Coronasmitten er nu på samme niveau, som i december sidste år, hvor statsminister Mette Frederiksen lukkede landet ned. Alligevel er situationen en helt anden, og det skyldes først og fremmest én ting: Vaccinerne virker.
“Vi er et meget bedre sted, end vi var i december sidste år. Der er færre, der dør. Der er færre indlagte. Der er færre på intensiv. Og man skal huske på, at den her smittebølge er kommet i et fuldstændig åbent samfund, hvilket ikke var tilfældet i december sidste år,” siger Mikael Olai Milhøj, chefanalytiker hos Danske Bank.