For anden gang har EU-Kommissionen mandag eftermiddag taget skridt til at åbne en sag mod Storbritannien for brud på brexit-aftalen. Det er igen den særlige protokol for Nordirland, der giver konflikt mellem parterne – og to en halv måned inde i det nye forhold er stemningen igen på frysepunktet.
I efteråret 2019 blev der ligeledes åbnet en sag om aftalebrud, efter at den britiske regering havde fremsat et lovforslag, som direkte brød med dele af udtrædelsesaftalen med EU. Senere blev lovforslaget dog trukket tilbage, da det lykkedes at indgå en handels- og samarbejdsaftale 24. december.