Klumme: Sæt dig i førersædet og styr din virksomhed sikkert gennem coronakrisen

Coronakrisen buldrer løs, og der er usikkerhed omkring mange virksomheders fremtid. Men det er nu, du som ejerleder skal tage ansvar og agere frem for at reagere. De små og mellemstore virksomheder, der kommer stærkest ud af krisen, er dem, som tør at handle og sætter sig i førersædet gennem krisen

20200403-094333-5_16Mb.jpg
Kriser kan få mange virksomhedsledere til at gå i panik og forsøge at “skovle vand ud af båden” i stedet for at holde hovedet koldt og lave langsigtede løsninger. Klummeskribent Claus Damsgaard giver fem råd til at arbejde strategisk under krisen. Arkivfoto: Peter Brøgger/Ritzau Scanpix
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
11. mar 2021 KL.15:06

Skovler du vand eller sætter du prop i?

Forestil dig, at du sejler i en båd midt ude på havet. Pludselig går der hul i bunden af båden, og du tager vand ind. Hvad gør du? Forsøger du febrilsk at skovle vand ud af båden? Eller holder du hovedet koldt og finder en prop til at udfylde hulet?

I et tænkt scenarie vil alle svare mulighed nummer to, men i praksis vil mange begynde at skovle vand ud i panik. Og det er lige nøjagtig det, som sker i alt for mange virksomheder under coronakrisen – der tænkes kortsigtet og reageres frem for ageres.

Ud af driften og op i helikopteren!

Der er ganske enkelt ikke tid til, at du som ejerleder udelukkende “skovler vand”. Du bliver træt i armene, og båden synker. Så gå forrest, og styr din virksomhed sikkert ud af krisen. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, så start med det simple:

1) Minimer den tid, du bruger på drift. Hverdagens små opgaver og udfordringer lægger sig som en dyne hen over dit hoved og slører det langsigtede perspektiv. Uddeleger derfor så meget som muligt til dine medarbejdere, så du også i en krisetid kan sætte fokus på udvikling i virksomheden.

2) Hop op i helikopteren! Se det hele oppefra, og tænk på det større langsigtede perspektiv. Nu mere end nogensinde har din virksomhed behov for, at du har overblik og tager styringen.

Sæt din strategi i spil

Du har ikke råd til manglende fokus, retning og dårlige beslutninger. Så når du er hoppet op i helikopteren, handler det om at arbejde strategisk. Og nej, strategi behøver ikke være lange processer og højrøvede akademiske teorier. Det handler om at gøre tingene jordnære og sætte struktur på måden, der arbejdes i virksomheden. Brug nedenstående proces til at arbejde mere strategisk:

1. Klar retning og fokus: Sæt fokus på de overordnede mål, så alle i virksomheden trækker i samme retning, så du undgår at spilde tid og energi pga. uklarheder og fejlprioriteringer.

Claus.jpg
"Og nej, strategi behøver ikke være lange processer og højrøvede akademiske teorier," skriver Claus Damsgaard i klummen. PR-foto

2. Tydelig plan: Bryd udfordringerne ned i små stykker og læg en klar plan for at arbejde med dem. Gør det intuitivt, så planen er nem at forklare og let at forstå.

3. Det rigtige hold: Involver de rigtige medarbejdere, der har de kompetencer, som skal til for at løse de enkelte opgaver. Lav en klar rollefordeling, så alle kender deres ansvarsområder.

4. Motiver dine medarbejdere: Medarbejderne skal føle ejerskab for, at I kommer sikkert igennem krisen. De skal forstå deres rolle og bidrage til det overordnede mål. Lav evt. en incitamentsmodel, så alle giver den en ekstra skalle.

5. Systematisk opfølgning: Det nytter ikke noget at tænke langsigtet og lægge planer, hvis ikke der eksekveres. Så sæt systematik i din opfølgning. Bryd de enkelte opgaver ned i delmål, og sørg for, at der hele tiden er fremdrift.

Det kan virke uoverskueligt at komme i gang, og det er fristende at synke ned i driften. Men der er meget at vinde og lidt at tabe. Så stop med at skovle vand, og få sat en prop i – så sejler din båd også videre, når vi er ude på den anden side af coronakrisen.

Du kan finde mere inspiration til at gøre strategiarbejdet jordnært her.

Tilknyttet artikel


“Hvordan skal jeg styre det? Kiloene kommer bare på, selvom jeg motionerer.” Sådan lød de mails, der tikkede ind hos selvstændig træner Gitte Boesen – så hun vendte forretningen 180 grader og fandt en vej gennem krisen

Gitte Boesen-11.jpg
Træner og coach Gitte Boesen er en af de selvstændige, der har vendt sin forretning 180 grader og i dag hjælper kvinder, der kæmper med overspisning under corona. Foto: Michael Drost-Hansen
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
02. mar 2021 KL.21:00

Der er gået et år, siden Danmark lukkede ned, og Gitte Boesen omlagde sin forretning med hold- og enetræning i sit studio i Aarup vest for Odense til onlinetræning på Facebook tre gange dagligt. Men i dag ser fynboens firma markant anderledes ud.

“I forsommeren begyndte jeg at få rigtig mange henvendelser fra kvinder, der havde rigtigt svært ved at håndtere spisningen under corona. Mange sagde: “Hvordan skal jeg styre det? Kiloene kommer bare på, selvom jeg motionerer,” fortæller Gitte Boesen, der har uddannet sig til vægttabsmentor og vanecoach.

