Forskere: Benzinbiler bliver grønnere end elbiler

Penge
Eksklusivt for kunder
02. mar 2012 KL.18:23
Bedre benzinbiler kan give en markant klimagevinst, mens flere elbiler i høj grad vil køre på strøm fra kulkraftværker, ikke vindmøller, de næste mange år. Det konkluderer tyske og danske forskere.

Tyske og danske forskere hamrer nu en pæl igennem forestillingen om, at elbiler er gode for klimaet. Det uafhængige tyske Öko-Institut fastslår efter to års forskning i en ny rapport, at frem til 2020 vil det ikke sænke CO2-udslippet og dermed gavne klimaet at køre i elbil, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Der er langt større gevinst at hente for klimaet ved at optimere benzinbilerne, mens flere elbiler sandsynligvis medfører øget CO2-udledning.

»Det viser sig, at de vedvarende energier, vi har i overskud i Tyskland, ikke tilnærmelsesvis kan dække elbilernes forbrug,« siger Florian Hacker, forskningsleder på den såkaldte Optum-rapport.

Rapporten er udarbejdet for det tyske miljøministerium.

Strøm fra kul

Problemet med elbilerne er, at flåden på én million af slagsen, som forventes at være udrullet i Tyskland i 2020, kommer til at køre på strøm produceret af kul- og gasværker.

Selv med en styrket udbygning med vedvarende energi vil elbilerne kun i bedste fald bidrage med et mindsket CO2-udslip fra trafikken på 0,6 pct. i 2020 og 6 pct. i 2030.

Samtidig peger forskerne på, at der er langt større klimagevinster i at udvikle benzinbilerne med mindre motorer, letvægtsmaterialer og turbo, så de kører længere på literen. En sådan optimering kan reducere CO2-udslippet fra trafikken med mindst 25 pct. i 2030, mener Öko-Institut.

»De konventionelle bilers effektivitet bliver væsentligt bedre,« vurderer Florian Hacker over for Nyhedsmagasinet Ingeniøren .

Opladningstidspunkt afgørende

I Danmark forventer Energistyrelsen, at der vil rulle 119.000 elbiler på vejene i 2020. Og Hans Henrik Lindboe, partner i Ea Energianalyse, er i store træk enig med konklusionerne i den tyske rapport:

»Vores egne undersøgelser af det nordiske område viser, at hvis transportsektoren virkelig skal bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, skal der andre ting til end elbiler. Det betyder ikke, at man bare skal lade stå til, når det gælder elbiler, men man skal vælge det rigtige tempo,« siger han og peger også på bedre forbrændingsmotorer som det bedste bud på en klimagevinst i transportsektoren frem til 2020.

Ingeniør Jørgen Horstmann er konsulent for den danske energistyrelse og dansk repræsentant i arbejdsgruppen om el- og hybridbiler i Det Internationale Energi Agentur, IEA. Han peger – ligesom den tyske rapport – på, at udrulningen af elbiler kun vil give en klimagevinst, hvis der samtidig udvikles og implementeres et system, som finder det klimamæssigt optimale tidspunkt for opladning:

»Hvis man kommer hjem fra arbejde og sætter sin elbil i stikkontakten uden et intelligent opladningssystem bagved, så kan man næsten være sikker på, at den ekstra el produceres på kulkraft,« siger han.

70 pct. vindstrøm

I Dansk Energi afviser afdelingschef i Charlotte Søndergren forskerne. Det skyldes, at Danmark i 2020 vil have 70 procent VE i elsystemet, mens tyskerne kun har 20 procent. Det betyder, at CO2-emissionen pr. kilowatttime bliver reduceret til en tredjedel af, hvad det er i dag:

»Det er klart, at elbilerne dermed giver en væsentlig miljøgevinst,« siger hun.