Forældre til børn med en lidt slunken børneopsparing bør holde sig klar ved netbanken.
Som led i finanslovsforhandlingerne har VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti nemlig fremsat et lovforslag om at fordoble beløbet for hvor meget, der må indskydes på en børneopsparing. Indtil videre hedder grænsen 3000 kr. om året - maksimalt 36.000 kr. Går ideen igennem hedder de fremtidige grænser 6000 kr. årligt - 72.000 kr. i alt.
"Det giver nogle nye muligheder for fylde op. Alle dem, der i dag har børn, der er 14-15 år bør overveje binde opsparingen til de 21 år, for på den måde får de nogle ekstra år til at nå grænsen," råder forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen.
Stopper ved grænsen
Hun har tidligere undersøgt forældres adfærd omkring penge til deres børn og har opdaget, at mange stopper med at spare op, når beløbsgrænsen på børneopsparingen er nået.
"Mit tip vil være, at har du et barn på 15 år, der har en børneopsparing, der er bundet til barnet bliver 18 år, så laver du det om til 21 år, og så kan du indskyde 6.000 hvert år - ialt 36.000 kr. - så de når at få op til loftet på 72.000 kr. Så kan forældrene ånde lettet op, for nu står der faktisk et beløb, der batter," siger Ann Lehmann Erichsen.
Den nuværende beløbsgrænse har ligget fast i 30 år.
90 pct. sparer op
Langt de fleste danske børn har en portion penge stående på en børneopsparing. Det viser tal fra Greens analyseinstitut, hvor 90 pct. af forældre til børn i alderen 13 til 17 år svarer, at barnet har en børneopsparing.
Og ifølge Ann Lehmann Erichsen er det skam en ganske fornuftig disposition fra forældrenes side. En god sum penge, der helst først skal udbetales, når barnet rammer sin 21 års fødselsdag kan nemlig være et springbræt til at komme godt ind på boligmarkedet.
"Drømmer barnet eksempelvis om en andelsbolig, bliver der et krav om, at man skal komme med 5 pct. af udbetalingen selv. Er det en lejebolig barnet gerne vil have, er det også en god ide med nogle opsparede midler til indskud," siger Ann Lehmann Erichsen og peger på, at der er to helt centrale ting, der gør det fornuftigt at binde en børneopsparing til barnet er fyldt 21 år.
For det første er det fleste blevet en anelse mere fornuftige som 21-årige end som 18-årige. For det andet giver det mulighed for at lade opsparingen yngle over længere tid. Og da udbetalingen fra en børneopsparing er skattefri, kan tre ekstra år have stor betydning, hvis pengene samler afkast.
Som led i finanslovsforhandlingerne har VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti nemlig fremsat et lovforslag om at fordoble beløbet for hvor meget, der må indskydes på en børneopsparing. Indtil videre hedder grænsen 3000 kr. om året - maksimalt 36.000 kr. Går ideen igennem hedder de fremtidige grænser 6000 kr. årligt - 72.000 kr. i alt.
"Det giver nogle nye muligheder for fylde op. Alle dem, der i dag har børn, der er 14-15 år bør overveje binde opsparingen til de 21 år, for på den måde får de nogle ekstra år til at nå grænsen," råder forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen.
Stopper ved grænsen
Hun har tidligere undersøgt forældres adfærd omkring penge til deres børn og har opdaget, at mange stopper med at spare op, når beløbsgrænsen på børneopsparingen er nået.
"Mit tip vil være, at har du et barn på 15 år, der har en børneopsparing, der er bundet til barnet bliver 18 år, så laver du det om til 21 år, og så kan du indskyde 6.000 hvert år - ialt 36.000 kr. - så de når at få op til loftet på 72.000 kr. Så kan forældrene ånde lettet op, for nu står der faktisk et beløb, der batter," siger Ann Lehmann Erichsen.
Den nuværende beløbsgrænse har ligget fast i 30 år.
90 pct. sparer op
Langt de fleste danske børn har en portion penge stående på en børneopsparing. Det viser tal fra Greens analyseinstitut, hvor 90 pct. af forældre til børn i alderen 13 til 17 år svarer, at barnet har en børneopsparing.
Og ifølge Ann Lehmann Erichsen er det skam en ganske fornuftig disposition fra forældrenes side. En god sum penge, der helst først skal udbetales, når barnet rammer sin 21 års fødselsdag kan nemlig være et springbræt til at komme godt ind på boligmarkedet.
"Drømmer barnet eksempelvis om en andelsbolig, bliver der et krav om, at man skal komme med 5 pct. af udbetalingen selv. Er det en lejebolig barnet gerne vil have, er det også en god ide med nogle opsparede midler til indskud," siger Ann Lehmann Erichsen og peger på, at der er to helt centrale ting, der gør det fornuftigt at binde en børneopsparing til barnet er fyldt 21 år.
For det første er det fleste blevet en anelse mere fornuftige som 21-årige end som 18-årige. For det andet giver det mulighed for at lade opsparingen yngle over længere tid. Og da udbetalingen fra en børneopsparing er skattefri, kan tre ekstra år have stor betydning, hvis pengene samler afkast.