Det synes uundgåeligt, at Venstres fungerende ledelsesduo bliver mødt med spørgsmål om Jakob Ellemann-Jensens tilbagevenden. Men én konklusion trænger sig mere og mere på: Måske gør det ikke voldsomt fra eller til, om den sygemeldte formand kommer tilbage på det ene eller andet tidspunkt. Venstres problemer virker massive, udfordringerne er brikker i et større puslespil, som viste sig før valget.
Spaltningen i reelt tre partier er et blivende vilkår, for nok er Lars Løkkes Moderaterne også begyndt at bløde i målingerne, men Venstre vil så langt øjet rækker være udfordret af vælgere, der f.eks. foretrækker den foregående V-formands parti. Eller afhopperen Inger Støjberg, hvis parti Danmarksdemokraterne ikke bare har det lange lys på, men også med stor præcision stikker en kæp ind i de tuer, hvor det myldrer med problemer for Venstre. Afskaffelsen af store bededag, minksagen, vækst- og levevilkår i provinsen – eller en CO2-afgift til landbruget, som Støjberg brugte valgkampen på at gå imod.