Artiklens hovedpointer
- Verdens største selskaber har indledt et kapløb om kunstig intelligens, som vil medføre en voldsom stigning i det globale forbrug af energi.
- Strømforbruget ventes at betyde endnu mere CO2-udledning, fordi vedvarende energi ikke kan følge med, og også kræve flere store elmaster i det danske landskab.
- I den nyeste prognose har Energistyrelsen markant øget forventningerne til det fremtidige energiforbrug for datacentre i Danmark. De ventes allerede i 2030 at bruge, hvad der svarer til halvdelen af den strøm, der bruges af alle danske husstande og virksomheder
Kunstig intelligens har potentialet til at skabe stor samfundsmæssig værdi. Men der er også en regning for den nye teknologi.