Klumme: Få finansiering og skab et fællesskab omkring dit produkt – her er 5 grunde til at bruge crowdfunding

I crowdfunding er det den brede masse, der afgør hvilke projekter, der er værd at satse på. Det afgør de ved at støtte de projekter, de har mest tiltro til, med egne midler – og hvad kan du så bruge det til? Læs klummeskribentens fem argumenter for at overveje crowdfunding

FC458403-7D61-44F1-A723-8ECC5F24BF88_1_201_a.jpeg
"Er du B2C-virksomhedsejer, og har du skabt et innovativt produkt, så skal du kende til denne finansieringsform," skriver klummeskribent Louise Bech Junge, indehaver af CrowdNerds, om crowdfunding. PR-foto
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
03. nov 2020 KL.10:40

Hvad er det nu lige, crowdfunding er?

Crowdfunding er finansiering via den brede masse – crowden. Det er opgøret med rigide mellemled.

Selvom mange ikke er klar over det, så findes der faktisk fire typer af crowdfunding. Kort fortalt spænder de fra ren donation til køb af ejerandele i virksomheder.

I denne klumme dykker vi ned i fordelene ved den type, der typisk kaldes reward-baseret crowdfunding – den nok mest kendte type i Danmark. Platforme inden for denne genre er de amerikanske platforme Kickstarter og Indiegogo, og danske Booomerang, Coop Crowdfunding og IDA Crowdfunding.

Køber en “belønning” på forhånd

I reward-baseret crowdfunding køber folk en foruddefineret ��reward” eller belønning, typisk et fysisk produkt, via en kampagne på nettet. I kampagnen opstilles et funding-mål, som skal opnås inden for typisk 30 dage.

Er du B2C-virksomhedsejer, og har du skabt et innovativt produkt, så skal du kende til denne finansieringsform – for netop du har gode chancer for at få succes med den. Udover finansieringen så byder crowdfunding på nogle klare fordele, der er svære at opnå på anden vis og i så effektiv form. De bliver præsenteret her, og viser hvorfor crowdfunding er så meget mere end “blot” finansiering.

5 grunde til at bruge crowdfunding:

1. Validering:

Crowdfunding er din genvej til at opnå validering – eller det modsatte – af dit produkt. Der findes næppe andre metoder, hvor du med et forholdsvist lille budget, kan teste dit produkt og din kommunikation af på fremmede mennesker på en så effektiv måde.

Forestil dig at du har fået leveret 1.000 T-shirts hjem i farven lilla, for så at finde ud af, at forbrugerne vil have den i grøn. Eller at du har skabt et produkt, som forbrugerne ganske enkelt ikke vil betale for. Dét kan du direkte teste af via crowdfunding uden først at skulle lægge en stor bestilling hos din producent.

2. Eksponering:

Rigtig, rigtig mange mennesker følger og holder øje med, hvad der rykker inde på crowdfunding-platformene. Verdens største reward-baserede platform, Kickstarter, har over 25 millioner besøgende om måneden fra hele verden. Selvom man som udgangspunkt selv skal drive trafik ind på sin kampagne, er der altså potentielt tusindvis af mennesker, der aldrig har set eller hørt om dit produkt før, der pludselig får øjnene op for det. Tag eksempelvis danske FableWood, der endte på forsiden af Kickstarter, og generede knap 700.000 kroner i deres kampagne.

3. Community-skabelse:

Crowdfunding er et genialt fundament for skabelsen af et blomstrende community. Det er det, fordi du med en crowdfunding-kampagne lægger op til at tage forbrugeren i hånden og invitere dem med på jeres rejse. Studier viser sågar, at netop dét er en afgørende motivationsfaktor for folk, der støtter crowdfunding-projekter. Danske TripDoodler fik eksempelvis 900 pct. flere følgere som følge af deres Kickstarter-kampagne, og har skabt et stærkt fællesskab omkring deres mission for at transformere måden vi planlægger og deler rejser på.

4. Salg før produktion:

Med crowdfunding sælger du produkterne, før du egentlig har dem i hånden. Det betyder først og fremmest, at du ikke står med håret i postkassen rent likviditetsmæssigt, men også at du ved præcis, hvor mange du skal bestille hjem fra din producent, når din kampagne er færdig.

5. Finansiering:

Finansieringen er naturligvis hjertet i crowdfunding. Mange virksomheder benytter crowdfunding til at finansiere åbning af ny butik, videreudvikling af et spændende produkt eller lancering af et innovativt produkt. For mange virksomhedsejere er det helt afgørende her, at de hverken sætter sig i gæld eller tvinges til at sælge ud af ejerandele i virksomheden.

Kom i gang med crowdfunding!

Vil du i gang med crowdfunding, så skal du starte med at lægge en plan for, hvordan du får bygget dit eget crowd. Få samlet en masse e-mails på folk, der gerne vil købe dit produkt, når du går live med din crowdfunding-kampagne.

Dernæst skal du arbejde med kampagnen: Video, grafik, kommunikation og rewards, der til sammen udgør selve kampagnen. De skal fortælle en samlet historie og give en 'sense of urgency' så du får konverteret flest mulige af dem, der kigger, til at købe mens kampagnen er live.

Crowdfunding er altså en hel strategi, man som virksomhed kan benytte. Det skal dog understreges, at det ikke er nemt at lave en succesfuld crowdfunding-kampagne – ca. 1/3 af alle kampagner på Kickstarter når i mål. Det kræver både tid og ressourcer, men kan være genialt, hvis crowden kan lide dit produkt.