Gitte Boesen-1.jpg
"I forsommeren begyndte jeg at få rigtig mange henvendelser fra kvinder, der havde rigtigt svært ved at håndtere spisningen under corona. Mange sagde: "Hvordan skal jeg styre det?" fortæller Gitte Boesen. Foto: Michael Drost-Hansen

Hun indså, at den usikkerhed og de katastrofetanker, som coronakrisen førte med sig, betød, at mange kvinder tyede til køleskabet, og at der var behov for noget andet end træning. Så hun skiftede fokus, og nu består 90 pct. af hendes forretning af online terapiforløb til kvinder i hele landet, der kæmper med overspisning.

Hun er en af de mange selvstændige, hvis forretningsgrundlag blev vendt op og ned, da Danmark lukkede. Men ikke alle var lige så hurtige til at omstille sig som Gitte Boesen.

Center for Ejerledede Virksomheder (CEV) ved CBS spurgte i foråret 35.000 smv’er, hvordan de håndterede krisen. Mens nogle optimerede deres webshop eller fandt på nye produkter, var det generelt de defensive krisestrategier, som blev lagt for dagen, særligt med fokus på at spare og skære til. Kreative krisepåfund var der langt imellem ifølge centerleder ved CEV Jeppe Christoffersen.

“Mit største take-away fra undersøgelsen var nok, at de her virksomheder ikke gør så meget nyt, medmindre de føler, de er nødt til det,” siger forskeren, der hen mod slutningen af foråret havde markant sværere ved at få virksomhederne til at svare. “Vi følte, at virksomhedslederne, ligesom de fleste af os andre, troede, vi havde set det værste.”

Udnyt krisen

Men corona sluttede som bekendt ikke med sommerens genåbning. Alligevel viste et forskningsprojekt fra Syddansk Universitet, foretaget fra marts til start september, at hele 62 pct. af de små virksomheder havde klaret sig godt gennem krisen.

Pro selvstændig

Forskerne foretog i efteråret dybdegående interview med 35 virksomheder, og ifølge professor Kim Klyver går især to træk igen blandt “vinderne”.

For det første har de haft et solidt økonomisk fundament. Dernæst har de turdet handle på en ny virkelighed og forsøgt at udnytte krisen, i stedet for at vente på at verden blev normal igen.

“Man skal kunne reagere på den verden, der er i øjeblikket, og ikke den verden, der var før krisen,” siger Kim Klyver.

Data og intuition

Hos Proowned på Amager har medejer Casper Hillstrøm lært netop det. Firmaet besluttede tidligt i krisen at købe et stort varelager hjem af bl.a. hjemmetrænere, der bruges til at cykle hjemme i stuen og dyste online. Da deres fysiske showroom i Kastrup har været lukket i perioder, er de begyndt at afholde virtuel fremvisning af cyklerne samt at tage ud til kunden og fremvise cyklerne udenfor ved privatadressen.

“Det har faktisk givet os rigtig meget, for det der med at købe en cykel til 35.000 kr. online uden at se den, det er der ikke så mange danskere, der gør,” siger Casper Hillstrøm.

Virksomheden har fordoblet sin indtjening i 2020 til godt 1 mio. kr. – en vækst, som den 25-årige medejer især tilskriver firmaets mod til at tage chancer og turde satse i en usikker tid:

“Det vigtigste, jeg har lært, er at tage hurtige beslutninger. Du har noget data på den ene side og noget mavefornemmelse på den anden side, og så må man kombinere det og sige: Nu gør vi det.”

Hvor har krisen ramt de selvstændige hårdest? Og hvad er den primære “dræber”? Få svar på fem spørgsmål om, hvordan krisen rammer de små virksomheder

20210224-192137-L_54Mb.jpg
Tvangslukninger, manglende likviditet samt manglende villighed, evne og personligt overskud til at omstille sin virksomhed er blandt de største “dræbere” af små virksomheder. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
02. mar 2021 KL.21:15


1 Hvor har coronakrisen indtil videre ramt selvstændige hårdest?

Pro selvstændig

Oplevelsesøkonomien, særligt restauranter, turismevirksomheder, natteliv og eventfirmaer, kæmper, ligesom frisører, kosmetologer og de små fysiske detailbutikker har været presset af tvangslukning, konkurrence fra supermarkeder og ændrede forbrugsmønstre. Også selvstændige, der gik ind i krisen med dårlig likviditet, har haft svært ved at omstille sig.

2 Hvad er de primære “dræbere”?

Tvangslukninger, manglende likviditet og manglende villighed, evne og personligt overskud til at omstille forretningen og kæmpe sig gennem krisen er blandt de største dræbere. Derudover oplever mange selvstændige ifølge SMV Danmark at falde mellem to stole ift. hjælpepakker, at blive fanget i bureaukratisk bøvl, når de ansøger, eller ikke at være i stand til at dække egenbetalingen i f.eks. lønkompensationsordningen.

3 Hvem klarer sig godt?

De, som var velpolstrede, da de gik ind i krisen, og som har kunnet omstille forretningen rettidigt. Derudover bygge- og anlægsbranchen, webbaserede firmaer og forhandlere af produkter til hjemmet. En del produktionsvirksomheder har også kunnet køre videre i en vis udstrækning.

Pro selvstændig

4 Hvad råder eksperterne de selvstændige til?

Få et klart og opdateret overblik over din økonomi, så du ved, præcis hvad du kommer til at skylde i f.eks. hjælpepakker, der skal tilbagebetales, eller udskudt moms og skat. Indstil dig på, at verden ikke vender tilbage til før-corona-tilstande. Undersøg kundernes ændrede vaner, og vær fleksibel.

5 Hvilke muligheder har virksomheder i krise?

Du kan søge rådgivning, f.eks. hos dit lokale erhvervshus, din revisor, advokat, din brancheorganisation eller i dit netværk. Undersøg mulighederne for aftaler med kreditorer, rekonstruktion eller for en turnaround. Hvis virksomhedens drift ikke kan genoprettes, skal driften stoppes.