Aller køber femte - og sidste - rejseselskab i Danmark

372315_16_9_large_74.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
15. nov 2018 KL.12:12
Aller fortsætter sit indtog på det danske rejsemarked og opkøber Stjernegaard Rejser, som er koncernens  femte rejsebureau i Danmark, siden mediegiganten overraskende gik ind i rejsebranchen i 2013. Det bliver imidlertid også det sidste opkøb, siger adm. direktør i Aller Leisure, Morten Aaberg Sørensen.

”Det er et særligt tilfælde, og det var det også med Gislev. Vi har købt de selskaber, vi ønsker at være i markedet med, og derfor har vi også nu færdiggjort vores opkøbsstrategi i Danmark og har kun fokus på organisk vækst fremadrettet,” siger han.

Stjerngaard Rejser har en omsætning på 200 mio. kr. og med købet vil Aller Leisure, som indtil marts 2017 var en del af Aller Media, men siden har været udskilt som selvstændigt datterselskabet til Aller Holding, opnå en omsætning på over 1 mia. kr. i Danmark i 2019.

”Vi har haft stigende vækst i alle selskaber både på top- og bundlinje. Nu tilfører vi så porteføljen et af Danmarks bedst indtjenende rejsebureauer, så den del har vi kun styrket med den her handel,” siger adm. direktør i Aller Leisure, Morten Aaberg Sørensen, som ikke ønsker at oplyse prisen på opkøbet af Stjernegaard Rejser, da de "har en politik om at holde handelsprisen internt og parterne imellem."

Foruden Stjernegaard Rejser ejer Allers rejse-forretningsben bureauerne Nyhavn Rejser, Kulturrejser-Europa, Nilles Rejser og Gislev Rejser i Danmark samt Aller Travel i Norge.

Synergier mellem medier og rejser

Et stort årligt salgsfald og årlige nedskrivninger er realiteten i ugeblads- og magasinbranchen, hvor damage control og minimeret tab har fyldt mere end vækstambitioner for Aller Media de senere år.

Hvornår overhaler Leisure-benet Publishing-benet på omsætning?

"Vi opgiver ikke omsætningstal i de enkelte selskaber, så det kan jeg desværre ikke svare på. I 2019 kommer vi over en milliard i den danske rejseforretning, men jeg kan ikke kommentere på omsætningstallene i Aller Media," siger Morten Aaberg Sørensen.

Ifølge Morten Aaberg Sørensen er der synergier mellem medie-delen og rejse-delen i Aller-koncernen.

"Vi har jo i medieforretningen en meget bred dækning i den danske befolkning. Og vi har nogle meget stærke kvindeuniverser. Og vi ved, at det er rigtig meget kvinder, der interesserer sig for rejsestoffet og ofte dem, der træffer beslutningen omkring rejser. Det var egentlig den initielle tanke om at gå ind i rejsebranchen. Derfor kan man sige, vi kommer jo til noget effektiv markedsføring ved at kunne bruge de medier, vi har," siger han.

Medieanalytiker Thomas Bækdal mener, at der foregår en interessant trend inden for medievirksomheder om at udvide forretningen med andre områder.

”Fra et trendperspektiv ser vi generelt, at det er interessant når medierne begynder at tænke på mere end bare at skrive at skrive artikler. Vi ser det med fitness-blade f.eks., at man ikke nøjes med at være et blad, men også et fitness-center. Så fra et trendperspektiv er Allers udvidelse meget interessant,” vurderer han og tilføjer:

”Forretningsmæssigt har de set helt rigtigt, de har i forvejen en stor platform, og hvis de kan bruge den til at skabe markedsføring for noget andet, de laver, giver det fin mening.”

Fuldendt palette

Selvom der ifølge den adm. direktør er synergier mellem de to forretningsben, skal de største synergier imidlertid findes internt i Aller Leisure.

"Lige præcis det her køb er det, der samler vores forretning fra at have individuelle skræddersyede luksusrejser i Nyhavn med de øvrige selskaber, som er grupperejseselskaber med dansk rejseleder. Her kommer Stjernegaard Rejser ind med begge dele, men det hele er til oversøiske destinationer. Med Stjernegaard får man tilført grupperejser samt oversøiske destinationer, hvor de andre gruppeselskaber er mere til europæiske destinationer," forklarer Morten Aaberg Sørensen.

Ifølge direktøren vil Aller Leisure med opkøbet af Stjernegaard Rejser stå som den stærkeste spiller i markedet.

"Vi kan både konkurrere med alle high end-bureauerne ude i Hellerup og samtidig dække hele midtermarkedet, hvor de fleste aktører er," siger han.

Tidligere gazelle

Stjernegaard Rejser blev i 2007 opkøbt af Asger Domino, som i dag ejer 80 pct. af aktierne, mens hans partner Peter Nielsen ejer de sidste 20 pct.

Siden 2007 er rejsebureauet gået fra en omsætning på 50 mio.kr. med en bundlinje på 0,5 mio. kr. til i 2017 at have en omsætning på 200 mio. kr. og et resultat på 19 mio. kr. før skat. I den periode har de af flere omgange været Gazelle-virksomhed.

”I virkeligheden var et salg ikke på dagsordenen – og slet ikke nu. Vores fokus har alene været at udvikle virksomheden," siger Asger Domino.

Han fortæller, at man selv var i gang med at tænke på, hvordan virksomheden kunne løftes til endnu et nyt niveau, hvorfor henvendelsen fra Aller kom på et perfekt tidspunkt.

"Deres stærke tilstedeværelse på rejsemarkedet kan give os helt nye muligheder. Det synes vi er utroligt spændende. Samtidig fortsætter vi som en selvstændig enhed med frie hænder til sammen med vores medarbejdere at fortsætte den konstante fornyelse af Stjernegaard, som alle i bureauet virkelig går op i," lyder det fra Asger Domino.