Med Villy Søvndals afgang på udenrigsministerposten åbnes der for nye justeringer af magtbalancen i SF. Bliver det Holger K. Nielsen, der afløser Søvndal som udenrigsminister, åbner det for, at Søvndals gamle rival fra formandskampen i SF tager yderligere et skridt mod toppen.
Pia Olsen Dyhr, der kandiderede til formandsposten tilbage i 2005, kan nemlig få en endnu mere central rolle end før. På posten som skatteminister har det været Holger K. Nielsen, der har været tættest på Annette Vilhelmsen og kørt de centrale forhandlinger, når der bl.a. skulle forhandles vækstpakke og finanslov. Det bliver selvsagt ikke muligt, hvis han torsdag rykker ind i Udenrigsministeriet.
Dermed tegner det lige nu til, at Pia Olsen Dyhr har chancen for at overtage rollen og blive den centrale nummer to i partiet.
Hårdtarbejdende og ambitiøs
I formandskampen efter Villy Søvndals afgang som partileder sidste år støttede Pia Olsen Dyhr selv Astrid Krag, der tabte stort til Annette Vilhelmsen.
Efter formandsskiftet er Pia Olsen Dyhr, der i regeringskredse opfattes som hårdtarbejdende, meget ambitiøs og med en folkelig gennemslagskraft, rykket stadigt tættere på Vilhelmsen.
Med ministerrokaden tilbage i august kom Pia Olsen Dyhr som ny transportminister ind i regeringens magtfulde koordinationsudvalg – hvilket bl.a. vidnede om Annette Vilhelmsens behov for at skabe samling i partiet og en stadigt tættere alliance mellem de to.
Før posten som transportminister var Pia Olsen Dyhr handelsminister – et område, det lykkedes hende at få det maksimale ud af.
Villy sætter punktum
Villy Søvndals farvel som udenrigsminister og folketingsmedlem – der skyldes helbredsmæssige årsager - sætter samtidig punktum for en hæsblæsende periode for SF. Han nåede at opleve en kortvarig opblomstring som udenrigsminister efter sensommerens rokade, hvor han trods talrige gisninger i medierne alligevel fik lov at fortsætte på posten. Onsdag strømmede bølger af sympati mod Søvndal.
Også fra politikere fra de partier, Villy Søvndal gennem tiden har haft mange sværdslag med. Som Venstres Søren Pind skrev på Facebook, har Villy Søvndal, også når rampelyset var slukket, altid optrådt ”muntert og tillidsfuldt.”
”Han kan med rette være stolt over at have været Danmarks udenrigsminister. Det er ikke enhver beskåren,” lød det fra Pind.
Annette Vilhelmsen selv fremhævede, at Villy Søvndal har gjort en kæmpe indsats for SF gennem adskillige år.
Farverig partileder
Søvndal blev som farverig partileder synonym med partiets op- og nedture, og hans politiske eftermæle vil især være præget af, at det var ham, der bragte SF i regering. En position, der trods store vanskeligheder, ikke er blevet anfægtet af den nuværende ledelse.
Det bliver heller ikke med Pia Olsen Dyhrs vilje, at partiet træder ud af regeringssamarbejdet – og efter finanslovaftalen, hvor SRSF brød med Enhedslisten og lavede forlig med Venstre og De Konservative, erklærede Annette Vilhelmsen, at havde hun før været tvivl, var formanden nu helt overbevist om, at SF skal fortsætte i regering.
Vilhelmsen kan lige nu takke sin forgænger for, at meddelelsen om Søvndals afgang blev sendt ud i selv samme timer, som hun presset sad og skulle forklare sig i et samråd om fumleri og forkert ageren i fordelingen af en millionpulje fra Socialministeriet. Opmærksomheden på Christiansborg blev straks efter rettet andre steder hen end på samrådet.
Først senere på dagen onsdag bliver der formentligt truffet en endelig beslutning om, hvordan ministerrokaden kommer til at se ud.
Pia Olsen Dyhr, der kandiderede til formandsposten tilbage i 2005, kan nemlig få en endnu mere central rolle end før. På posten som skatteminister har det været Holger K. Nielsen, der har været tættest på Annette Vilhelmsen og kørt de centrale forhandlinger, når der bl.a. skulle forhandles vækstpakke og finanslov. Det bliver selvsagt ikke muligt, hvis han torsdag rykker ind i Udenrigsministeriet.
Dermed tegner det lige nu til, at Pia Olsen Dyhr har chancen for at overtage rollen og blive den centrale nummer to i partiet.
Hårdtarbejdende og ambitiøs
I formandskampen efter Villy Søvndals afgang som partileder sidste år støttede Pia Olsen Dyhr selv Astrid Krag, der tabte stort til Annette Vilhelmsen.
Efter formandsskiftet er Pia Olsen Dyhr, der i regeringskredse opfattes som hårdtarbejdende, meget ambitiøs og med en folkelig gennemslagskraft, rykket stadigt tættere på Vilhelmsen.
Med ministerrokaden tilbage i august kom Pia Olsen Dyhr som ny transportminister ind i regeringens magtfulde koordinationsudvalg – hvilket bl.a. vidnede om Annette Vilhelmsens behov for at skabe samling i partiet og en stadigt tættere alliance mellem de to.
Før posten som transportminister var Pia Olsen Dyhr handelsminister – et område, det lykkedes hende at få det maksimale ud af.
Villy sætter punktum
Villy Søvndals farvel som udenrigsminister og folketingsmedlem – der skyldes helbredsmæssige årsager - sætter samtidig punktum for en hæsblæsende periode for SF. Han nåede at opleve en kortvarig opblomstring som udenrigsminister efter sensommerens rokade, hvor han trods talrige gisninger i medierne alligevel fik lov at fortsætte på posten. Onsdag strømmede bølger af sympati mod Søvndal.
Også fra politikere fra de partier, Villy Søvndal gennem tiden har haft mange sværdslag med. Som Venstres Søren Pind skrev på Facebook, har Villy Søvndal, også når rampelyset var slukket, altid optrådt ”muntert og tillidsfuldt.”
”Han kan med rette være stolt over at have været Danmarks udenrigsminister. Det er ikke enhver beskåren,” lød det fra Pind.
Annette Vilhelmsen selv fremhævede, at Villy Søvndal har gjort en kæmpe indsats for SF gennem adskillige år.
Farverig partileder
Søvndal blev som farverig partileder synonym med partiets op- og nedture, og hans politiske eftermæle vil især være præget af, at det var ham, der bragte SF i regering. En position, der trods store vanskeligheder, ikke er blevet anfægtet af den nuværende ledelse.
Det bliver heller ikke med Pia Olsen Dyhrs vilje, at partiet træder ud af regeringssamarbejdet – og efter finanslovaftalen, hvor SRSF brød med Enhedslisten og lavede forlig med Venstre og De Konservative, erklærede Annette Vilhelmsen, at havde hun før været tvivl, var formanden nu helt overbevist om, at SF skal fortsætte i regering.
Vilhelmsen kan lige nu takke sin forgænger for, at meddelelsen om Søvndals afgang blev sendt ud i selv samme timer, som hun presset sad og skulle forklare sig i et samråd om fumleri og forkert ageren i fordelingen af en millionpulje fra Socialministeriet. Opmærksomheden på Christiansborg blev straks efter rettet andre steder hen end på samrådet.
Først senere på dagen onsdag bliver der formentligt truffet en endelig beslutning om, hvordan ministerrokaden kommer til at se ud.