Lufthavnens nye strategi: Kloge data og nye indtægtskilder skal imødegå dyk i butiks-salg

394809_16_9_large_157.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
27. jan 2020 KL.10:22

Københavns Lufthavne A/S – ofte blot kaldet CPH – er Danmarks suverænt største med 30 mio. passagerer årligt.

Lufthavnen nåede den rekord i 2018 og har siden kunnet holde kadencen trods tidens store fokus på klima – og mange miljøbevidste forbrugeres nye ulyst ved at flyve, ofte kaldet “flyskam”.

Men flyskam er ikke den eneste trussel mod CPH's fremtid og indtægter.

Også en helt anden og ligeså konkret forbrugertendens kan true lufthavnens indtægter: Internethandel.

Københavns Lufthavn er nemlig også Danmarks største enkeltstående butikscenter, målt på omsætning.

“Man kan med rimelighed spørge, om vi reelt er en virksomhed kun i transportbranchen,” spøger adm. direktør Thomas Woldbye.

Samlet set omsættes der for omkring 4,4 mia. kr. årligt i de omkring 140 butikker og restauranter, der har til huse i lufthavnen.

Og derfor er lufthavnen lige så sårbar overfor forbrugernes begejstring for at købe ting på internettet som al anden detailhandel.

“Indtjeningen fra butiksdelen er afgørende for, at vi kan opretholde vores investeringsniveau på et par mia. kr. årligt,” siger Thomas Woldbye,

Ny strategi

Derfor har han netop præsenteret en ny strategi for sine 2700 ansatte i lufthavnsselskabet – med en overordnet vision om at skabe “fremtidens lufthavn”.

Her er nogle af de vigtige elementer at skabe nye indtægtskilder, gøre passagernes oplevelse i butikker og restauranter bedre og mere inspirerende – og ikke mindst skabe en digital og datadrevet lufthavn.

Det kan lyde lidt floromvundet og højtflyvende, men Thomas Woldbye kan godt gøre sine ambitioner jordnære ved hjælp af konkrete eksempler:

“Det er allerede lykkedes os at effektivisere lufthavnen ganske betydeligt ved hjælp af data. Vi har placeret omkring 25 medarbejdere inden for it, proces og optimering ude i organisationen og tæt på den daglige forretning. De har ved hjælp af data, algoritmer og kunstig intelligens kortlagt en masse om passagermønstre ved check-in, igennem security og ved bagagehåndtering. Den viden tror vi, at vi vil kunne sælge til andre lufthavne,” forklarer Thomas Woldbye.

Data om forbrugeradfærd

Han forklarer videre, at mens lufthavnen hidtil har udnyttet data til at effektivisere alt det, der handler om passagernes vej igennem lufthavnen og op i flyet – det, branchefolk kalder de “aeronautiske processer” – så har man ikke i tilstrækkeligt omfang udnyttet data til at blive klogere på, hvad passagererne egentlig foretager sig som forbrugere i Danmarks største butikscenter.

“Her er vores udfordring den samme som i alle andre butikscentre og bymidter: Folk køber mere på nettet og mindre i fysiske butikker. Men vi tror, at vi kan udnytte data, vi allerede har adgang til – og på en intelligent måde give de rejsende inspiration til en bedre butiksoplevelse.”

Tilbud uden spamming

Igen kræver det et eksempel: Thomas Woldbye forestiller sig, at når eksempelvis en småbørnsfamilie tjekker barnevognen ind som bagage – og i øvrigt også har registreret mobiltelefonen på lufthavnens wifi og app – vil man kunne målrette tilbud til dem.

Det kunne være rent kommercielle tilbud om bleer og babymad, men også serviceoplysninger om, at de kan låne en barnevogn under lufthavnsbesøget.

“Det er vigtigt, at vi gør det begavet. Vi kan jo så at sige “se” samtlige passagerers mobiltelefoner, men vi skal undgå at spamme folk med tilbud, der kun irriterer. Det skal være målrettet de enkelte forbrugere, så det opleves som relevant,” siger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn er endnu ikke ramt helt så hårdt af faldende detailsalg, som det kendes fra bymidter og butikscentre.

Butikker skifter hurtigt

Men CPH mærker tendensen og presset på en anden måde: “Omsætningen” af butikker i lufthavnen er hurtig som aldrig før.

“I gamle dage lavede vi femårige kontrakter med vore butikslejere. Men passagererne forventer at møde nye trends og tendenser hele tiden, så inden for de seneste år har vi oplevet, at omkring halvdelen af alle kontrakter har skullet genforhandles og omkring 21 af dem helt skiftes ud. Nogle lykkes, andre lykkes ikke – og de, der ikke får succes, forlader os hurtigt igen,” forklarer lufthavnsdirektøren.

Københavns Lufthavns aftaler med butikkerne er baseret på, at butikslejerne typisk betaler en procentandel af deres omsætning i stedet for traditionel, fast husleje til lufthavnen som udlejer. Lav omsætning er altså skidt for både butik og lufthavn.

“Derfor vil vi også prøve at anvende data til at kortlægge, hvilken værdi det har for eksempelvis tøj- eller livsstilsbrands, at deres varer bliver vist frem for så mange mennesker hver dag. Mange brands vil gerne have et udstillingsvindue for varer og kan godt leve med, at de ikke bliver langet over disken, men senere bliver købt på nettet. Derfor kan vi formentlig tilbyde disse brands en ny slags aftaler, der ikke er omsætningsbaseret, men i stedet bliver betalt i forhold til den værdi, det har for dem, at vi kan dokumentere, hvordan der hver torsdag formiddag passerer omkring 500 kinesiske gæster forbi deres butik,” siger Thomas Woldbye.

Den øgede brug af data og algoritmer vil betyde, at lufthavnen – udover de helt traditionelle job med billetsalg indtjekning, fly- og bagagelogistik – fremover vil blive en større arbejdsplads også for specialiserede it-folk.