Forholdet mellem USA og Kina er iskoldt, og nu retter sidstnævnte en ny bredside mod verdens største økonomi.
I et interview med Bloomberg raser Kinas vicehandelsminister, Wang Shouwen, mod USA, der ifølge ham alene bærer skylden for sammenbruddet i forhandlingerne om at afslutte den skadelige handelskrig.
Ifølge Wang Shouwen er Kina indstillet på at samarbejde med præsident Donald Trump, men at USA's strategi om at "maksimere presset og eskalere (konflikten, red.) gør det umuligt for Kina at komme med indrømmelser."
Desuden mener vicehandelsministeren, at fremtidige forhandlinger skal baseres på oprigtighed, gensidig respekt og lighed.
Udviklingen fik i slutningen af sidste uge panikken til at brede sig på de finansielle markeder. I Danmark faldt C25 Cap-indekset fredag med 2,81 pct.
Mødes i Japan
Kinas præsident, Xi Jinping, og Donald Trump forventes at mødes senere i denne måned på G20-konferencen i Japan. Men ifølge Bloomberg tyder intet altså umiddelbart på, at nogen af parterne er klar til at strække våben og mødes på midten.
Handelskonflikten mellem to af verdens største økonomier blev skudt i gang sidste år, da Trump på et pressemøde meddelte, at han indførte tariffer på importeret stål og aluminium - med det særlige mål at dæmme op for prisdumping fra kinesiske eksportvirksomheder.
Senere svaret Kina igen, og i dette forår hævede begge parter toldsatserne på dele af hinandens varegrupper til en samlet værdi på 260 mia. dollar.
Skader verdenshandlen
Udviklingen har sat spor i den globale økonomiske udvikling, og OECD advarer direkte om, at øget geopolitisk usikkerhed kan lægge en dæmper på væksten i de kommende år.
Herhjemme har handelskrigen også påvirket erhvervslivet, bl.a. A.P. Møller-Mærsk der er dybt afhængig af handelsruterne mellem Asien og Europa. I koncernens kvartalsregnskab slog ledelsen med topchef Søren Skou fast, at handelskrigen er hovedårsag til, at man fastholder sit konservative indtjeningsestimat på 5 mia. dollar for hele året - samme niveau som i 2018.
"2019 kommer til at stå i handelskrigens tegn," sagde Søren Skou på et pressemøde og fortsatte:
"Hvis der kommer en yderligere eskalering, kan det tage 1 procentpoint af væksten i containermarkedet de næste 12 måneder. Vi forventer en samlet vækst i år på 1-3 pct., og det gjorde vi også tilbage i februar. Dengang mente mange, at det var et konservativt skøn, men nu vil mange nok sige, at det var realistisk," fortsætter Mærsk-bossen.
I et interview med Bloomberg raser Kinas vicehandelsminister, Wang Shouwen, mod USA, der ifølge ham alene bærer skylden for sammenbruddet i forhandlingerne om at afslutte den skadelige handelskrig.
Ifølge Wang Shouwen er Kina indstillet på at samarbejde med præsident Donald Trump, men at USA's strategi om at "maksimere presset og eskalere (konflikten, red.) gør det umuligt for Kina at komme med indrømmelser."
Desuden mener vicehandelsministeren, at fremtidige forhandlinger skal baseres på oprigtighed, gensidig respekt og lighed.
Udviklingen fik i slutningen af sidste uge panikken til at brede sig på de finansielle markeder. I Danmark faldt C25 Cap-indekset fredag med 2,81 pct.
Mødes i Japan
Kinas præsident, Xi Jinping, og Donald Trump forventes at mødes senere i denne måned på G20-konferencen i Japan. Men ifølge Bloomberg tyder intet altså umiddelbart på, at nogen af parterne er klar til at strække våben og mødes på midten.
Handelskonflikten mellem to af verdens største økonomier blev skudt i gang sidste år, da Trump på et pressemøde meddelte, at han indførte tariffer på importeret stål og aluminium - med det særlige mål at dæmme op for prisdumping fra kinesiske eksportvirksomheder.
Senere svaret Kina igen, og i dette forår hævede begge parter toldsatserne på dele af hinandens varegrupper til en samlet værdi på 260 mia. dollar.
Skader verdenshandlen
Udviklingen har sat spor i den globale økonomiske udvikling, og OECD advarer direkte om, at øget geopolitisk usikkerhed kan lægge en dæmper på væksten i de kommende år.
Herhjemme har handelskrigen også påvirket erhvervslivet, bl.a. A.P. Møller-Mærsk der er dybt afhængig af handelsruterne mellem Asien og Europa. I koncernens kvartalsregnskab slog ledelsen med topchef Søren Skou fast, at handelskrigen er hovedårsag til, at man fastholder sit konservative indtjeningsestimat på 5 mia. dollar for hele året - samme niveau som i 2018.
"2019 kommer til at stå i handelskrigens tegn," sagde Søren Skou på et pressemøde og fortsatte:
"Hvis der kommer en yderligere eskalering, kan det tage 1 procentpoint af væksten i containermarkedet de næste 12 måneder. Vi forventer en samlet vækst i år på 1-3 pct., og det gjorde vi også tilbage i februar. Dengang mente mange, at det var et konservativt skøn, men nu vil mange nok sige, at det var realistisk," fortsætter Mærsk-bossen.