Danskerne skal til folkeafstemning om den europæiske patentdomstol 25. maj 2014, samme dag som valget til Europa-Parlamentet finder sted. Det ligger fast, efter at erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) torsdag opgav at få Dansk Folkeparti og Enhedslistens til at stemme for lovforslaget. "Jeg har i dag haft drøftelser med alle Folketingets partier. Jeg må desværre konstatere, at Dansk Folkeparti og Enhedslisten ikke ønsker at stemme for lovforslaget," siger han i en pressemeddelelse og fortsætter: "Jeg havde håbet, at vi kunne finde en løsning i Folketinget, men med disse tilbagemeldinger er det ikke muligt at samle fem-sjettedele flertal for lovforslaget, som grundloven kræver."Ritzau