ForsikringsBrief AdvisorBrief
KØB SENESTE NYT KURSER
Køb Abonnement

Amerikansk havnegigant hopper med på Mærsks blockchain-satsning

A.P. Møller-Mærsks store blockchain-satsning med IBM får nu luft under vingerne på kundesiden. 

Amerikanske Holt Logistics Corporation meddeler torsdag, at man som den første uafhængige havneoperatør bliver en del af et pilotprojekt på blockchain-platformen, der stadig er under udvikling. Det skriver Bloomberg. 

"Vi byder Holt velkommen som en tidlig adoptant af vores nye platform, som vi tror vil bringe effektivitet og forbedringer til alle aktører gennem digitaliserede løsninger, som er understøttet af blockchain og andre innovative teknologier," siger Michael J. White, direktør for Mærsks og IBM's blockchain-projekt, til Bloomberg. 

Mærsk og IBM oplyste i starten af året, at man har slået kræfterne sammen for at udvikle en blockchain-platform, der gennem avanceret matematik og algoritmer stiler efter at digitalisere det massive papirarbejde i shippingindustrien. 

Helt konkret vil de involverede parter i en handel gennem et uafhængigt netværk af computere få adgang til alle data hvor som helst og når som helst. 

På nuværende tidspunkt er op mod 30 parter og 100 personer involveret i processen, når en container flyttes fra A til B. Hvis blockchain-satsningen bliver en succes, vil det potentielt kunne spare shippingindustrien for milliarder af kroner hvert år. Ifølge Bloomberg svarer det til 20 pct. af det nuværende papirarbejde, som potentielt kan skæres væk. 

Mærsk-aktierne har været under hårdt pres det sidste halve år, hvor de har mistet godt og vel en fjerdedel af deres værdi. Torsdag formiddag stiger B-aktien imidlertid med 2,4 pct. 

1_44032_picture_4555_1.png
Foto: Illustration: Anna Willemoes. Tekst: Jonatan Rying Larsen 

Andre læser også

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis