Hummel køber løbetøjsbrandet Newline: Om omsætningen bliver 100, 200, 300 eller 400 mio kr – det må tiden vise, siger topchef

394158_16_9_large_780.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
13. jan 2020 KL.17:00
Hummels topchef, Allan Vad Nielsen, har netop gennemført sportstøjskoncernens første opkøb nogensinde. Det underskudsplagede danske mærke Newline med løbe- og cykeltøj er overtaget som led i etableringen af et nyt forretningsben i Hummel. Salget skal på få år løftes til en trecifret millionomsætning.

Og akkvisitionen bliver absolut ikke den sidste, Hummel laver. Allan Vad Nielsen er på udkig og har været i dialog med flere.

“Det vil næsten være dumt ikke at købe mere. Vi har platformen til det,” mener han.
Hummel-topchefen forklarer, at den eksisterende forretning hvert år køber og håndterer 20 mio. stk. tøj.
Så der er mulighed for at lave bedre aftaler med leverandører end f.eks.. Newline kan gøre.

Hummel har også – udover fællesfunktioner som økonomi – en stærk salgsmuskel i form af egen onlineforretning, der også samarbejder med eksterne e-handelsplatforme, egne selskaber på mange markeder samt over 40 sælgere, der kan få nye brands med ud til kunderne.

Så mange af de omkostninger, som belaster mindre mærker relativt hårdt, har Humnmel allerede mere eller mindre betalt.

”Vores platform kan bruges af flere. Jeg tænker mere og mere i retning af en multibrandforretning. Én mulighed kunne være at købe et outdoormærke. Men det kan også være en distributionsplatform eller en vertikal kæde med butikker eller måske noget indenfor bæredygtighed. Der er mange muligheder,” siger Allan Vad Nielsen.

Newline har Hummel sammen med det lille, nyere mærke Halo, der har mere modepræget tøj, købt ud Performance Group Scandinavia, der ejes af Halberg-familien, som også ejer Mac Baren Tobacco.

Hummel ser muligheder i begge brands, men det er umiddelbart Newline, der vægter mest. Og overtagelsen af mærket passer perfekt sammen med, at Hummel som noget nyt vil ind i segmentet for løbe- og træningstøj.

Det er den hurtigst voksende del af markedet for sportstøj. Totalmarkedet ventes globalt at vokse med ca. 50 pct. til 248 mia. dollar (1700 mia. danske kr.) i perioden 2018-2026.

“Newline sælger i dag for et tocifret millionbeløb, men hos os kan det ret hurtigt blive ret stort. Vi kan i hvert fald inden udløbet af vores strategiperiode i 2023 løfte det til noget trecifret. Men om det bliver til 100, 200, 300 eller 400 mio. kr. i omsætning – det må tiden vise. Alt er muligt. Vi kan virkelig booste mærket med vores setup og volumen. Og det bliver overskudsgivende fra år et, fordi vi kan købe billigere ind, sælge billigere og bredere osv.,” fastslår Hummel-direktøren.

LÆS OGSÅ: Omsætning og resultat voksede i 2019

Fokus på andet

Newline (Performance Group Scandinavia), som Halberg gik ind i for nogle år siden for at sprede sine aktiviteter fra den politisk ukorrekte tobak, har ikke haft overskud siden 2014.

I 2018/19 var der et nettominus på næsten 10 mio. kr., året før på over 13 mio. kr.

Adm direktør Per Buch, Halberg A/S Kapital, siger, at Performance Group Scandinavia har haft det hårdt.

”Vi har prøvet med strategiske tiltag og ny ledelse, men været på udebane i sportstøjsbranchen. Der har været underskud i fire år, og så er det nok bedre at bruge sine kræfter på andre dele af vores forretning, hvor især tobakken klarer sig fint, i stedet for at bruge mange ressourcer på Newline,” siger han.

Per Buch understreger, at ejerskabet af Halbergs anden investering i tekstilindustrien, Elka Rainwear, fortsætter. Selskabet gav senest overskud på 12 mio. kr.