SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Vi kan dæmpe de himmelstigende priser ved at begrænse transportressourcespildet

Nationalbanken anbefaler, at finanspolitikken bidrager til at dæmpe kapacitetspresset med knap 1 pct. af bnp i 2023. Finansminister Nicolai Wammen (S) holder fast i, at regeringens finanslovsforslag er ansvarligt. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Nationalbanken anbefaler, at finanspolitikken bidrager til at dæmpe kapacitetspresset med knap 1 pct. af bnp i 2023. Finansminister Nicolai Wammen (S) holder fast i, at regeringens finanslovsforslag er ansvarligt. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alvoren er ikke til at skjule. I Nationalbankens nylige analyse står der: ”Nationalbanken anbefaler, at finanspolitikken bidrager til at dæmpe kapacitetspresset med knap 1 pct. af bnp i 2023, ud over hvad der ligger i finanslovsforslaget”. Svaret fra finansminister Nicolai Wammen (S) holder fast i, at regeringens finanslovsforslag er ansvarligt.

De vurderinger kan imidlertid sagtens forenes. Lige nu er transport- og fragtkapaciteten i Europa alvorligt udfordret. Et forhold, der både truer forsyningssikkerheden samtidig med, at det skubber til inflationen og øger risikoen for recession. For det er desværre en overset faktor, at vi mangler kapacitet og fleksibilitet i det europæiske transportnet. Problemet er forstærket af de konsekvenser, krigen i Ukraine også har.

Et problem, der både på kort og lang sigt undergraver økonomien. Derfor er det vigtigt, at vi udnytter den transportkapacitet, der allerede er. Jo bedre vi udnytter kapaciteten, jo bedre kan vi lægge en dæmper på prisstigningerne og som en ekstra gevinst tage bedre vare på klimaet.

Konkret er der brug for mere hensigtsmæssige regler, som betyder, at vi kan bruge kapaciteten bedre, For et helt centralt problem er, at den begrænsede kapacitet i øjeblikket langt fra bliver udnyttet godt nok, blandt andet på grund af en række meget uhensigtsmæssige regler på transportområdet. Reglerne er indført med de bedste intentioner om at forhindre social dumping og forbedre chaufførernes vilkår. Men en del af reglerne gør intet for at forbedre arbejdsvilkårene for chauffører.

Et eksempel på en regel, der ikke gavner chaufførerne og samtidig medfører ressourcespild, er den såkaldte return to home-regel i EU’s transportlovgivning. Den foreskriver, at en langturschauffør, der kører Europa rundt med varer, skal hjem hver 8. uge. Det er i sig selv fornuftigt og godt, at chaufføren kommer hjem og får sig en velfortjent pause. Men reglen foreskriver også, at bilen og traileren ligeledes skal hjem – nogle gange tværs over Europa.

Vores vurdering er, at reglen reducerer kapaciteten i Europas vejtransport kraftigt bredt set. På nogle destinationer helt op mod 20 pct. Smartere regulering vil dæmpe inflationen og øge mulighederne for at mindske den økonomiske opbremsning.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu