Regeringens vækstplan for fødevareområdet – som præsenteres af erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) i dag – vil give medarbejderne mulighed for at investere op til 35.000 kr. om året af deres løn i deres arbejdsplads. Det erfarer Børsen.
Pengene skal skydes ind i et medarbejderinvesteringsselskab, der så investerer i virksomheder. Formået er at skaffe den kapital, som på grund af krisen i erhvervet, har været at skaffe af anden vej.
Og fordi det er lønkroner, der investeres, får virksomhederne samtidig en umiddelbar forbedring af deres lønkonkurrenceevne.
Skal holde på job
For medarbejderne er gevinsten først og fremmest, at det skal holde arbejdspladser i Danmark.
Men fordi investeringen sker af bruttolønnen vil der samtidig være en skattegevinst, fordi mange af den grund formentlig vil slippe for at betale topskat.
Åbner for investorer
Derudover vil regeringen åbne for at investorer udefra for alvor kan komme ind i dansk landbrug. Regeringen vil nemlig efter Børsens oplysninger fjerne de lovgivningsmæssige barrierer, der gør, at den enkelte landmand i dag skal have bestemmende indflydelse.
Vækstplanen kommer til at indeholde en stribe andre initiativer, der skal være med til at løse gælds- og investeringskrisen i landbruget. Med en gæld på over 300 mia. kr. har landbruget længe skreget på en løsning.
Pengene skal skydes ind i et medarbejderinvesteringsselskab, der så investerer i virksomheder. Formået er at skaffe den kapital, som på grund af krisen i erhvervet, har været at skaffe af anden vej.
Og fordi det er lønkroner, der investeres, får virksomhederne samtidig en umiddelbar forbedring af deres lønkonkurrenceevne.
Skal holde på job
For medarbejderne er gevinsten først og fremmest, at det skal holde arbejdspladser i Danmark.
Men fordi investeringen sker af bruttolønnen vil der samtidig være en skattegevinst, fordi mange af den grund formentlig vil slippe for at betale topskat.
Åbner for investorer
Derudover vil regeringen åbne for at investorer udefra for alvor kan komme ind i dansk landbrug. Regeringen vil nemlig efter Børsens oplysninger fjerne de lovgivningsmæssige barrierer, der gør, at den enkelte landmand i dag skal have bestemmende indflydelse.
Vækstplanen kommer til at indeholde en stribe andre initiativer, der skal være med til at løse gælds- og investeringskrisen i landbruget. Med en gæld på over 300 mia. kr. har landbruget længe skreget på en løsning.