"Norwegian er fanget i sin egen vækstklemme og har på grund af det været meget hårdt ramt"

396047_16_9_large_490.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
13. feb 2020 KL.17:23

Norwegian har været en af dem, der er blevet hårdt ramt i luftfartsmarkedet i 2019. Et flyveforbud på 18 fly og et underskud, der nu lyder på 1,2 mia. kr., er nogle af årsagerne til, at Norwegian i den seneste tid har været i gang med en omfattende spareplan.

Hvis man spørger aktieanalytiker ved Sydbank Jacob Pedersen, så har det norske flyselskab endnu ikke fundet melodien. Norwegian er dog langt fra det eneste flyselskab i Europa, som har problemer.

"Der er masser af mindre selskaber, som har det svært. Norwegian er fanget i sin egen vækstklemme og har på grund af det været meget hårdt ramt," siger Jacob Pedersen.

Jacob Pedersen tilføjer dog, at det langt fra er alle flyselskaber, der klarer sig skidt. Her nævner han blandet andet British Airways og SAS.

”Billedet i branchen er rigtig spredt i øjeblikket. Der er nogle flyselskaber, der har fundet ud af, hvilket produkt de skal levere. De klarer sig hæderligt i øjeblikket.”

Ifølge data fra International Air Transport Association, så løber rigtig mange af flyselskaberne i Europa økonomisk set kun lige rundt – og det er bekymrende i branchen.

”Hvis man pludselig ser, at passagererne bliver mindre tilbøjelige til at flyve, og vi stadig har olie- og brændstofpriser på høje niveauer, så er der nogle flyselskaber, som henover meget få måneder kan blive alvorligt pressede,” siger Jacob Pedersen.

Fra underskud til overskud


På trods af et skrøbeligt marked, så har den norske flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tiltro til, at Norwegian kommer på ret køl.

”2020 ser ud til at blive året, hvor Norwegian går fra underskud til overskud,” siger Hans Jørgen Elnæs, som særligt tror på Norwegians nye effektiviseringsprogram.

Effektiviseringsprogrammet har 227 initiativer, hvoraf 40 af dem allerede er indført. Hans Jørgen regner med at programmet vil spare Norwegian godt 1,1 mia. kr.

Jacob Pedersen understreger også, at Norwegian gør alt, hvad de kan for at komme på rette kurs.

”Norwegian bruger hele paletten for at spare. Der er ikke den metode for at forbedre levedygtigheden og indtjeningen, som Norwegian ikke er i gang med,” siger Jacob Pedersen.

Opkøb på vej?

Ifølge Jacob Pedersen, så er det en mulighed, at der kommer en konsolidering i branchen.

”Noget af konsolideringen vil være frivillig i form af fusioner og opkøb, noget af det vil være ufrivilligt – nogle må dreje nøglen om.”

Norwegian kommer ikke til at dreje nøglen om, siger Hans Jørgen Elnæs. Men på sigt er det ikke sikkert, at flyselskabet vælger at operere på egen hånd.

”Det er muligt, at Norwegian kan blive opkøbt. Enten vil nogen købe deres lange ture, deres korte ture eller det hele. De scenarier kunne godt være realistiske,” siger flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.