Denne artikel er udgivet i Economist-magasinet The World Ahead 2024, som Børsen har eksklusiv licens til at udgive på dansk. Læs hele Verden 2024.
Omstillingen til en CO2-neutral verden burde tjene alle landes bedste, i det mindste i teorien. Mange vil blive mindre afhængige af brændstofimport og derved opnå store besparelser og isolere deres økonomier mod udsving i kulbrintepriserne. De, der eksporterer metaller til nye teslaer, turbiner og terawatt-timer til elnettet, kommer til at få fede fortjenester. Måske sågar tidligere oliestater vil trives, hvis de kan bruge omdannede raffinaderier og rørledninger, foruden sol og vind, til at lave brint. Og alle vil byde en planet, der stopper med at blive varmere og mere farlig hvert år, velkommen.