Abonnement

Novo hæver udbytte og køber for 14 mia kr aktier

Efter et nyt rekordregnskab i Bagsværd er topchef Lars Rebien Sørensen og resten af Novo Nordisk klar til at takke sine aktionærer.

Novo har netop præsenteret et årsregnskab med en opjustering af 2013-forventningerne efter en overraskende stærk afslutning på 2012.

Det får bestyrelsen til at give aktionærerne noget at se frem til ved den kommende generalforsamling den 20. marts.

Bestyrelsen foreslår en 29 pct. stigning i udbyttebetalingen fra 14 til 18 kr. pr. aktie. Ifølge tal fra Bloomberg var forventningen i markedet en dividendeudbetaling på 17 kr. pr. medicinalaktie.

Nyt stort opkøbsprogram


Desuden giver bestyrelsen grønt lys til at følge op på gårsdagens afsluttede opkøbsprogram af egne aktier ved at iværksætte et nyt 12 måneders aktietilbagekøbsprogram på op til 14 mia. kr.

Det seneste år har Novo tilbagekøbt 14,1 mio. aktier for en sum af 12 mia. kr. Dermed råder Novo over i alt 18,44 mio. egne aktier, svarende til 3,3 pct. af aktiekapitalen.

At det store milliardbeløb kun svarer til 3,3 pct. af aktierne skyldes Novos enorme børssucces. Det sidste år er aktien steget over 50 pct. til en markedsværdi 572 mia. kr.

Andre læser også

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis