Nordea: Novos væksthåb kan nå 10 mia i salg i år

387196_16_9_large_182.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
04. sep 2019 KL.17:42

Der er fuld fart på salget af diabetesmidler i klassen GLP1, og målt på udskrivningen af recepter i USA er Novo Nordisks salg af denne type lægemidler øget 37 pct. i forhold til 2018.

Det skriver Nordea i en kommentar og venter, at medicinalkoncernen vil krydse en væsentlig milepæl i år.

“Med den nuværende vækstrate er et Ozempic-salg på 10 mia. kr. i 2019 ikke urealistisk,” skriver Nordea i en kommentar onsdag.

Det kan sammenlignes med, at Novo Nordisk i 2018 totalt set solgte GLP1-lægemidler for 26,1 mia. kr., hvoraf salget af Victoza var på 24,3 mia. kr. og salget af Ozempic var på 1,8 mia. kr.

Kommer Novo Nordisk til at leve op til Nordeas forventning, vil det svare til en femdobling af salget af Ozempic i år.

Gennemsnittet af analytikere regner med, at salget af Ozempic bliver på knap 8 mia. kr. Ligesom Nordea er det amerikanske finanshus Bernstein optimistisk for salget af Ozempic og venter et salg på 10,5 mia. kr. i år.